Vlokkentest of vruchtwaterpunctie

Hallo,

Heb een vraag of er ook zwangere dames zijn die meteen zonder reden een vlokkentest of vruchtwaterpunctie willen. Wij zijn vandaag bij de vk geweest en deze vertelde ons dat deze ongeveer 1500 euro kosten. Jeetje ik schrok wel eventjes dit wist ik niet. Nu gaat het niet alleen om het geld, maar bij ons dochtertje hadden we een verhoogd risico door de nekplooimeting en toen werd dus alles vergoed dit hadden we dus niet goed begrepen. Nu zitten we in  tweestrijd wat is handig en wat gaan we nu doen? Ben nu 8 weken zwanger. Herkend iemand dit?

gr. van een twijfelaar

Hallo Twijfelaar,

Dit is erg persoonlijk. Je kunt jezelf afvragen wat je zou doen met de uitslag. Laat je het weg halen als het niet goed is dan moet je het doen nu het nog kan. Wil je het toch laten komen zien ze ook wel wat bij de 20 weken echo. En hoef je het niet te doen. Deze testen brengen ook veel onzekerheid en stress met zich mee. Ze kunnen ook niet altijd alles testen. Moeilijk. Ik ben meer een type van ik zie wel hoe het komt.

Groetjes Ciska

Hoi,

Waarom laat je anders niet eerst een combinatietest doen, ik weet niet of dat wel vergoed wordt maar dat kan je vk je vast wel vertellen. Na die uitslag kun je alsnog beslissen of je wel of geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie wil laten doen? Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie is iets wat je natuurlijk niet zomaar laat doen. Zelf heb ik kortgeleden wel een vruchtwaterpunctie laten doen omdat ik nu 37 ben maar daar heb ik echt wel even over na moeten denken. Succes met je beslissing!!
Groetjes Annette

Hai,

Ik heb op medische indicatie een vlokkentest moeten doen maar zonder die indicatie zou ik er persoonlijk nooit aan beginnen. Perfecte kindjes bestaan niet. Ook bij de geboorte kan er iets mis gaan. De combinatietest wordt vergoed dus die zou je kunnen laten doen en als daar een hoge risicofactor uitkomt is het wellicht een idee om verder te onderzoeken...

gr.Ing

Ik heb net zoals jij bij mijn eerste zwangerschap ook op medische indicatie een vruchtwaterpunctie laten doen. Toen hebben wij geen nekplooimeting laten doen. Bij mijn tweede zwangerschap hebben we deze meting wel laten doen. De uitslag was goed en ook de 20-weken echo liet geen zichtbare afwijkingen zien. De keuze voor onderzoek is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik heb bij deze tweede zwangerschap er nooit aan gedacht om zonder medische indicatie een punctie te laten doen. De keuze is natuurlijk persoonlijk, succes ermee!

Ik heb vanwege mijn leeftijd (37) meteen een vlokkentest laten doen in het UMC. Daar is de kans op een miskraam bij een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie gelijk (door hun ervaren prikkers) Ik was dood zenuwachtig maar het viel 100% mee. Ik had al uitslag binnen 4 dagen!!! Alles goed gelukkig. Ik ben erg blij dat we hiervoor hebben gekozen. Ik wist bij 12 weken dat alles 100% goed was (nouja, wat ze dan kunnen testen natuurlijk) Bij een combinatie test blijft het alstijd een kwestie van kans berekening.
Ik weet niet wat het ons heeft gekost(wij krijgen het wel vergoed) Ik heb nu alleen de rekening gehad van de intake dat was iets van 90 euro voor het gesprek en 70 voor de echo.
Succes met je beslissing!
Mo

Terug
Bovenaan