Hoi meiden,
Aangezien ik ook behoorlijk veel last heb van vochtvasthouding (heb sinds vrijdag mijn enkels niet meer gezien), ben ik gaan uitzoeken/navragen waarom je vocht vasthoudt en wat je er tegen kan doen. De antwoorden die ik heb gekregen zijn als volgt:
Je houdt vocht vast (Oedeem) omdat:
a) Je baarmoeder drukt op de bloedvaten die het bloed vanuit je onderste ledematen terugbrengen naar het hart. Hierdoor kun je vocht gaan vasthouden in je enkels, benen en vingers.
b) omdat je ong. 1,5kg extra bloed hebt, moeten je nieren veel harder werken om alles te filteren waardoor er te weinig natrium en te veel vocht wordt vastgehouden.
Mogelijke oplossingen:
- Vermijd lang staan
- Veel drinken,
- Selderij en radijs eten (werken beiden vochtafdrijvend)
- Met je benen hoog liggen. Dit helpt omdat je het makkelijker maakt voor de vocht om terug te stromen richting blaas waar je het vervolgens uit kan plassen.
- Je been (kuit) spieren trainen. Door je spieren te trainen gaan ze werken als een pomp die het vocht weer omhoog "pompt".
Oedeem is een veel voorkomende kwaal tijdens de zwangerschap maar toch moete je het wel aan je VK melden. Dit omdat Oedeem icm hoge bloeddruk (en meestal met duizeligheid, misselijkheid enz) kan het duiden op zwangerschapsvergiftiging.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Liefs,
KC