Vijfde ziekte

Hoihoi,

Deze week te horen gekregen dat hier in de buurt de vijfde ziekte heerst. Was met onze oudste naar de dokter geweest voor uitslag en deze gaf aan dat hij al meerdere kinderen had gezien met vlekjes die kunnen duiden op de vijfde ziekte. Mogelijk dus ook dat hij de vijfde ziekte heeft gehad, maar dat kon niet met zekerheid gezegd worden...

Nu had ik even gegoogled en ergens anders op ene forum was ook iemand die te maken had met de vijfde ziekte in haar omgeving maar dat is best gevaarlijk als je zwanger bent.

Nu vroeg ik me alleen af of je zelf ook die vlekjes krijgt als je ziek wordt, of dat je andere verschijnselen hebt. Of zou de kleine besmet kunnen raken zonder dat je zelf last krijgt ergens van?

Wie kan mij meer vertellen?

Hoi,
Zelf hoef je nergens last van te hebben. De meeste volwassenen zijn er immuun voor, een enkeling niet. Als je niet immuun bent en je krijgt het wel, dan kan het in een enkel, zeldzaam geval kwaad voor je ongeboren kindje.
Voor je eigen geruststelling: probeer er achter te komen of je ooit zelf de vijfde ziekte hebt gehad. Zo ja, dan hoef je je geen zorgen te maken. Zo nee, bel dan morgen even je verloskundige en dan kan zij je vertellen wat dan het best is.
Probeer je niet te veel zorgen te maken, stress is sowieso niet goed voor je kindje ;-).

hey

ja ik weet precies hoe je je voelt. ik werk zelf op een kdv en in mijn groep hadden 2 baby's de 5de ziekte.

ik moest wel even bloedprikken om uit te stellen of ik het ook had en of ik antistoffen er tegen had. gelukkig had ik antistoffen en dat is meestal wel het geval zij ze maar toch even bloed prikken.

groetjes marissa

Nou pffff, alle drukte voor niets.

vanochtend gebeld naar de vk en gelukkig was er behalve de assistente ook een vk aanwezig die me gelijk te woord kon staan.

Zij zei dat ik mezelf pas zorgen hoefde te maken als ik zelf grieperig, verkouden o.i.d. werd. Anders had ik het waarschijnlijk al gehad, en hoefde ik me nergens zorgen over te maken.

Dus goed in de gaten houden en afwachten maar....

Hoi,

Ook hier is de vijfde ziekte geconstateerd. Ik werk op een basisschool en daar zijn dus nu kinderen met de vijfde ziekte.

Mijn vk zei dat ik bloed moest laten prikken om te kijken of ik zelf de ziekte al heb gehad. Dat heb ik vanmorgen laten doen. Over drie dagen krijg ik de uitslag.

Dus wil je het zeker weten, kan je altijd even bloed laten prikken.

Liefs Judith

Terug
Bovenaan