Vlekken voor de ogen + hoofdpijn

Hallo Allemaal,

Ik ben nu 15 weken zwanger en krijg steeds vaker vlekken voor mijn ogen.
(gemiddeld 1 keer per week).
Delen van mijn gezichtsveld verdwijnen dan en daarna hele erge hoofdpijn.

Ik heb geen spanningen, het ontstaat uit het niets. Ik kan dan ook niks anders
dan in het donker met mijn ogen dicht gaan liggen en dan verdwijnt het langzaam weer.

Ik ben benieuwd of meer zwangere vrouwen hier last van hebben tijdens de zwangerschap. (En wat was dan het eventuele advies van de verloskundige?)

Groetjes Bloempje_01

Hoi,

Het zou kunnen zijn dat je een lage bloeddruk hebt. Voel je dit wanneer je (snel) opstaat? Je verloskundige of huisarts kan dit direct opmeten voor je.  

Ook kan het zijn dat je een tekort aan ijzer hebt. Dit wordt meestal aan het begin van je zwangerschap gemeten (heb je al mogen bloedprikken bij je VK of ziekenhuis?)

Probeer in elk geval bij opstaan na langere tijd zitten of liggen hier rustig de tijd voor te nemen. En eet ijzerrijke voeding (is toch al aan te raden omdat je lichaam een flinke hoeveelheid bloed mag bijmaken en een hoop van 'jouw' zuurstof naar je baby brengt)

IJzer vind je in bladgroenten, volkoren graanproducten, noten, vlees en vis, eieren, gedroogd fruit en peulvruchten. Het wordt het beste in je lichaam opgenomen als je dit combineert met vitamine C (fruit, aardappelen en groenten als paprika, koolsoorten, sla en tomaten)

Het klinkt wel erg als migraine. Heb het zelf ook dat ik vlekken zie en mijn gezichtsveld minder is, vooral aan de linkerkant.  Zelf had ik het voor de zwangerschap ook af en toe, (Normaal 1x per mnd of minder) maar de eerste paar mnd van de zwangerschap had ik het soms wel 2x per week. Heb ook geen spanningen en het komt naar mijn idee zomaar opzetten. Volgens mijn VK is er niet veel aan te doen en gaat het vanzelf weer over. Ik mag dan altijd een para innemen maar dat doe ik niet want helpt toch niet. Ga meestal ff liggen op bed in het donker of op de bank met mijn zonnebril als mijn dochter thuis is.

Zou anders ff je VK bellen.
Liefs Patries 29,4wk

Hoi,

Ik zou als ik jou was gewoon even je verloskundige bellen. Ze kan je bloeddruk meten en eventueel je urine controleren. Het zijn namelijk ook klachten die voorkomen bij een zwangerschapsvergiftiging. De verloskundige dacht dat ik daar misschien last van had om andere redenen en er werd mij toen gevraagd of ik last had van hoofdpijn en vlekken zien. Dit was bij mij niet het geval, had een veel te hoge bloeddruk, maar alles bleek oké
Succes ermee!

Liefs Willeke
(39,3 weken)

Volgens mij is het een typisch voorbeeld van een migraine aanval. Ben je er ook een beetje misselijk bij. Moeite met fel licht, harde geluiden en bepaalde geuren. Ik had dit zelf als puber vaak en ben er overheen gegroeid. Het is echt heel vervelend en het enige dat helpt is in een donkere kamer liggen en een para nemen.

Lijkt me ook de meest logische verklaring aangezien migraine iets te maken heeft met je hormoonhuishouding en tijdens een zwangerschap kan verergeren of juist verdwijnen. Er zijn bijvoorbeeld ook vrouwen waarbij de aanvallen iets met hun cycles te maken hebben. Lage bloeddruk of ijzertekort lijkt me toch niet dat je daar zo heftig op reageert, maar ik ben geen arts.

Maar.......ik heb zelf HELLP syndroom gehad ( zwangerschapsvergiftiging ) en ook daarvan kan het een symptoom zijn. Ik had toen continu zeurende hoofdpijn, maar de vlekken kwamen zomaar en waren ook snel weg. Daarom lijkt het me niet dat je een zw vergiftiging hebt omdat het zo duidelijk eerst vlekken en dan hoofdpijn is. Toch zou ik, gewoon voor alle zekerheid, even je bloeddruk laten meten bij de VK. Better safe than sorry

hoi hoi

wat vervelend dat je daar last van hebt..
ik heb het ook erg vaak ben nu 17 wk. ik heb het bij mijn eerste ook gehad.
ik heb namelijk een erg lage bloed druk en mijn hb is ook erg laag, vandaar dat ik die klachten allemaal heb.
je word wel snel bang gemaakt (mijn mening) met nare dingen die het kunnen zijn, het kan ook, maar het kunnen ook dingen zijn die gewoon net als bij mij bij je zwangerschap horen, ik ben daarnaast ook erg moe.

ik heb daarin misschien nog wel tips, rusten zoveel wanneer je kunt, en als je sterretjes ziet en je krijgt het warm en je voelt je raar, met je hoofd tussen je benen gaan zitten, of gewoon even op de grond gaan zitten, en wachten tot het afzakt, en dan heel rustig op gaan staan, en dan even een ander rustig plekje opzoeken.
kwa bloed druk kan het helpen om zoute drop te eten ., spinazie, pindakaas enz.
ook eet ik multivitamines.

ik zou ook even bij de vk langs gaan om alles even te checken, misschien hebben ze tips.
mij hebben ze de eerst zwangerschap ook ijzer tabletten voor geschreven, eigenlijk zijn die niet zo goed voor je kleine,. nu heb ik gehoort dat je in de reform winkel ze ook kunt kopen. ik moet 2 dec weer op controle en kijken ze alles na... en ik ga na de reform winkel de ijzertabletjes kopen.. ze hebben mij de eerste zwangerschap erg geholpen.

veel suc6 en rustig aan doen meid.

groetjes Simone
mv Mart en 17 wk zw

Naar aanleiding van het stukje van Simone wil ik nog even een opmerking maken. Het is een verschil of je sterretjes ziet ( witte kleine puntjes die rondzwermen ) of vlekken waarbij delen van je gezichtsveld verdwijnen. Bij sterretjes denk je iid aan een lage bloeddruk, maar volgens mij is er hier sprake van vlekken. Daarom denk ik ook zo sterk aan migraine,omdat ik de omschrijving echt vind passen. Ik had ook dat ik tijdens zo,n aanval gewoon de helft van mijn gezichtsveld kwijt was. Het begon vaak met een heel klein plekje in een oog dat langzaam groter werd. Als dit op zijn hoogtepunt was en weer wegtrok begon de hoofdpijn. Daarbij moest ik ook vaak spugen en kon niet tegen licht geluid en geuren.
Verder is het volgens mij gewoon altijd verstandig om bij klachten even contact op te nemen met je VK. Dat is echt niet bedoeld als bangmakerij maar volgens mij gewoon het verstandigst.

Terug
Bovenaan