Vlokkentest/vruchtwaterpunctie

<p>Hallo,</p><p>wij hebben net de 8 weken echo gehad en so far so good! Wij komen in aanmerking voor prenatale diagnostiek in verband met onze eerdere zwangerschap. Ons eerste kindje had een ernstige vorm van een relatief onbekend syndroom waardoor we hadden besloten de zwangerschap voortijdig af te breken. De kans op herhaling van dit syndroom is 1-2% bij ons. </p><p>Nu kunnen wij dus uit verschillende mogelijkheden kiezen. Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en/of beslissingen over de vlokkentest/vruchtwaterpunctie, aangezien dit een risico met zich mee brengt (kans van 1 op 300 op een miskraam). Wij neigen op dit moment naar de vlokkentest, maar we vinden de keuze zeer lastig... </p><p>Alvast erg bedankt! </p>

Wij kregen bij de combinatietest de uitslag dat we een verhoogde kans hadden op trimosie 18.
Omdat we graag snel weten hebben we voor de vlokkentest gekozen.

Ze zijn bij mij zeker een kwartier bezig geweest om tot de conclusie te komen dat het niet ging lukken (de placenta lag net voorbij een heuveltje ofzo) volgens mij had ze dat ook wel sneller kunnen bepalen. Zo een lekker gevoel was het niet?
Daarna toch nog een vruchtwaterpunctie laten doen.
Daar stond ik zo weer buiten.
Heb er ook nauwelijks last van gehad.
Vond het wel verschikkelijk dat de vruchtwater punctie pas met 16weken kon en dat je dan nog 2 weken moet wachten tot de uitslag.
Maar bij ons belde ze gelukkig al binnen een week dat alles goed was ?

Hey 
Ik heb geen vlokkentest gehad maar wel een vruchtwater punctie omdat er het vermoeden was dat onze zoon skeletdysplasie had. Ik vond het vooral de gedachte eng omdst die naald relatief dicht in de buurt is van je kind. Qua pijn viel het me alles mee, de avond had ik nog wel soort krampen of ik ongesteld moest worden en had een aardige blauwe plek op mn buik waar de naald in was gegaan ( maar ik slikte al bloedverdunners)
De dag erna geen last meer, hooguit een beurs gevoel nog. 

Hey 
Ik heb geen vlokkentest gehad maar wel een vruchtwater punctie omdat er het vermoeden was dat onze zoon skeletdysplasie had. Ik vond het vooral de gedachte eng omdst die naald relatief dicht in de buurt is van je kind. Qua pijn viel het me alles mee, de avond had ik nog wel soort krampen of ik ongesteld moest worden en had een aardige blauwe plek op mn buik waar de naald in was gegaan ( maar ik slikte al bloedverdunners)
De dag erna geen last meer, hooguit een beurs gevoel nog. 

Bedankt voor het delen van jullie verhalen!
Wij hebben bij de eerste zwangerschap de vruchtwaterpunctie gedaan. De vlokkentest kan idd vroeger in de zwangerschap. We zijn gewoon zo bang dat het mis gaat. De kans 1 op 300 (0,33%) vind ik zo hoog lijken.. Wellicht omdat ons kindje 1 op de 15.000 was die dat syndroom had. We zijn blij dat we al die testen kunnen krijgen (nipt/combinatie/vlokkentest/vruchtwaterpunctie), maar we twijfelen erg wat we wel en/of niet willen. 
Zijn er nog meer verhalen? Vooral met betrekking tot vlokkentest?

Tja wat ik beetje hoor is dat je niet zeker weet of je wel een test wilt doen? 
Er zijn genoeg goede verhalen te vinden over vlokkentest maar het blijft een risico dus het kan altijd misgaan idem voor vruchtwaterpunctie. Maar je zei dat de herhalingskans nu 1-2 % was bij jullie toch? 
Dat is dan 1/99. 
Je staat gewoon voor een hele lastige keus eentje waarvoor ik je niet benijd. Misschien helpt het je om te denken dat de kans dat er niks geks gebeurt met je zwangerschap 99,7% is ?
heel veel sterkte gewenst

Terug
Bovenaan