vleesboom en zwanger????

Hallo allemaal,

Tijdens mijn echo was een prachtig kindje te zien maar ook een vleesboom.
Is er iemand di dit heeft (gehad) en kan mij hier iets meer over vertellen?
Er is verteld dat dit op dit moment geen kwaad kan maar ik wil graag evt.
ervaringen van anderen horen.

Vr. gr. Bep

hoi Bep,

ik ben afgelopen november bevallen van een mooie dochter en ik bleek bij de 1e echo maar liefst 3 vleesbomen te hebben. vanwege deze vleesbomen, moest ik een paar keer vaker terugkomen, om te kijken wat die vleesbomen zouden doen.

op een gegeven ogenblik verging ik van de pijn, kon ik me niet eens omdraaien in bed of opstaan en toen bleek bij een spoedecho, dat 1 vleesboom was verdwenen en en dat de andere 2 waren gegroeid. vandaar de onwijze pijn!
helaas doen ze daar niets aan, tenzij het gevaar oplevert voor je kindje of voor jou, maar dat is eigenlijk nooit zo. ik kreeg paracetamol mee (max 8 per dag) en moest op controle blijven komen, omdat de vleesboom voor de uitgang kon gaan zitten en dan kan/mag je niet gewoon bevallen.
gelukkig verdween de pijn na 2 weken en bleek de groei van de vleesbomen gestabiliseerd. daarna hoefde ik niet meer terug te komen, omdat de vleesbomen niet voor de uitgang lagen.

tegen het eind van de zwangerschap, had ik helaas weer veel pijn, maar die botte boer van een gyn. vond het niet zo dramatisch en deed me alleen heel veel pijn.

uiteindelijk moest ik toch in het ziekenhuis bevallen, omdat ik 18 dagen overtijd was (ja 18! en ik ben bevallen in dat sneeuwweekend in november en kon dus bijna niet in het ziekenhuis komen).
de bevalling heeft lang geduurd, ondanks het extra opwekkingsmiddel en door de vleesbomen heb ik enorm veel bloed verloren. waardoor er paniek ontstond na de geboorte van mijn dochter. met veel medicijnen hebben ze dat opgelost, ik weet er zelf vrij weinig van.

volgende week donderdag heb ik mijn 2e nacontrole, omdat ze dan pas kunnen bekijken of de vleesbomen zijn geslonken en of ze evt alsnog operatief verwijderd moeten worden.

een heel verhaal zo, en het lijkt allemaal heel heftig, maar er zijn genoeg vrouwen die ook een vleesboom hebben en nergens last van hebben. ze kunnen dus groeien, maar dat hoeft niet (en dan doet het dus ook geen pijn). het belangrijkste is dat ze niet voor de uitgang liggen, zodat je normaal kan bevallen.

sterkte en succes!
hoe lang ben je eigenlijk zwanger??

Angela
mama van Fennah (26-11-2005)

Hallo Angela,

Bedankt voor je reactie.
Jee zeg jij hebt wel wat beleefd tijdens je zwangerschap en bevalling.
Gelukkig heb je een mooie dochter gekregen waar je van kunt van genieten.
Nu ben ik bijna 16 week zwanger en heb totaal geen klachten/pijn.
De vleesboom zit gelukkig niet voor de uitgang en dat is positief zeiden ze meteen.
Volgende week donderdag moet ik weer naar de huisarts voor controle en zal hier ook e.e.a. vragen.
Kon jij gewoon bij de verloskundige/huisarts blijven of moest je naar een gynacoloog voor controles??

Vr. gr Bep.

hoi Bep,

allereerst gefeliciteerd natuurlijk! dat er maar een mooi en gezond mensje geboren mag worden!

tijdens de zwangerschap heb ik altijd onder controle van de verloskundige gestaan, toen de vleesbomen ontdekt werden, moest een paar keer vaker naar de gyn. maar uiteindelijk mocht ik toch onder bgl van de vk bevallen.
met 24 weken had ik de laatste echo bij de gyn. om zeker te weten dat de vleesbom niet voor de uitgang lag (die van mij lag aan de zijkant en 1 bovenin).

uiteindelijk ben ik in het ziekenhuis bevallen onder begeleiding van de gyn. omdat ik 18 dagen over tijd was. dus een geluk bij een ongeluk dat ik daar al was. de volgende keer moet ik verplicht in het ziekenhuis bevallen, voor het geval dat, maar onder begeleiding van de verloskundige.

succes!!!

Hoi,
ik hoorde ook bij de eerste echo dat ik een vleesboom heb, (die zat er nog niet bij mijn eerste bevalling)
De verloskundige zegt dat ze door hormonen extra snel kunnen groeien, maar ze kunnen ook weer spontaan verdwijnen. Ze houden het alleen maar  extra  in de gaten. Het schijnt regelmatig voor te komen.
Heb er tot nu toe geen last van afwachten bij de volgende echo wat hij doet.
Groetjes S      

Terug
Bovenaan