vitamine D

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Er was laatst een topic hierover maar ik kan hem niet meer vinden. Dus ik maak maar even een nieuwe aan.
Ben vandaag op het cb geweest en heb natuurlijk nagevraagd hoe het nu zit met de vit. D.
Volgens de arts was het als volgt.
Krijgt je kindje gewone melk moet je 10 druppels geven.
Krijgt je kindje meer dan 200 ml peutermelk of groeimelk hoef je niks te geven. Krijgen ze dus maar 200 ml of minder dan moet je wel 10 druppels geven.

Aangezien onze meid nog 300 ml peutermelk drinkt hoef ik haar dus niks extra's te geven.
Ik hou me hier dan ook maar gewoon aan.

Groetjes Anne

Hoi Anne,

Ik had een tijdje terug dit onderwerp op het forum gezet. Op het cb kreeg ik half maart  het advies om 10 microgram (verschilt in druppels per merk) te geven indien mn dochter (nu 15 maanden) minder dan 500 ml opvolgmelk drinkt..

Na vele navraag (ook hier op het forum) heb ik ontdekt dat die cb''s niet allemaal op een lijn zitten..
Ik heb op internet gezocht en kwam inderdaad een artikel tegen van de gezondheidsraad met het advies conform mn cb. Klik hier voor de internetsite.

Is voor mij nog steeds verwarrend, ik heb wel het advies van cb maar opgevolgd en al bijna anderhalve maand nu braaf die 10 microgram vit d gegeven. Mijn dochter drinkt nog rond de 370 ml opvolgmelk per dag.

Groetjes

Jess

hoihoi,

ik heb altijd gehoord dat je als ze minder dan 300ml opvolgmelk drinken 5 druppels moet geven als je een blank kindje hebt en 10 als je een donker kindje hebt

hoi

wat een verwarring allemaal zeg over die druppels en de hoeveelheid.
kelwin is nu bijna 13 maand en hij krijgt geen druppels maar meestal 's ochtends nog een fles opvolgmelk tot 12 maanden (het blik was nog niet leeg) 230 cc.
ik zie vanzelf wel op het CB of ik nog druppels moet geven..  
als ze er met 14 maand over beginnen.
het is nu zo mooi weer dat ik denk dat ze ook wel genoeg vit. D van de zon krijgen..
of denk ik dan verkeerd?

Groetjes, Christien

Mijn cb zei ook dat ze tien microgram vit. D moeten krijgen in drupjes als ze geen opvolgmelk meer drinken. Die krijgt mijn dochtertje dus ook trouw elke dag, dat zijn dus tussen de 5 en 7 drupjes vit. D van het Kruidvat huismerk. Het verschilt inderdaad per merk hoeveel drupjes ze moeten hebben.

Leah krijgt alleen vitamine D als ze niet/nauwelijks buiten is geweest. Op dit moment krijgt ze voldoende zonlicht om voldoende vitamine D aan te kunnen maken.

Hoi,

En weer lees je allemaal verschillende adviezen van verschillende cb's.
Raar is dat hé??
Want 15 april ben ik dus met yordi naar het cb geweest en heb toen dus ook die vraag gesteld. Het klopt dat ze het veranderd hebben. Ze hebben nu gewoon alles gelijk getrokken en maken geen onderscheid meer in kindjes met een blanke huid en kindjes met een donkere huid. allemaal 10 druppels of volgens de verpakking.
Maar zei de kinderarts tegen mij, 5 druppels heeft hij voldoende aan. Dus ik hoefde echt niet meer te gaan geven.

Liefs marielle

Hoi,

Ik geef opvolgmelk omdat het makkelijker is voor ons.. omdat we zelf geen melk drinken..
Geen gedoe met houdbaarheidsdatum en met een nutrilon pak doe ik ongeveer 1,5 week mee... dus is denk ik niet zo prijzig relatief gezien..

Af en toe twijfel ik wel of ik het wel goed doe om naast die 370ml opvolgmelk wat mn dochtertje krijgt bovenop nog eens 10 microgram vit d te geven. Soms denk ik van, schaadt het om te veel vit d binnen te krijgen??

Dan moet ik maar er vanuitgaan dat die gezondheidsraad het wel beter weet en hun
uitspraken wel goed onderbouwd zijn met onderzoeken en dergelijke.

groetjes

Een soms wat onzekere mama...

Terug
Bovenaan