Vliegen met een kind van 13 maanden

Hoi, over een paar weken gaan we op vakantie en we moeten 11 uur vliegen. Ons zoontje van 13 maanden gaat op schoot mee. Nou is hij erg actief en beweeglijk en dus zie ik er echt als een berg tegenop. Het wordt een ramp om die zo lang op schoot te houden, dat is onmogelijk.
Wat moet ik nou doen? Ik hoor mensen wel eens zeggen dat je bij de dokter gewoon een kalmerend middel kan vragen, zodat je kind de reis suffig en rustig is. Maar is dat nou ook weer niet een beetje lomp? Ik durf het eigenlijk niet zo goed aan de huisarts te vragen. Lijk ik dan geen slechte moeder als ik m'n kind wil drogeren???
Tips gevraagd!
Mikky

Hai,

Loopt wel los hoor!!! Drogeren hoeft echt niet! Sommige kinderen slapen veel in het vliegtuig (andere luchtdruk, ander gevoel) en juist omdat ze in een vliegtuig ook veel kunnen zien, zijn ze vaak al rustiger dan normaal.

Als je vroeg bent met inchecken, kan je om een kindvriendelijke plek vragen. Of een plaats met bassinet (mandje waarin je kindje kan slapen) Dat zijn vaak de plekken met meer beenruimte (bij nooduitgang bijvoorbeeld) waar je kind dus tijdens het vliegen ook een beetje op de grond kan spelen. Neem wat "nieuw" en ook vertrouwd speelgoed mee, en het loopt vast wel los.

Probeer rond opstijgen en dalen een voeding te plannen, zodat de druk op de oortjes minder is. Of hou een flesje water speciaal voor dat doel apart.

Maak je niet te druk en informeer vooraf even bij de luchtvaartmaatschappij wat hun regels zijn. Wedden dat de stuwardessen ook heel behulpzaam zullen zijn? Niemand zit te wachten op een huilend kind onderweg, dus zullen ze je zeker wel helpen. Hele reis op schoot is volgens mij helemaal niet nodig.

Groetjes Nynke

Hai Mikky,

ik vlieg al met mijn kindjes vanaf 4 maanden naar mijn ouders in curaca
o en tip is probeer zelf rustig te blijven vroeg incheken en vragen of je bij een schot mag zitten en zeker veel drinken mee nemen.

komt goed

Hallo, ik ben purser (leidinggevende) bij de KLM. Ik heb dus veel ervaring! Het is inderdaad best een hele zit 11 uur, maar er zijn inderdaad (weinig) kindvriendelijke plekken, maar die zijn erg moeilijk te krijgen, toch proberen hoor! De babybedjes zijn tot 9 kilo geschikt, dus daar heb je niks meer aan helaas. Mijn belangrijkste tip; blijf zelf ontspannen, geef je over aan de situatie en dat voelt je kleintje dan ook, als je zelf gestresst raakt gaat het mis. Als je kindje het even zat is en lekker begint te huilen, lekker schijt hebben aan alle mensen om je heen hoor!! Voel je asjeblieft niet opgelaten daardoor. Natuurlijk zijn mijn collega's er om je bij te staan en ga, als er geen service bezig is, lekker aan de wandel met je kleintje voor afleiding (niet alleen voor de kleine hoor haha) Als je geluk hebt is er wellicht een extra plekje vrij, vraag daarna bij het inchecken en anders aan de purser in het viegtuig, we zijn vaak zelf ook moeder!!!! Belangrijk is dat je de veiligheidsinstructies goed opvolgt, vooral bij turbelentie, we zien liever een huilende baby dan een gewonde baby. Het is trouwens volstrekt veilig om met een kindje van 13 maanden te vliegen. Een tip met het landen (vooral vanaf het moment dat de daling wordt ingezet, zo'n half uur van te voren, laat je kindje lekker een flesje drinken tijdens de daling, dan hebben ze niet zo'n druk op de oortjes. Let op; als je kindje verkouden is, kan het extreme oorpijn krijgen tijdens de daling, neem voor de zekerheid neusspray voor baby's mee!! Zodat je dat kan voorkomen. Neem genoeg voeding mee voor aan boord, houd rekening met vertragingen.

Fijne vakantie en een goede vlucht!

Groetjes Monique

P.S. Ga asjeblieft GEEN medicijnen (homeopatisch of niet) gebruiken, daar heb ik erg slechte ervaringen mee, want eenmaal in een vliegtuig (drukcabine) reageerd een mensenlichaam heel anders op medicamenten en drank en dergelijke!!! Zeker kleine kindjes kunnen er ernstige bijwerkingen door krijgen!!!!

We zijn in oktober op vakantie geweest. Dit was 12 uur vliegen. Mijn dochter was toen we weg gingen 14 maanden. Het reisbureau had van te voren een plaats geregeld waar zo'n bedje kan hangen. Normaal gesproken is dit, volgens het reisbureau mogelijk tot 1 jaar. Maar ze hadden het toch geprobeerd. En het was gelukt. De plaats waar ze een bedje kunnen hangen hebben meer beenruimte. Onze dochter heeft heerlijk op de grond gespeeld. Ze kon zitten en weer staan en een beetje tussen papa en mama op en neer lopen. Ging prima. Als ze in mijn armen in slaap was gevallen, heb ik ze ik het bedje gelegd. Omdat onze dochter niet echt groot is, paste dat nog net. Pas wezen meten bij CB. Ze is nu 75 cm. Dus als je kind een kleintje is, dan zal het nog wel gaan, anders is het bedje te klein. Maar ik zou het gewoon proberen aan te vragen, dan heb je in ieder geval de ruime beenruimte waar je kindje  lekker kan spelen. Ook wij hadden haar beker met drinken bij de hand. Het opstijgen en dalen vondt ze niet leuk. Maar dit had meer te maken met het feit dat ze op schoot in de riem vast moest zittten, dan dat ze last had van de luchtdruk. Bij ons is alles goed gegaan.

Veel plezier op de reis en de vakantie.

Groetjes,
Mama van Noa (16 maanden)

Terug
Bovenaan