Voeding 5/6 maanden.

<p>Hi mama's!</p><p>Mijn vraag eigenlijk wat krijgen jullie baby's van 5+m als bijvoeding?</p><p>Ik ben met mijn nr3 wat later gestart met bijvoeden, omdat ik liever naar het kindje zelf kjjk dan de boekjes van het CB.</p><p>Hij kan nu met hulp zitten, heeft 2 ondertandjes en vind vooral het eten van z'n zusje reuze interessant?</p><p>We hebben laatst voor het eerst 4 x avocado gegeten, vond ie niet heel lekker leek het. Banaan daarintegen, die hij gister voor het eerst kreeg vond ie heerlijk en at het ook verrassend goed van het lepeltje.</p><p>Mijn probleem zit hem vooral in dat ik enorm druk ben momenteel en ook de aankomende maanden. (ik ben sinds kort alleenstaande moeder van 3 en ben nu bezig met een verhuizing, naar een woning waar veel opgeknapt moet worden)</p><p>Dusja nogmaals de vraag, wat eten jullie kleintjes van 5+ maandjes al allemaal?</p><p>(flesvoeding geef ik op verzoek, hij varieert tussen de 4 en 7 flessen meestal 180 6 schepjes)</p><p>Alvast bedankt voor het meedenken ? </p>

Met 5 maanden enkel fruit en groenten zoveel als ze wel of niet wilde. Meestal zo'n 100 a 150 gr fruit en ongeveer 75 gr groenten. Wij zijn netjes begonnen met groenten en hebben na een maand pas fruit gegeven. Maar nu 1 jaar oud en nog steeds een flinke voorkeur voor zoet hoor en superkieskeurig sinds 10 mnd (daarvoor absoluut niet) Die regeltjes slaan wat mij betreft nergens op. 
Vanaf 6 maanden kreeg ze met onze lunch ook wat brood. En vanaf 8 maanden at ze goed een hele boterham weg met ontbijt en lunch. Vanaf 8 maanden ging ze ook steeds meer met de pot mee eten 's avonds zodat ik niet meer apart groente voor haar apart moest houden. Ik maakte natuurlijk wel dingen waar niet veel zout of honing of in ons geval koemelk in zit. Maar verder gewoon met ons mee laten eten, wat kon in stukjes. Ook havermout, bonen, etc. Geen enkel probleem.

Oh en als je specifieke dingen bedoelt
Fruit: appel, peer, banaan, mandarijn, mango, kiwi, diepvriesperzik. Ze is niet zo'n fan van rood fruit of druiven en meloen vind ik te weinig voedingswaarde voor een baby hebben. 
Groenten: avocado, doperwt, wortel, pompoen, zoete aardappel, bloemkool, mais, sperziebonen. Courgette kon ze niet goed tegen, en hele bittere dingen lustte ze niet. 
Vanaf 6 maanden vielen dit soort dingen heel goed:
Zoete aardappel, spinazie, soja kookroom, gember, nootmuskaat
Mais, rijst, een nepkipstukje
Kikkererwt, broccoli, basilicum
Bruine bonen met appel
Spitskool, appel, rozijnen, aardappel
Pastinaak of knolselderij met aardappel en appel 
Sperziebonen met rijst en een beetje pindakaas
Pas vanaf 8 maanden toen de melk drastisch minder werd op haar verzoek gingen we echt een eiwitbron toevoegen aan haar voeding. Maar deden dat soms dus al wel vanaf 6 maanden. Toen was alles nog gepureerd of geprakt.

Kijk eens op smikkels.nl , daar heb ik toentertijd zoveel aan gehad! Kun je de leeftijd invoeren en of je inspiratie zoekt voor een fruit of groentehapje. Dan zie je in de resultaten alles wat ze op die leeftijd mogen hebben, super handig! 
En je geeft aan dat je het een stuk drukker hebt, wat ik altijd doe, is iets meer groenten kopen dan ik nodig heb. Dus als we wortelen eten, dan koop ik er wat extra, een worteltje of 2 extra schillen en snijden is niet zoveel werk. Dan was ik ze en vries ik het in. Zo doe ik dat met de meeste groenten. Op een gegeven moment heb ik een vriezer vol groenten en heb ik genoeg voor een stoofpot of soepje (of 2 of 3 ?) liggen.
In jouw geval kun je dan de extra wortelen (of welke groente dan ook) pureren en invriezen, zo sta je niet gelijk lang in de keuken om alleen babyhapjes te maken, voor je gevoel, maar doe je het even na het koken/eten. Zo kun je hapjes sparen en heb je altijd wat voorhanden. 
En fruit deed ik rond die leeftijd ook een grote fruitsalade van maken en dan blenderen (sommig fruit even koken zoals appels) en ook invriezen. Als ik even geen aparte tijd had voor een fruithapje, mengde ik het door wat olvaritpap, zo kreeg mijn zoontje gewoon fruit binnen (doe ik overigens nog steeds als het fruitmoment er bij inschiet, hij is nu bijna 22 maanden. Vandaag was het yoghurt met banaan en aardbei, heeeeeerlijk ?)
Eet smakelijk ?

Hier zoontje van 5 mnd en een dochter van 2 jaar en 5 mnd. De drukte begrijp ik goed en dan heb ik nog een partner en geen verhuizing. Volg ook de interesse van mijn zoontje. Ben wel aan het oefenen met groenten en af en toe fruit maar ook als het ons lukt. Hij eet nog niet heel veel dus biedt het aan en kijk wat hij wil. Fruit vindt hij ook lekkerder maar biedt overdag groenten aan en 's avonds evt fruit.

Terug
Bovenaan