Vluchttas

<p>Hoi hoi,</p><p>Wat zijn nou echt de dingen die je bij MOET hebben? Vind bij sommige lijsten zoveel over bodige dingen opstaan waar van ik denk is dat echt nodig...</p><p>En Voor de baby staat we 2 setjes kleding 50 en 56. Maar hadden jullie ook een setje bij wat vies mocht worden? Of gaat t echt alleen om de maat. </p><p>Bij t mutsje wordt wel geadviseerd om 1 mee te nemen die vies mag worden toch? </p><p>Wil haar graag haar eerste pakje aan doen. </p><p style="text-align: center;"> </p>

Hoi hoi, communiceer van tevoren even aan het personeel dat jij de baby het 1e pakje aan wil doen of beschrijf het eventueel in een bevalplan. Bij onze ongeplande ziekenhuisbevalling is het plan niet besproken en kwam mijn man gelukkig op voor ons dat hij het eerste pakje aan wou doen, anders had de zuster het mogelijk gedaan. Ik heb daar zelf weinig van meegekregen, hoorde dit achteraf en had bij nader inzien meerdere "simpele" dingen bespreekbaar willen maken toen het nog kon ? maar dat terzijde:
Wij hadden in de vluchttas:
- kleding voor mij: luchtig setje voor uit het ziekenhuis zoals joggingsbroek, fijn shirt, schoon ondergoed en sokken, (voedings)beha's. Voor in het ziekenhuis een nachthemd en een wat mooier hemdje (evt voor op de foto). Uiteindelijk 'gewoon' in het (wat ouder) wijder shirtje bevallen waar ik 's nachts mee binnen kwam. Ook lekker warm gebreide sokken mee, sommige hebben pantoffels.
- Kleding voor je man/partner: 1 setje incl schoon ondergoed voor het geval jullie een nachtje moeten blijven. Wij hadden ook een zwembroek mee voor het geval mijn man samen met mij de weeen onder de douche wilde opvangen, uiteindelijk niet gebruikt.
- Kleding voor de baby: wij hadden 2 geboortepakjes uitgezocht, een maatje 50 en 56. De baby droeg maatje 50 en wij moesten nog een nachtje blijven, toen kon hij pakje 56 aan toen het andere pakje vies werd, was wel iets te groot maar ach. Mutsje deden ze na de geboorte ziekenhuismutsje op en bij aankleden ons meegebrachte mutsje. Hadden voor elk pakje een bijpassende. Dekentje mee voor over de maxicosi.
Daarnaast: eten en drinken zoals snickers, dextro en extran drinken, vermaak voor als het even duurt als tablet, tijdschrift(en) voor jezelf en je partner, opladers, camera, evt elastiekjes voor je haar, labello of vaseline, gevulde toilettas, eventueel iets om lekker in te knijpen bij heftige weeen, muntje voor de rolstoel en kaart voor de rolstoelplek, belangrijke papieren en pasjes en geld e.d. Sommigen nemen eigen hoofdkussen mee, maar wij kwamen al met mij in een rolstoel en daarop gevulde weekendtas binnen rijden en bij teruggaan in rolstoel met maxicosi met baby er in en weekendtas ? en man was een pakezel met extra tasjes e.d.
Verder zou het vast kunnen dat ik iets vergeet ? alweer ruim 5 maanden geleden dat ik de vluchttas ingepakt hebt.. Ik hield de lijst grotendeels aan en bedacht me wat ik fijn zou vinden om bij me te hebben als het een langere opname zou worden. Had een hele to-do lijst uitgewerkt en inpaklijst wat er lastminute nog verzameld kon worden door man zoals delen van de toilettas en de gekoelde dranken. Heb dit uiteindelijk nog wel samen kunnen doen, maar het is wel fijn als hij het op kan pakken als je bijvoorbeeld te diep in je weeen zit. 
Veel succes met pakken alvast ?

Nou er zijn al een flink aantal dingen op een rijtje gezet, maar wat voor mij echt heel fijn was achteraf :tena pants. Dat zijn van die incontinentie broekjes van tena. Je kunt ze gewoon bij de kruidvat halen. Ik vond het zo fijn dat ik geen gedoe had met ondergoed en verbanden. Echt een aanrader. 

ik had in mijn vluchttas veeeeeels te veel. enigste wat was gebruikt was:
pyama en schone kleding voor mezelf.( ben bevallen in het shirt waarmee ik binnen kwam)
ondergoed voor me man en schoon shirt.
tandenborstel en tandpasta voor beide (Moesten de rest van de nacht even blijven)
pakje baby maat 56 zat lekker ruim en  rompertje en jasje. 
dekentje voor in de maxicosi
eten en drinken voor ons zelf en een oplader.
warme sokken voor tijdens de bevalling.
verder niks gebruikt. 

Heel eerlijk heb ik bijna alles gekocht wat ze hadden aangegeven om mee te nemen in de vluchttas en uiteindelijk amper iets gebruikt. Sowieso zijn meerdere setjes kleren voor jezelf wel heel fijn (joggingsbroek/hempje/trui/schoon ondergoed) en zeker na de bevalling ben je 'vies', dus dan is extra schone kleren wel fijn om mee te hebben. Voor de baby had ik ook 2 setjes kleding mee in maat 50+56 (romper korte mouw, longsleeve, broekje, sokken en vestje/jasje) en een eigen mutsje. Vergeet ook niet een dekentje o.i.d. mee te nemen om over de kleine heen te doen als je naar huis gaat. Voor de rest heb ik de snacks, drinken, boekjes etc. niet hoeven te gebruiken. Kraamverband kreeg ik in het ziekenhuis. De zoogcompressen had ik ook mee, maar ook niet in het ziekenhuis gebruikt. Ik vond het wel fijn om een sportbh mee te hebben. Borstel, make-up ed. had ik totaal geen behoefte aan na de bevalling, dus ik ben lekker zo naar huis gegaan en daar lekker gedoucht. Washandje en luiers krijg je ook gewoon in het ziekenhuis. 

Wat ik heel fijn vond was een nachtjurkje die ik aan had en een groot vest van mijn vader! Had het soms heeeel warm en daarna steenkoud, was dus een kleine moeite om dat vest uit te gooien.
Borstel voor je haar is ook erg fijn! Bij mij zat alles helemaal in de knoop door het bewegen met mijn hoofd ookal had ik het ik een hoge staart.

Gek genoeg vond ik het erg lekker om de volgende ochtend een dagcreme op te doen en wat mascara. Ben normaal helemaal niet zo bezig met mijn uiterlijk maar vond het lekker om me weer een beetje mezelf te voelen ofzo.
Veel plezier met alle voorbereidingen en succes met de laatste lootjes!

Wij hebben het volgende
Voor mij:

Broek
Shirt
Vest
Bh
Lekkere oma onderbroek
Sokken

Voor de baby

Setje maatje 50 incl. Romper en sokjes
Setje maatje 56 incl. Romper en sokjes
Klein en groot mutsje