Vocht vasthouden?

Hoi dames,

Ik heb even een vraagje en hoop dat misschien iemand van jullie hier een antwoord op heeft.
Ik ben nu 28 weken zwanger van ons eerste kindje. En sinds vanmiddag heb ik opeens erg dikke voeten, nou ja, een voet. die enkel is twee keer zo dik dan normaal, ook tenen zijn dikker. Wel heb ik deze voet drie weken geleden gebroken, en ben ik sinds vorige week dinsdag weer uit gips.
Maar sinds toen nooit zo'n dikke voet gehad.

Ook ben ik laatste week opeens 2kg bijgekomen, terwijl ik niet zoveel eet. Nou ja, wel meer dan afgelopen weken(maar dan nu meer normale porties, daarvoor at ik stuk minder omdat ik het gewoon niet weg kreeg) Maar ik eet nu niet zoveel om opeens 2 kg aan te komen lijkt mij. Kan dit vocht zijn?
Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken, of is dit normaal tijdens een zwangerschap?
Ik hoop dat iemand van jullie hier een antwoord op weet.
Ik moet 4 feb weer naar de gyn.

Liefs,
Bloemetje.

Hoi bloemetje,

ik heb er niet echt ervaring mee (wel met vochtvasthouden maar niet zoals jij nu beschrijft) maar het kan volgens mij wel vocht zijn en als dat zo is dan zou het een teken van zwangerschapsvergiftiging kunnen zijn. Vooral omdat het zo acuut is.

Als ik jou was zou ik morgen even naar je gyn bellen, die heeft er tenslotte voor geleerd en kan je beter informeren en helpen.

Succes!

Hoi,

Esmee,
Dank je voor je reactie. Ik kijk even aan hoe het morgenochtend is, heb al vaker last van vocht hoor, maar niet zoals nu. Voel me verder wel goed.
Kom er alleen bij gyn niet makkelijk tussendoor, kan daar alleen maar de balie bereiken en gyn zelf niet, maar werk in het ziekenhuis dus kan misschien wel ff langs de balie gaan, anders de ha bellen.

Maar zwangerschapsvergiftiging met 28 weken? Is dat niet vrij vroeg?

Ik ga morgen maar eens proberen de gyn te kunnen bereiken of ha.

Liefs

Hallo,

Ik houd ook letterlijk kilo's vocht vast. Hierdoor schommelt mijn gewicht ook per dag of deel van de dag met enige kilo's. Ook het veel aankomen   in een vorige zwangerschap werd daar grotendeels door bepaald. Bij mij was er absoluut geen sprake van zwangerschapsvergiftiging, dan heb je ook allerlei andere verschijnselen volgens mij zoals duizelig zijn, hoge bloeddruk, een gevoel van een band om je borst etc. Het vocht vasthouden is bij mij ook van de een op andere dag weer begonnen, heeft te maken met de duur van de zwangerschap. Mijn voeten zijn soms zo dik dat ze pijn doen en niet meer in schoenen passen, sokken laten diepe putten in mijn benen achter. Ik draag dan een soort hele strakke medische panty om het allemaal nog dragelijk te houden, want het kan wel vaten beschadigen (spataderen).
Kort en goed, vocht vasthouden duidt lang niet altijd en meestal niet op zwangerschapsvergiftiging, maar als je onzeker bent erover, altijd bellen. Bij ons in het ziekenhuis heeft de afdeling gynaecologie iedere dag een spreekuur (twee uur) waar je juist dit soort medische vragen kunt voorleggen en gerust gesteld kan worden of juist verder verwezen.

Hoi,

Dank je voor je antwoord.
Ik kreeg vorige keer toen ik belde naar ziekenhuis antwoord dat ik maar naar huisarts moest gaan. En dat ik eerst daar mn vraag maar moest voorleggen, dus ga dan zo ook maar ff tijdens het telefonische spreekuur bellen.
Voet is nu nog steeds dik. Maar lijkt wel iets minder dan gisteren.
Verder voel ik me prima. Bloeddruk was 149/91. Of dit hoog is, geen idee. Is wel zo een polsding, en die meet het volgens dokter niet zo nauwkeurig.

Dank je.

x

Hier nog iemand die veel vocht vasthoud, erg lastig, loop nu om mn nepcrocs die ik zelfs een beetje heb ingeknipt aan de bovenkant omdat het anders nog niet past!
Zou inderdaad even navragen hoe of wat. Ik kreeg zelf het advies om zo weinig mogelijk zout te eten. Doe dat nu een week en heb toch het idee dat het iets dunner wordt nu allemaal, is ook in de kilo`s te zien. Het veranderd weinig aan de hoge bloeddruk maar goed, dat is een heel ander verhaal.  Succes!
groetjes Baukje

Ik heb tijdens mijn zwangerschap van Lotte ook erg veel vocht vastgehouden, zeker naar het einde toe. In de laatste paar weken heb ik zwangerschapsvergiftiging ontwikkeld en toen werd het helemaal erg.

Je bloeddruk is inderdaad erg hoog, maar ik weet uit ervaring dat zo'n polsmeter helemaal niet nauwkeurig is. Je kunt inderdaad het beste naar je huisarts gaan o.i.d. en hem even goed laten meten. Ik vind het wel vreemd dat ze je niet zomaar even kunnen laten langskomen, want je urine testen en bloeddruk opmeten duurt toch niet zo lang?

Maak je niet teveel zorgen. Vocht vasthouden hoort er bij en zelfs zwangerschapsvergiftiging gaat meestal in het begin niet zo heel snel. Maar wel laten controleren hoor! Want het is voor jezelf erg moeilijk om te bepalen wanneer het 'erg' is of niet.

Als de controles goed zijn helpt er eigenlijk weinig: voeten omhoog leggen en (klinkt tegenstrijdig) veel drinken!

Groetjes, Marisa

Hoi,
Heb vanmiddag ff huisarts gebeld, hij gaf aan dat ik me geen zorgen moest maken. Dat dit normaal is. Met voetjes in de lucht zou het moeten beteren. Dus dat gaan we proberen te doen.
Veel drinken? Wist ik niet, moet ook eerlijk toegeven dat ik daar moeite mee heb hoor, om veel te drinken.

Als ik me zorgen blijf maken mag ik altijd langskomen om ff te laten kijken, dus als het maandag nog zo is ga ik maar ff afspraak maken denk ik, ook meteen bloeddruk laten meten. Want zo'n polsding heb ik inderdaad vaker gehoord dat dat niet echt te vertrouwen is. Of morgen ff naar schoonouders, die hebben eentje die ze in ziekenhuis ook hebben. Dus dan daar maar eens ff met meten.

Dank jullie dames.

x

Terug
Bovenaan