Vis!! wat mag nou wel en wat niet.

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje over vis eten zoals de titel al zegt. Kortom wat mag nou wel en wat mag niet. Overal lees ik dat je geen vacuumverpakte vis mag eten ivm met een bacterie die op de randjes kan zitten. Dan mag je wel verse vis bij de visboer halen maar ook die liggen de hele dag in de vitrine dus lijkt me dan ook niet echt bacterie vrij zal ik maar zeggen. Mag je wel bijv vis uit blik?? Ik ben niet echt een vis liefhebber maar bijv bij de sla vind ik zalm uit blik lekker. Mag dit dan wel of zitten hier ook weer bacterieen in. Mijn moeder had gisteren zalm uit de diepvries om vervolgens in de oven klaar te maken. Mag dit dan wel of niet. Dit valt dan toch ook onder voorverpakte vis en daar kunnen dan toch ook weer bacterien in zitten net als bij de vacuumverpakte vis
Schiet mij maar lek want ik weet nu niet meer wat wel of niet mag mbt het eten van vis.
Wie o wie kan mij vertellen wat nu wel of niet mag.

Groeten Debs
 
Hoi Debby,

vacuum verpakte vis daar kunnen de listeria bacterieen inzitten. Dat kan maar hoeft niet. Die kun je beter laten staan. verder mag je gewoon alle vis uit blik en bereide vis mag ook bv zalm uit de over of gebakken kan helemaal geen kwaad. kijk wel hgoed uit dat de vis door en door gaar is niet half rauw want dan kunnen er nog bacterieen inzitten.

Verse vis van de visboer mag ook gewoon.Ik ben in mijn zwangerschap gek op hollandse nieuwe en die heb ik dan ook gewoon gegeten. als je tegn de visboer zegt dat je zwangerbent maar dat je wel graag een VERS stukje zalm wilt dan zal hij daar vast wel rekening mee houden want die mag je wel.
hoe het precies zit met de Listeria bacterie weet ik niet maar ik geloof dat daar wel iets over staat op de site.

heel veel succes met je verdere zwangerschap.

enne geniet van je visje....smakelijk

groetjes Sandra
 
Hoi Debby,

ik heb het even voor je nagekeken.

onder het kopje gezondheid & psyche en dan voeding aan klikken staat een heel stukje vis eten tijdens de zwangerschap.

Ik heb het stukje voor je hieronder gekopieerd. als je meer wilt lezen over voeding kan je daar ook terecht. bv met kaas enzo.



...Eet het liefst 2 keer per week (vette) vis. Vooral vette vis bevat vetzuren (Omega 3). Vetzuren zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van je baby. Lust je geen vis? Neem dan visolie in (Omega 3), te koop bij drogisterijen en apotheken.

Let op: te veel visolie binnenkrijgen is niet goed. Eet dus óf vis óf slik extra visolie..
.. .



Roofvissen
.


Pas op: roofvissen die veel kwik bevatten, mag je niet eten tijdens de zwangerschap. Roofvissen die veel kwik bevatten zijn:
verse tonijn
koningsmakreel
haai
zwaardvis
snoekbaars


Tonijn uit blik bevat veel minder en mag je wel eten. Eet niet meer dan 2 blikken tonijn per week.
... .



Vacuümverpakte gerookte vis
.

Bij vacuümverpakte gerookte vis kunnen Listeria-bacteriën zich ophopen in de randjes van de verpakking. Het besmettingsgevaar zit in de vacuümverpakking, dus vacuümverpakte gerookte vis mag je niet eten als je zwanger bent.

Tijdens de zwangerschap kan een Listeria-infectie in het ergste geval leiden tot een miskraam. Deze kans is heel klein, maar je wilt een Listeria-infectie natuurlijk altijd voorkomen.

Voorbeelden van vacuümverpakte gerookte vis zijn zalm, paling en makreel.

Uitzondering: verhit (tot 85 graden) de vacuümverpakte gerookte vis, dan wordt de Listeria-bacterie gedood. .
.. .



Verse gerookte vis
.

Gerookte vis van de visboer kun je wel eten. Vraag wel eerst aan je visboer hoe de vis bewaard is en of de vis goed vers is..
.. .



Overig
.

Het eten van krabsalade en garnalen is niet schadelijk voor de baby en mag je dus gewoon eten als je zwanger bent. Ook andere schaal- en schelpdieren mag je eten. Alleen verse oesters moet je laten staan.
 
Ok dank je wel. Ik heb gisteren maar een gok genomen met de vis. Mijn moeder had het op 200 graden in de over verwarmt. In het midden keek het een beetje rauw dus dat heb ik laten liggen. Dan weer lekker genieten van mijn sla met zalm, Of spinazie met een visje doet het ook goed ;-)
 
Ik ben nu weer zwanger, maar toen ik 3 jaar geleden ook zwanger was, mocht ik gewoon alle vis eten (behalve half gaar natuurlijk)..... ik eet nu ook gewoon zalm en makreel vacuum verpakt. Alles lijkt wel slecht voor je, kan slechts op brood en water leven.
blijkbaar mag gerookte paling ook al niet meer, maar zolang je alles maar met mate eet wat kan het voor kwaad?
 
Ik moet zeggen dat ik met de verpakkingen van de supermarkt wel een beetje uitkijk, maar verder gewoon alle vis eet. Ook sushi en dergelijke. Die haal ik altijd bij de japanner, ik heb hem bij mijn eerste zwangerschap gevraagd of hij met verse producten werkt. Zijn vrouw heeft het al haar 3 zwangerschappen ook gewoon gegeten. Denk maar niet dat ze in Japan alles laten staan.
Zolang ik weet dat het vers is( visboer of goed restaurant ) eet ik alles.
 
zolang je de vis verwarmt is het eigenlijk geen probleem, werkt het zelfde als kip.... en dan idd met verse tonijn uitkijken maar las vandaag dat 2 blikjes per week wel gewoon kan...
 
Terug
Bovenaan