vijfde ziekte

Hey meiden,

Weten jullie iets te vertellen met betrekking tot de 5 de ziekte en zwangerschap?
Bij mij op de opvang zit een meisje dat waarschijnlijk de 5 de ziekte heeft, dit kan gevaarlijk zijn voor mijn ongeboren kindje en maak me nu toch een beetje zorgen. Kan namelijk niet echt iets vinden op internet, huisarts adviseert om mijn zoontje er even niet heen te brengen en uit de buurt te blijven ivm zwangerschap. Maar mijn zoontje kan al besmet zijn.
Iemand er verstand van?

liefs Do

ik heb net even zitten zoeken op google en vond er wel iets over. er stond bij dat het wel gevaarlijk kan zijn maar tot 20 weken. je had dan kans op een doodgeboren kindje of miskraam.

zover ik weet uit de 5e en 6e ziekte zich voordat je het ziet. bij 1 van de 2 krijgt het kind vlekjes en koorts, bij de ander eerst gewoon ziek een daarna pas de vlekjes.
in beide gevallen is de besmetting vooraf volgens mij.
k zou me er niet te veel zorgen om maken eerlijk gezegd. je kan nou eenmaal niet alles vermijden.

liefs, do

Alle herpes- en aanverwante virussen (bijv. waterpokken, CMV) kunnen vooral in het begin van de zwangerschap en voor pasgeborenen gevaarlijk zijn. Maar het is heel goed mogelijk dat jij in het verleden zelf de ziekte al eens gehad hebt en dan is het gevaar zeer klein. Verder is de ziekte niet heel erg besmettelijk.

Volgens het RIVM:
Iedereen die de vijfde ziekte niet heeft gehad, kan besmet raken en ziek worden. Veel volwassenen hebben de ziekte als kind al gehad en zijn levenslang beschermd. Wanneer vrouwen (die geen antistoffen hebben) de ziekte krijgen in de eerste helft van de zwangerschap kan dit nadelige gevolgen hebben voor de baby. Er is dan een klein risico op een miskraam of een doodgeboren baby. In de meeste gevallen verloopt de zwangerschap normaal en ondervindt de baby geen gevolgen van de vijfde ziekte. Zwangere vrouwen waarvan een gezinslid de vijfde ziekte heeft, wordt aangeraden contact op te nemen met hun huisarts.

Helaas kan een je zoontje al besmet zijn voor de ziekte zichtbaar is, en een kindje kan andere kinderen ook al besmetten voordat de ziekte zichtbaar wordt. Hierdoor is moeilijk te zeggen of een kind de ziekte al meedraagt of niet. Maar niet elk kind wat in contact komt met een kindje met die ziekte wordt ook ziek.

Allereerst, het is aan jou of je het advies van de huisarts overneemt. Zo niet dan kun je om jezelf te beschermen, je kind door je partner naar de creche laten halen en brengen.
Als je echt heel bang bent voor een besmetting via je zoontje, kun je hem 2 nachtjes ergens anders laten logeren als je zoontje in die tijd niet ziek wordt heeft hij de ziekte waarschijnlijk niet gekregen.

Hallo meiden,

Ik heb vandaag contact opgenomen met de vk omdat ik er zelf te weinig vanaf weet en van googlen ook niet veel wijzer werd.
Ik moet morgen gelijk bloed laten prikken om te kijken of ik antistoffen in mijn bloed heb, of dat ik recent een besmetting heb opgelopen. Als beide niet het geval is moet ik over 2 weken weer bloed laten prikken.

In het eerste trimester is vergroot het de kans op een miskraam (dat trimester ben ik voorbij).
In een verder stadium van de zwangerschap is het wel heel gevaarlijk. Als de foetus geinfecteerd raakt met het virus kan ernstige foetale bloedarmoede ontstaan, als er niks aan gedaan wordt is er grote kans op overlijden van het kindje.
Als je besmet bent zal de foetus door middel van wekelijkse echo's (de eerste 8 weken na besmetting) in de gaten worden gehouden. Aan de hand daarvan zal verder gekeken worden hoe of wat.

Ben dus wel gerustgesteld in zoverre dat het niet per direct schadelijk is voor ons kindje maar hoop toch echt dat het allemaal drukte maken voor niks is want ik vind het stiekem allemaal doodeng!

Dank jullie wel voor het meedenken, ik hou jullie wel op de hoogte.

Groetjes

Terug
Bovenaan