Vliezen gebroken?

Hoi meiden,

nog een keertje ikkuh  
Ik lees in veel berichtjes dat eerst de vliezen braken, maar gebeurt dit nu bij de meesten? Of beginnen eerst de weeën?
Zelf ben ik bang dat ik het niet zal merken wanneer de vliezen breken, want dat hoor je toch ook soms. En normaal gesproken moet je binnen 48 uur bevallen nadat je vliezen gebroken zijn. Maar wat als je het dus niet eens merkt?

Zijn er dames die hier ervaring in hebben? Ben zelf nu bijna 32 weken zwanger en zit natuurlijk nu steeds vaker met mijn gedachtes bij de bevalling... Duurt hopelijk iet lang meer

Nou, groetjes Cody
31w3d

Hoi

Bij heel veel vrouwen breken de vliezen niet eerst. Meestal beginnen eerst de weeen.
Bij mij zijn ze door de verloskundige gebroken omdat het niet opschoot.
Je merkt het meestal wel hoor.

hoi Cody,

Ik meen dat bij zo'n 20% van de vrouwen de bevalling begint met gebroken vliezen. Dus de kans dat je met weeen begint is dus veel groter.
Bij mij begon het wel met gebroken vliezen.   Ik werd 's nachts wakker en had op een gegeven moment, wat voel ik nu.  Ik had ineens wel een erg natte onderbroek. Eerst heb je zoiets van, heb ik mijn broek geplast, maar ik had toch al snel door dat het mijn vliezen wel eens konden zijn. Ik ben toen nog gaan staan, en er kwam weer een behoorlijke plens. Dus het was eigenlijk niet te missen.

Meestal beginnen de weeen binnen afzienbare tijd na het breken van de vliezen.
Ik had de pech dat mijn dochter nog niet was ingedaald, dus ik moest weer snel gaan liggen. Ben met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, en werd daar vrijwel direct ingeleid.

groetjes, Miranda, mama van Nisrine
26w 2d

Ik had de pech dat mijn dochter nog niet was ingedaald, dus ik moest weer snel gaan liggen. Ben met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, en werd daar vrijwel direct ingeleid.

Ik vroeg me af: stel dat je in een winkel staat: meteen gaan liggen?   Lijkt me erg lastig. (gelukkig begint het meestal met weeen en meestal 's nachts, maar stel dat?....)Bij mij is het kindje ook nog niet ingedaald (is nu 38 wk) Ik had begrepen dat je, ook al is het kindje nog niet ingedaald toch thuis kunt bevallen.

Hoi,

Bij mij braken ook eerst de vliezen. Midden in de nacht, rond een uurtje of 1. We lagen net in bed en ik wilde nog even plassen. Toen ik omhoog kwam, voelde ik ineens water. Eerst dacht ik ook dat ik in m'n broek plaste, maar het bleef maar lopen... gebroken vliezen dus! Het kindje was nog niet ingedaald dus direct weer plat gaan liggen en verloskundige gebeld. Die kwam langs en met het breken van de vliezen was het kindje gezakt. Ik wilde thuis bevallen dus dan begint het grote wachten. De weeen begonnen eigenlijk gelijk erna. Dat het daarna nog lang duurde kwam omdat de ontsluiting niet opschoot. Lang verhaal maar om het kort te houden is Hidde uiteindelijk in het ziekenhuis geboren met de vacuumpomp.

Je hoeft dus niet naar het ziekenhuis hoor, als je vliezen zijn gebroken. Als het vruchtwater niet helder is (heet: meconium-houdend vruchtwater), heeft je kindje in het vruchtwater gepoept en dat kan een teken zijn dat het niet goed met hem gaat. Dan moet je wel naar het ziekenhuis. Maar dit moet je altijd als je dat hebt, ook als de vliezen breken (lang) nadat de weeen zijn begonnen. Normaal vruchtwater is helder van kleur met eventueel witte vlokken erin.

Louise

hallo Cody,

ik las hieronder dat veel meiden meteen veel vocht verliezen wanneer de vliezen braken. Bij mij was dit niet zo. Toch merkte ik het meteen. Ik werd wakker omdat mijn onderbroek ietwat nat werd. Toen ben ik gaan checken of het vruchtwater (zoet geurend) of afscheiding (zuur geurend) was. Het was zoet van geur en gelukkig ook helder. Voor de zekerheid heb ik een maandverbandje ingedaan om nog wat op te vangen. Bij mij kwam het vruchtwater druppelsgewijs dus geen plas. Om eventueel te checken kun je op je hand blazen dan komt er druk op je liezen en bekkenbodem en dan verlies je vruchtwater indien de vliezen gebroken zijn. Als je twijfelt moet je gewoon even de verloskundige bellen, dan kan zij je onderbroek of bed even checken - niet je generen, het overkomt veel vrouwen!

Sterkte en niet te veel zorgen maken hoor. De meeste bevallingen beginnen toch gewoon met weeen en niet met het breken van de vliezen!

groetjes steef

Terug
Bovenaan