Voeden uit één borst

Hallo!

Onze baby is nu 5 weken.
Mijn borstvoeding loopt op het moment heel hard.
Het spuit er soms uit.
Nu gaat de kleine er erg van spugen. Krampjes; hard huilen enz.
Ik ben nu begonnen met één borst per voeding aan te bieden. Daar ligt hij dan 20 tot 30 minuten aan en ik merk dat hij na wat pauzes tot het einde toe echt goed drinkt.
Ook zitten er gewoon 3 uur tussen de voedingen in net als voorheen.

Zijn er meerderen die dit zo doen? En blijft je melkproductie zo wel goed op gang? Dat is mijn enige angst een beetje,dat mn borsten dezen gang van zaken niet gaan snappen..

Groetjes!
 
Ik ben op dag 2 begonnen met blokvoeden, zo heet het. Onze zoon is 5,5 week te vroeg geboren en de lactatiekundige in het ziekenhuis vertelde me dat het kon helpen om de borstvoeding te stimuleren. Dat deed het zeker! Ik heb tot zeker 7 maanden onze zoon borstvoeding gegeven dmv blokvoeden. 
Je moet er alleen niet heel veel langer dan 3 tot 4 uur tussen laten zitten. Dus 3 tot 4 uur de ene tiet en de andere 3-4 uur de andere tiet. Gewoon voeden op verzoek. Voelde ik dat een tiet wat vol zat of pijnlijk werd (vaak 's ochtends), dan kolfde/ masseerde ik met de hand wat melk eruit. 
 
Het is 'niet van deze tijd' en zowel mijn kraamhulp als de kinderarts (van het consultatiebureau) kenden het niet. Veel vinden er wat van, maar hier ging het prima! 
Volhouden zolang het voor jezelf en je kindje goed voelt ??
 
Ja hoor, dit kan prima. Ik doe dit ook vanaf dag 3 al en inmiddels nog steeds (zoontje is nu ruim 3 maanden oud). Ik heb vanaf het begin overproductie gehad. Het spoot er inderdaad uit, baby dronk 6 a 7 minuten en had dan genoeg, veel spugen, krampen etc.
Per keer 1 borst aanbieden gaat je lichaam prima snappen. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Dus als de baby minder gaat drinken (dus niet elke 3 uur beide Borsten, maar elke 3 uur 1 van de 2) gaan je Borsten vanzelf wat minder melk maken en komt het hopelijk wat meer in evenwicht.
Het kan wel zo zijn dat de dag dat je hiermee begint, je borst vrij vol zijn, want ineens worden ze maar elke 6 uur leeg gedronken en niet elke 3 uur. Eventueel 1 keer tussendoor leegkolven om borstontsteking tegen te gaan, maar je lichaam zal het snel oppakken.
Succes!
 
Super bedankt voor jullie reacties!!
Erg fijn te horen van ervaren mama's. 
Gaan we zo door.
Hij komt inderdaad iedere drie uur dus dit blijven we doen.
Behalve de avond,dan komt ie 19.00 en vervolgens  21.00. Dan geef ik dus om 21.00 dezelfde kant als om 19.00? En daar gaat hij waarschijnlijk ook genoeg nog uithalen?
 
Ja, dan geef je om 19 uur dezelfde borst als op 21 uur. Mij werd gezegd dat je op zo'n moment ook best nog eventjes aan kan leggen aan de andere borst om evt. wat druk eraf te halen, maar dat durfde ik niet. Veel te 'bang' voor overproductie en kans op ontsteking. Was allang blij dat de bv op gang was en liep.
Als je kleintje nét te weinig zou drinken of zou binnenkrijgen regelt je lichaam dat echt zelf en met voeden op verzoek leg je toch aan wanneer je kindje het nodig heeft. Komt echt goed hoor! En trouwens... als je denkt dat je alles 'geregeld' en door hebt komen er regeldagen, snotjes, avondjes uit en andere ellende en dan is het gewoon heel fijn om 3-4 uur links, 3-4 uur rechts aan te houden. Dat deed ik trouwens ook met kolven. Als ik op m'n werk was en moest kolven deed ik dat ook om en om gelang de verstreken tijd. 
als je googled op blokvoeden vind je nog wel wat info. 
 
Ik doe dat inderdaad ook zo. Als hij heel snel nog een keer komt ('s avonds of 's ochtends na een lange nacht slaap) geef ik dezelfde borst weer. Dan krijgt hij namelijk ook de wat vettere melk die nog in de borst zit. Als je die andere borst aanbiedt, is de kans dat hij dan ook weer die waterige voormelk krijgt en heel snel weer komt.
Succes! 
 
Terug
Bovenaan