Voeding 4 maanden

Hi!

Ik weet het even niet meer. Mijn dochtertje slaapt op dit moment heel erg goed maar wel echt met een vaste routine en zodra wij dit niet doen, slaapt ze ook niet. De routine: laatste fles om half 9. Half 10 in bad en daarna met mij in bed liggen tot ze in slaap valt. Dan leg ik haar in haar cosleeper en slaapt ze tot 8 uur de volgende ochtend.

Nu zegt het consultatiebureau dat ik moet beginnen met rijstebloem toevoegen aan de laatste fles en de laatste fles te verplaatsen naar 7 uur. Ik ben bang dat zij dan niet de hele nacht doorslaapt en daarnaast lees ik overal dat rijstebloem niet goed is om elke avond te geven. Ik heb dit net nagevraagd bij het cb en die zegt dat dit niet het geval is en dat ik het gewoon maar moet doen.

Tips zijn heel erg welkom want ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen.. ze drinkt nu vier flessen van 180+6

Je doet het supergoed en t is super knap dat je kindje nu al zo lang doorslaapt. Écht knap!! Ik zou niks veranderen en zeker geen rijstebloem toevoegen, dat doet niks! Het vult niet en ze slapen er écht niet langer op. Van 7 tot 7 doorslapen is iets uit het boekje van het CB maar dat gebeurt zeer zelden.

Ik heb 2 dochters van 3 jaar en 17 maanden en beiden kwamen tot 13/14 maanden geregeld voor een nachtvoeding en de jongste is alsnog bijna elke nacht wel wakker nu voor een speentje ofzo. Dat jouw kindje nu al zo goed doorslaapt is super knap!! Daar droom ik van... lekker doorgaan zo hoor!

Hee Sumi,
Dit zegt het voedingscentrum erover: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/kan-ik-veilig-rijst-en-rijstwafels-aan-mijn-kind-geven.aspx  
We zijn zelf ook een beetje zoekende maar als tip zou ik toch willen geven dat je moet doen wat jou goed lijkt. En bij twijfel niet doen vind ik in dit geval ook wel een goede. CB slaat soms wat door in hun adviesrecht heb ik het idee ?  
Wat fijn trouwens dat jullie meisje al zo goed slaapt op jullie avondritueeltje.

Dankje!! Ik ga inderdaad op mijn gevoel en geen rijstebloem toevoegen. Ik heb er een raar gevoel bij dus ik doe het dan maar niet. Ik hou nu maar gewoon aan wat we nu aan het doen zijn en dat zal vanzelf ook wel weer veranderen aangezien baby’s nou eenmaal doen wat ze lekker zelf willen!

Rijstebloem is lege troep. Geen enkele voedingswaarde. En idd niet elke dag geven ivm arseen.
Pap geeft ook geen garantie dat ze langer slapen. Soms veroorzaakt het zelfs krampen waardoor je het tegenovergestelde effect krijgt. 
Het gaat supergoed zoals je het doet. Ik zou er zelf voor kiezen om haar bedtijd elke week of 2 weken een half uurtje eerder te maken. En zo lekker de tijd nemen om haar te leren eerder naar bed te gaan. Bij iedereen gaat het anders, en dat is het mooie. Je eigen manieren passen vaak het beste. Jij kent je kindje. 
Mijn dochter lag rond die tijd wel al half 8 in bed. Maar kwam voor 3 nachtvoedingen. Daarom zijn wij toen pas begonnen aan een avondvoeding om 22.30 voor wij gingen slapen. Ze kwam toen nog 1 maand rond 4 uur voor een nachtvoeding. En sindsdien sliep ze van de avondvoeding tot 6. Vroege vogel. 
Inmiddels is ze 8 maanden en slaapt ze van 7 uur a half 8 tot 6 uur a half 7. Maar ze wordt wel minstens 1 keer en soms vaker wakker. Dan moet je wel even een aai geven en 5 minuutjes erbij blijven om haar wat bevestiging te geven. Voeding slaat ze weg nu. 
Het is echt een mythe dat alle babies van 7 tot 7 slapen zonder wakker worden. Ik bedoel, je wordt zelf toch ook tussendoor wakker? En dat is met 8 uur slaap. Een baby kan nog niet zelf troost vinden en weer in slaap vallen, dat moeten ze leren. Zal steeds beter gaan. En het ene kindje doet dat al heel vroeg en de meeste anderen gaan dat pas boven een jaar goed doen. Ook zul je periodes van slechte slaap krijgen. Als je kindje bijvoorbeeld ziek is, of tandjes krijgt, of leert kruipen of staan. Dat is allemaal heel normaal.
Dus supermama, je doet het goed!

Terug
Bovenaan