voeding (2 vraagjes)

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,
Ik zit met 2 vragen.
Ik geef mijn meisjes flesvoeding van nutrilon 0 tot 6 maanden.
Ze zijn vandaag 13 weken en groeien goed. Eigenlijk misschien wel te goed. Bij hun geboorte woog Brenda 2360 gram en dat is inmiddels 5400 gram. Samantha woog 1990 gram en dat is inmiddels 4815 gram. Dit is gemiddeld 234 gram per week voor Brenda en 218 per week voor Samantha. De afgelopen 2 weken zijn ze beide 600 gram gegroeid... Is dat niet te veel?
Volgens mijn moeder moet ik er voor zorgen dat de meisjes tot hun 1e verjaardag onder de 10 kilo blijven zitten. Klopt dit of moet je gewoon kijken of hun BMI nog goed is?Brenda is nu 58 cm lang en Samantha 56,5 cm. Ze ogen zeker niet dik ofzo.
Ze kregen 7 keer 125 ml per dag, maar volgens het consultatie bureau kunnen we naar 6 keer per dag gaan.

Mijn 2e vraag: hoe lang kan je klaargemaakte voeding bewaren?? De een zegt meteen opdrinken, de ander zeg 1 uur in de koelkast en de ander zegt 24 uur in de koelkast.

Groetjes,
Petra

Hoi hoi,
Ik zit met 2 vragen.
Ik geef mijn meisjes flesvoeding van nutrilon 0 tot 6 maanden.
Ze zijn vandaag 13 weken en groeien goed. Eigenlijk misschien wel te goed. Bij hun geboorte woog Brenda 2360 gram en dat is inmiddels 5400 gram. Samantha woog 1990 gram en dat is inmiddels 4815 gram. Dit is gemiddeld 234 gram per week voor Brenda en 218 per week voor Samantha. De afgelopen 2 weken zijn ze beide 600 gram gegroeid... Is dat niet te veel?
Volgens mijn moeder moet ik er voor zorgen dat de meisjes tot hun 1e verjaardag onder de 10 kilo blijven zitten. Klopt dit of moet je gewoon kijken of hun BMI nog goed is?Brenda is nu 58 cm lang en Samantha 56,5 cm. Ze ogen zeker niet dik ofzo.
Ze kregen 7 keer 125 ml per dag, maar volgens het consultatie bureau kunnen we naar 6 keer per dag gaan.

Mijn 2e vraag: hoe lang kan je klaargemaakte voeding bewaren?? De een zegt meteen opdrinken, de ander zeg 1 uur in de koelkast en de ander zegt 24 uur in de koelkast.

Groetjes,
Petra

Hoihoi
Ik weet niet meer precies wat goed is wb aankomen maar baby's groeien op melk en lijkt me dat zolang ze nog geen bijvoeding krijgen het goed zal zijn
je kan de BMI van baby's nog niet berekenen vanaf 6 jaar pas

en over de voeding bewaren , dat weet ik nog wel ;)
ik maakte het ltijd voor de hele dag aan met gekookt water en je kan het 24 uur bewaren , in een afgesloten kan of afgesloten flesjes .
buiten de koelkast kan je het inderdaad een uur bewaren

Hoi petra,

Bij mijn weten kunnen kinderen niet te veel aankomen zolang je je aan de voorschriften van de verpakking houd, en het lijkt me dat zeker je kleinste wel wat extra's kon gebruiken.
Mijn kinderen kwamen ook altijd zoveel aan, mijn jongste van 6,5mnd woog van de week ruim 9 kilo op het cb en hij zat ruim tussen de curve!
Hij is mijn derde en ik heb er geen 1 die maar 10kilo woog met 1 jaar!
Je kunt natuurlijk altijd even navraag doen bij het cb of de kinderarts!
Maar ik zou zeggen laat ze maar lekker wat vet op die lijfjes kweken!

Groetjes MJ

Hoi dames,
bedankt voor jullie reacties. Erg fijn om te weten dat ik gewoon zo door kan gaan met mijn meisjes.
ik ga om de week naar het CB dus ik neem aan dat als het te snel gaat, ze er ook wel wat van zullen zeggen.

wat rustgevend dat ik toch gewoon aan het begin van de dag 1 grote bak melk klaar kan maken en het dan alleen op hoef te warmen als de  meisjes honger hebben. scheelt toch een boel tijd met een 2ling en dat komt zeker goed uit aangezien de meisjes totaal geen vast ritme hebben.

Groetjes,
Petra

Hoi Petra,

gewoon doen wat je gevoel zegt. Dan doe je het uitstekend.
Wat de voeding betreft: wij werken met een portiebakje (zo'n bakje met drie vakjes). In ieder vakje doen we de juiste hoeveelheid poeder voor één voeding. Warm water in de fles (gekookt), poeder erbij, even mengen: klaar. Voor jou met twee kindjes kan dat lastig zijn, want je moet dan wel vaak het bakje bijvullen. Voor ons werkt het na 9,5 mnd. nog steeds prima.

Groetjes en geniet van je twee wondertjes!

Marijon

Hoi,

Merel woog bij   de geboorte 2510 gram. De eerste weken groeide mevrouw een pond in de 14 dagen. Echt de eerste keren schrok ik er zelf van
ze was gewogen door de wijkzuster thuis en een week later bij de kinderarts, half pond erbij.
10 dagen later op het cb weer ruim een half pond.
Dit heeft ze een paar weekjes volgehouden en langzaam aan werd het steeds minder.
ze is inmiddels bijna een jaar. En woog 14 dagen geleden 8140 gram nog steeds geen vette.
maar ze groeit nog steeds al is dat vele   er wel al een poosje uit.
gemiddeld komen kinderen een ons per week aan in de eerste maanden. maar zoal mij toen is uitgelegd het is normaal als kinderen die aan de kleine kant zijn de eerste weken een inhaalslag maken.

Hoi hoi,
ik ben inderdaad gewoon gaan doen wat goed voelt. ze zitten zomaar op 6 voedingen en ik maak ze nu ook niet meer wakker voor de voedingen, maar laat ze zelf komen. ik moet zeggen, het bevalt me na 4 dagen al erg goed. de meisjes slapen EINDELIJK ongeveer 6 uur achter elkaar snachts dus kan ik ook een beetje slapen. (heb sinds de bevalling nog geen dag zoveel geslapen als nu)  ze zijn ook veeeeeeel rustiger dan eerst. ze vallen lekker rustig in slaap en zijn over het algemeen veel minder onrustig. oke, ze hebben natuurlijk nog gewoon hun huil-uurtje, maar het is nu goed te doen. hopelijk kan mijn vriend weer gewoon boven slapen volgende week.

het vaste schema is er nog niet, maar als ze hier goed aan gewend zijn, kunnen we dat dan wel een beetje manipuleren.

Fijn dat het gewicht zich zal stabiliseren. ook weer een zorg minder.

Groetjes,
Petra

Hoi Petra,

Ik maak direct na de voeding gelijk weer nieuwe flesjes voor de volgende voeding en zet deze in de koelkast.
Zo heb ik ze al klaar als ze wakker worden en kan ik ze gelijk voeden.
Dit is ook met de eerste voeding erg gemakkelijk en veel sneller.
In de koelkast kun je ze afgesloten 24 uur bewaren en buiten de koelkast een uur.
In de koelkast heb je altijd dezelfde temp., er buiten wil nog wel eens verschillen i.v.m. de warmte.

Als ik alleen ben en ze zijn tegelijk wakker, dan zet ik ze alle twee in de maxi cosi op tafel en ga ik er zelf voor zitten.
In beide handen een fles en een opgerolde handdoek onder de flesjes zodat ik de flesjes los kan laten als ze eenmaal goed drinken.
We gebruiken Difrax flessen, deze hebben een S vorm, waardoor de handdoek goed blijft zitten.
Ze kunnen zo rustig drinken en ik heb mijn handen vrij.
Thomas is altijd eerder klaar dan Sophie en ik kan Thomas dan rustig een boertje laten doen.

Ik ben zo met de voeding veel sneller klaar en houd meer tijd over om te knuffelen.
Het werkt voor ons prima zo.
Enne als je met z'n 2-en bent neem je er natuurlijk allebei ééntje en heb je volop tijd om te voeden en te knuffelen.

Thomas houd z'n fles ook al een beetje zelf vast, we proberen ze dat zo snel mogelijk te leren.

Er zullen mensen zijn die zeggen dat het niet goed is omdat je dan geen contact met je kindje kunt maken, maar deze mensen hebben geen idee hoe het is om een tweeling te hebben.
Je kunt zo wel je kindjes tegrlijk tevreden stellen en hoeft er niet één onnodig te laten huilen omdat ze honger hebben.
Ik heb deze tip van een andere tweeling moeder gekregen, haar tweeling is inmiddels al weer 4 jaar.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Terug
Bovenaan