vitamine D

Hallo mama's,

Mijn dochter van 8 weken krijgt flesvoeding van Nutricia. Nu heb ik ergens gehoord (weet niet meer waar en van wie) dat je een baby extra vitamine D moet geven. Dit heeft te maken met de hoeveelheid zon- en daglicht.
Weet iemand hier meer van? Of hoe het eventueel te krijgen is?

Groetjes
Sandra (moeder van Daphne)

Hoi,

Zolang je dochter flesvoeding krijgt (ik geloof meer dan 300    cc, zou je even bij het cb kunnen navragen) krijgt ze via die voeding vitamine D binnen(is  nl toegevoegd aan de KV).    Kindjes die BV krijgen of  minder dan bovenstaand aan flesvoeding krijgen moeten idd vanaf de 2e week  extra vitamine D slikken.

Groetjes,

Marian

Hoi,

In de flesvoeding zit inderdaad al vitamine d. Volgens het cb krijgt je kindje genoeg vit. d als je twee flessen per dag geeft (300 ml). Alleen als je kindje nooit buiten komt (vanwege ziekenhuis bijv.) of als je een negroïde kindje hebt hebben ze meer nodig.

Het is gewoon bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.

desiree

Ok,

ik krijg juist van mijn kraamhulp te horen, dat ik vanaf 2 weken na wesley zijn geboorte vitamine AD bij mag geven..
ik geef flesvoeding..
heb nu dus wel een flesjes AD gekocht, en het zijn 5 druppels per dag..
ik denk dat het toch geen kwaad kan, beetje extra vitamine??

Liefs san

Hoi,

Als je volledig KV geeft zou ik als ik jou was geen vitamine D bijgeven. Het is nl. een vitamine die je niet uitplast en waar je ook teveel van binnen kan krijgen en dat is niet goed. Ik denk dat je het toch beter even kan navragen bij het CB. Vind het ook een beetje een vreemd advies van je kraamhulp snap wel dat het bij kindjes met volledig of gedeeltelijke BV moet maar bij KV??

Groetjes Marian

Hi,

wat vreemd dan zeg..dat wist ik niet..
dan doe ik het gewoon voorlopig nog ff niet, ik moet 14-9 naar het CB en dan zal ik het eens vragen..want dat is wel heel raar...

trouwens ik heb ook wel 4 verschillende kraamhulpen gehad, en ik moet zeggen ieder zegt wat anders hoor..dat is niet normaal..

liefs san

Hoi,
Tijdens mijn kraamtijd heb ik het advies gekregen om extra vit.D te geven als ik bv geeft. Ook als hij minder dan 300ml poedermelk krijgt.
Dus de eerste maanden heb ik 5 druppeltjes vit.D per dag gegeven (op waterbasis), naast de bv. Op een gegeven moment ging onze zoon over naar kv. Daar zit de vitamine  D al in verwerkt. Dat staat ook op de verpakking. Als je kind 300ml of meer poedermelk drinkt, dan is een aanvulling van vitamine D niet nodig!
Geef je een combinatie van borstvoeding en flesvoeding waarbij minder dan 300ml flesvoeding gegeven wordt, dan moet je wel een paar druppeltjes vit D geven.
Vreemd dat deze voorlichting in de kraamtijd niet gegeven is.

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan