Vitamine A

Hai dames,

Ik zit met een raar gevalletje: in m'n zwangerschaps-vitaminen (dekamarkt)zit meer vitamine-A dan in die m'n man slikt (kruidvat multi-bruis)! Resp. 1,2 mg (=150%ADH) en 345 mcg (= 43%ADH). Nou staat er bij http://www.zwangernu.nl/ dat je niet meer dan 3 mg per dag moet gebruiken, da's dus in beide suplementen niet het geval maar toch.
Ik slik braaf m'n zwangerschaps-vitaminen, maar het blijft toch raar.
Wat vinden jullie?
groet
 
Te veel vitamine A is erg slecht voor je kindje. Stoppen met dat spul dus. 150% van de ADH is al 50% te veel.

In principe heb je naasr foliumzuur helemaal geen extra vitaminen nodig als je gezond eet.
 
Ik zou er ook mee stoppen want vitamine a schijnt erg slecht te zijn. Wellicht de DEKAmarkt eens bellen/schrijven. Toen de mevrouw van moeders voor moeders bij me was zei ze dat het wel goed is extra vitamine te slikken maar dat je dan het beste naar een apotheek kan gaan. Zelf heb ik geen extra vitaminen geslikt (behalve dan foliumzuur), gewoon gezond eten moet voldoende zijn.
 
een teveel aan vitamine A is helemaal niet goed als je kind in ontwikkeling is en kan juist beschadiging geven. maar wat is dat toch met die supplementen de hele tijd? het lijkt wel een hype. Maar het is helemaal niet zo goed als de meeste moeders denken.
 
Hoi, ze hebben allemaal gelijk, hoor!
Teveel vitamine A is heel slecht.
In je gewone voeding, verdeeeld over de dag zit al genoeg vitamine A.
In drop en lever-produkten weer meer.
Dat moet je dus ook minder eten.

Als je iets wilt slikken, slik dan GRAVITAMON.
Verkrijgbaar bij apotheek en DA.
Kost E15,=.
Daar zit -foliumzuur
-ijzer
-kalk
en nog iets in.
Vier dingen die je nu echt nodig hebt.

Veel liefs
 
idd, veel vit A is slecht.
kan je kindje aangeboren afwijkingen van krijgen.
het klinkt raar maar ook vitamine kun je te veel binnenkrijgen.

groetjes dolfijtnje
(week 37)
 
ik slik nu dagravit. speciaal voor zwangere. die is heel goed!! zit GEEN vit. A in.
o en dolfijntje....teveel aan vitaminen is niet erg (buiten A om dan he?) want die plas je gewoon mee uit.
 
Hoi laatste anoniem,

je kunt wel degelijk te veel van een vitamine binnen krijgen (bijv. van te veel vitamine C krijg je diarree). Het gaat - in elk geval bij vitamine C - dan wel om hele grote concentraties, dus het zal niet snel gebeuren. Maar van bijv. de mineralen e.d. die ook vaak in de supplementen zitten, zou dat misschien bij een kleinere concentractie ook al nadelige effecten kunnen hebben. Dus het is een beetje te kort door de bocht om te zeggen dat het niet erg is om teveel vitamines te gebruiken. Je kunt die supplementen niet onbeperkt innemen.

Voedingssupplementen vallen officieel onder geneesmiddelen (en net als paracetamol kun je die zonder recept kopen), dus het verstandig om ook dit in overleg met je vk/gyn al dan niet te gebruiken. Waarschijnlijk heb je het niet eens nodig, maar is er geen bezwaar dat je het gebruikt maar dat kun je beter even afstemmen met je vk/gyn.
 
Terug
Bovenaan