hoi mh,
Ik heb in april een vlokkentest gehad. De reden was een slechte uitslag van het afgenomen bloed bij de nekplooiimeeting.
Vanuit het ziekenhuis werd het advies gegeven een vruchtwaterpunctie te doen, maar de verloskundige zei dat een vlokkentest minder pijnlijk was en bovendien kon deze eerder uitgevoerd worden waardoor bij een eventuele foute uitslag er een curretage plaats kon vinden en ik niet hoefde te bevallen wat me emotioneel minder belastend leek. Wel zei ze erbij dat bij een vlokkentest de kans op een miskraam ietsje groter was (het scheelt geloof ik tienden van procenten). Wij hadden daarbij zoiets van als het kindje niet goed in de baarmoeder zit gaat het toch wel mis, en dat het 1 of het ander niet zoveel uit zou maken. Bij een vlokkentest word er met behulp van een eendebek weefsel weggenomen. Ik heb dit zelf niet als pijnlijk ervaren. Je voelde er niks van, behalve dat ik het een erg akelig gezicht vond zo'n lange naald op het echo-scherm bij mijn kleine kindje. Emotioneel dus best belastend, maar dat zal bij een punctie niet anders zijn denk ik. Na afloop heb ik wel wat bloed en slijmverlies gehad en wat 'ongesteldheidskrampjes'.
Het wachten op de uitslag duurde erg lang, 2 weken, ik las later ergens dat dat ook versneld kan. Anderzijds kan je die tijd benutten om je af te vragen wat je wilt mocht de uitslag niet uitpakken zoals je hoopt.
Veel sterkte bij het maken van je keuze!
groet,
Anne
37 weken en 2 dagen