Vochthuishouding

Hallo meiden,

Een vraagje; wat te doen als je vocht vasthoudt? Ik ben vandaag 15 weken en ik had gedacht dat dit iets is voor het eind van je zwangerschap, maar ik heb al een week ontzettend opgezette benen, niet alleen mijn enkels, maar vanaf de knie. Mijn enkels zie ik niet eens meer, zo dik zijn ze.
Het ziet er niet uit van die "stalpoten" maar het is ook een heel naar gevoel. Ik werk de hele dag achter de computer, dat helpt natuurlijk niet echt, maar ik probeer wel te lopen en te bewegen, verder drink ik heel veel water en loop de hele dag bleekselderij te knabbelen. Heeft iemand nog een gouden tip om het te verminderen? Hebben jullie er ook last van zo vroeg in de zwangerschap?

Groet, Debbs
 
Hoi ik had het ,wel wat later in de zwangerschap, bij mijn kids, maar de VK adviseerde mij om af en toe een fruitdag te houden en flink te minderen met het zout gebruik.

Jeanette
 
Als ik jou was zou ik iets meer met de benen in de lucht gaan (vooral als je achter de pc zit en snachts kussentje eronder leggen)en ik zou je verloskundige ff bellen want vocht vast houden kan ook op beginnende helpp syndroom duiden het zal wel wat mee vallen maar vind wel vroeg bij jou. Zolang je maar geen andere klachten hebt is der nix aan de hand nou suc6 gr katinka
 
Niks aan te doen helaas. Ik had het net als jij al vroeg in mijn zwangerschap. Nu ben ik 36 weken en ik heb het nog steeds. Met warm weer is het erger en als het afkoelt zakt het weer wat af. Zoutloos, bleekselderij en fruithapjes ... het heeft allemaal niets geholpen. Gewoon je bloeddruk goed in de gaten laten houden. Daar hoeft het niet aan te liggen. Als je het al zo vroeg hebt is het waarschijnlijk gewoon aanleg. Mijn bloeddruk is 110 - 60 dus vrij laag. Is dus niet erg maar wel lastig. Wat ik eraan doe: Geen schoenen meer aan want die knellen en maken het erger. Ik loop al sinds mei op Teva sandalen. Voeten omhoog leggen wanneer dat kan (ook op m'n werk heb ik ze vaak op een stoel onder mijn bureau liggen), voor het slapen gaan even afspoelen met koud water en als ik er echt last van heb zo'n lekker voeten bubbelbad (kun je bij de blokker kopen). Het staat niet mooi, maar gelukkig trekt het na de bevalling heel snel weer weg en krijg je je normale enkels en kuiten weer terug. Veel bleekselderij eten kun je beter niet doen, want daar zittens stoffen in die weer niet goed voor je baby zijn. Mocht je ook opgezwollen vingers en armen krijgen, dan even goed je bloeddruk laten checken. Na een tijdje wen je er ook wel aan. Ik merk het eigenlijk niet eens meer nu.

Sterkte ermee!

Groetjes,
Lisa.
 
Bij mij begon het rond 22 weken, ik heb sinds die tijd niet veel gevoel meer in mijn vingers, tintelende handen die ik niet meer normaal kan buigen en dan ook de bekende oliefanten poten. Ik ben zelf bij de gyn onder controle en ik heb het diverse keren gevraagd, er is niks aan te doen, helemaal niks.

Nu op het eind is het helemaal erg en de enige troost die de gyn kan bieden is dat hij zegt dat je het na de bevalling allemaal weer uitplast.

Het is enorm vervelend, maar het went. Als je al zoveel weken bijna geen gevoel in je vingers meer hebt raak je eraan gewend. Maarja, ik zal natuurlijk enorm blij zijn als ik al dat vocht en die kilo's (ben er 24 bijgekomen) kwijt ben want ik ben het meer dan zat nu. Maarja, je doet er niks aan, geduld en dan komt het wel goed.

groetjs, Jane 38+3
 
Terug
Bovenaan