Vlokkentest...

Ik plaats dit berichtje om mijn ervaringen met de vlokkentest te delen en omdat heel veel negatieve verhalen heb gelezen over deze test en vrouwen die hiervoor kiezen misschien ook eens een andere ervaring willen horen.
Mijn 1e zs deden we een nekplooimeting en kregen we een kansbereking terug van 1:35. hier schrokken wij enorm van. Omdat er toen nog geen sneltest voor de vruchtwaterpunchtie was ( en dus langer moesten wachten op de uitslag), kozen wij voor een vlokkentest. Je krijgt een boekje met wat info, maar ik kon het niet laten en ging toch even kijken op internet. De meest verschrikkelijke ervaringen werden beschreven... En maakte me best zenuwachtig. Ik ben bij het VUMC geweest. En ik kan alleen maar zeggen, ze zijn daar zo lief en aardig en tonen heel veel begrip, stellen je op je gemak etc. Het onderzoek zelf begint met een echo om te kijken waar je placenta ligt, als die vooraan ligt gaat de arts met een naald via je buikwand naar je placenta, door die naald komt een heel klein langwerpig lepeltje en daar worden de vlokken mee weg geschraapt. Het is niet pijnloos, maar het is echt te doen, de prik voel je even en op het moment dat je het schrapen voelt, beetje krampig en jeukend gevoel in je buik, zijn ze al bijna klaar. Ze kijken of ze genoeg weefsel hebben en is het zo dan mag je nog even naar je kindje kijken en ben je klaar. Je dient even rust te houden. En een sneltest duurt 5 dagen, ik kreeg dus na 5 dagen de uitslag al en deze was negatief dus wij waren heel blij!
Nu heb ik net mijn 2e vlokkentest achter de rug ik kreeg na de meting van de 2e zs een kansberekening terug van 1:8... Wij zeiden gelijk we gaan weer voor een vlokkentest. En gezien de hoge kans kreeg ik na 2 werkdagen de uitslag al. Het bleek wederom negatief dus geen chromosoomafwijkingen. En weer waren de artsen zo aardig en werd de test vrij snel gedaan. Ze zagen dat ik gespannen was en begrepen dat ook. Ik kon trouwens ook de dag nadat ik de uitslag had al terecht... Alleen maar veel positieve zaken dus.
Voordelen voor deze test zijn voor mij :
- je kunt snel terecht, voor de vruchtwaterpunctie moet je 14 weken of verder zijn
- je kunt snel een uitslag krijgen ( ik hoorde trouwens dat je nu ook een sneltest bij de punctie kunt doen)
- minder lang in spannig

Ook nog een leuke bijkomstigheid, aan de hand van het onderzoek naar de vlokken kunnen zij zien of het een jongen of meisje zal worden, wanneer je aangeeft dat je dit wilt weten, krijg je dit te horen wanneer zij de uitslag doorgeven!

Ik wilde dit toch even delen met andere zwangeren die misschien nog voor een keuze staan. En wil benadrukken dat je altijd verschillende reacties van mensen krijgt als zij horen van de test of van de nekplooimeting. Maar onthou het blijft jouw en je partners besluit!!

Shaatje
 
Hoi Shaatje,

Weet jij hoelang het duurt voor dat je de uitslag hebt van de nekplooimeting???
Volgende week krijg ik die namelijk en ben dan dus 12 weken en nog wat dagen. Wil het graag gaan vertellen aan de omgeving. Maar wil natuurlijk eerst de uitslag van de NT-meting...

 
Hoi Linn,

als er al bloed is afgenomen en opgestuurd, kun je de uitslag gelijk krijgen. Als dat volgende week na of voor de echo (meting) gedaan zal worden duurt het ongeveer een week. Tenminste dat houden ze aan. Bij mijn eerste NT meting was het week, bij de 2e heb ik de meting en het bloedprikken op donderdag laten doen en kreeg ik de dinsdag erop al bericht. Ik weet niet of het door de hoge uitslag kwam of dat dit gangbaar is...
Succes!
 
Shaatje,
Tof dat je dit wil delen! Zo lees je ook eens hoe het anders kan.
Onze neklpooimeting gaf geen aanleiding tot verder onderzoek. Fijn dat bij jullie de uitslag goed is, gefeliciteerd

groetjes
 
Terug
Bovenaan