Vitamine D tekort

<p>Hoi allemaal,</p><p>Uit mijn bloedonderzoek blijkt dat ik een kleine vitamine D tekort heb, 60 nmol/l. De verloskundige zei dat het niet te laag is, maar dat waarde beter is rond de 75. </p><p>Ik slik zelf al multivitamine voor zwangere waar 10 mcg vitamine D erin zit. Ze raadt om nog 40 mcg extra erbij te slikken.</p><p>Nu was ik naar etos en holland&barret geweest. Ik zag alleen de vitamine D smelttabletten van davitamon met 20mcg. Ik zal dan 2 van moeten slikken. De andere merken hebben vaak of 10 of 25 of hogere dosis. </p><p>Dus ik vraag mij af welke merk jullie voor vitamine D gebruiken en hoeveel mcg jullie nodig hebben?</p><p> </p>

Hoi, ik heb al jaren last van een tekort aan vit D. Na verschillende merken heb ik er twee die ik prettig vind. De een zijn druppels van het merk AOV vitamine D3 druppels (staat getal 409 op het flesje). Ik heb ook lange tijd olie capsules geslikt, hele kleintjes van Pharma nord. Daarvan heb je de D3 in twee sterktes. Het voordeel van de druppels is (wat mij is verteld) dat het snel wordt opgenomen, je kunt doseren naar wat je nodig hebt (eerst meer en later misschien minder), ze smaken nergens naar en je doet er lang mee. Misschien heb je hier iets aan?

Huh maar 60 is helemaal niet te weinig, bij lange na niet, snap dat advies echt niet. Te veel vitamine D slikken kan ook bijwerkingen hebben. Vanuit mijn verloskundige maar ook als je online leest is 60 echt niet te weinig. En dan ook nog het advies van zo extreem veel extra slikken terwijl je waarde helemaal niet zo laag is.. heel vreemd. Zou gewoon doorgaan met slikken wat je al deed en hooguit zou ie dan dus die 20mcg kunnen doen, maar dat is al dubbel zoveel als je slikte, meer zou ik echt niet nemen hoor ?

De waarde die vaak als grens wordt gehanteerd is 50, maar in veel andere landen, en uit onderzoek blijkt ook dat dat beter is, wordt 100 aangehouden. Ik zou dus zeker bij gaan slikken. 

Zelf gebruik ik capsules van lucovitaal, die zijn er in 25 en 75 mcg. 

Op deze website kun je zelf uitrekenen, met je huidige gewicht, hoeveel mcg je moet gebruiken om naar een waarde van 100 te komen: https://www.grassrootshealth.net/project/dcalculator/

Terug
Bovenaan