Voeding 6 maanden

Hallo,

Mijn dochter is ruim 6 maand. Volgens het consultatiebureau moet ik haar om 15.00 uur yoghurt geven met water. Het is de bedoeling dat dit de fles van 15.00 gaat vervangen. Echt lekker vind zij dit niet zodat ik iets roosvice erbij doe. Om 10.00 uur krijgt zij een fruithapje en 17.30 uur een groentehapje. Hiervan moet ik elk 200 gram geven. (ik geef tot nu toe maar 100 gram). Hiernaast krijgt zij nog 3 a 4 flessen 220ml opvolgmelk.
Yoghurt geven op de middag vindt ik eigenlijk best raar. Ook vind ik 200 gram fruit en groente veel.
Hoe ziet jullie voedingsschema eruit.
Geven jullie ook yoghurt of iets anders. Ik mocht geen sapje of danoontje geven alleen water.
Ik ben benieuwd wat andere moeders geven aan hun kind.
 
Hoi,

Mijn zoontje is ook ruim 6 maanden. Ik wordt ook een beetje gek van wat ze nou wel en niet moeten, hoeveel ze wel en niet moeten en van wie ze iets wel of niet moeten. Ik kijk gewoon naar de behoefte van mijn kind. Als hij 's morgens wakker wordt (ongeveer 08.00 uur) geef ik een volle fles (opvolgmelk). Rond een uur of 10.00 een fruithapje (dat vind hij heerlijk dus geef ik hem gewoon een heel potje van 200 gram). Een uurtje of 13.00 krijgt hij weer een volle fles. Ongeveer 17.30 uur krijgt hij groente (vind hij niet zo, dus meer dan 100 gram krijg ik er meestal niet in). Dan geef ik voordat hij naar bed gaat weer een volle fles met pap erdoorheen. Dat is om 19.00 uur. Hij gaat om 19.30 uur naar bed en om ongeveer 23.30 krijgt hij nog een fles (meestal drinkt hij die net niet leeg). Ik weet niet of het goed is, maar zo ziet mijn schema eruit. Bij mij op het cb zeiden ze juist: geen yogurt enzo geven. Fraai hoor al die verschillende adviezen! Succes ermme

Oh nog effe een vraagje aan jou, ik zie in heel veel boekjes staan: fles van 200 of 220. Maak je melk voor de hele dag klaar in een kan, zodat je precies de hoeveelheid in de fles kunt gieten? Ik maak namelijk fles voor fles klaar en ben dus 'gebonden' aan de 30 cc water = 1 schepje. Daardoor kom ik dus op 180 water met 6 scheppen of 210 water met 7 scheppen. Misschien moet ik dan ook maar eens een kan voor de hele dag gaan maken.......
 
Hallo Jacqueline,
Mijn zoontje is nu inmiddels 9 maanden. Maar toen hij 6 maanden was gaf ik hem 's ochtends een beker opvolgmelk met Nutrix (180 ml. + 6 schepjes en daarna nog 3 eetlepels Nutrix erdoor).
Tussendoor 's ochtends gaf ik hem een klein fles diksap (ik zou niet weten waarom een kind geen diksap zou mogen!.
's Middags (rond 12.00 uur - 12.30 uur) een fles opvolgmelk (180 ml + 6 schepjes). Tussendoor, na zijn middagslaapje een fruithap en 's avonds een groentehap (potje of zelf klaargemaakt) met een Danoontje.
Daarna rond 20.00 uur nog een klein flesje opvolgmelk (120 ml. + 4 schepjes) en daarna lekker slapen tot de volgende ochtend.

Met 7 maanden mogen ze trouwens een boterham. Ik gaf hem dan een boterham met smeerkaas of leverpastei en een flesje opvolgmelk (150 ml. + 5 schepjes).

Zoals je ziet kreeg mijn zoontje 's middags eigenlijk alleen een fruithapje (soms een vol potje of fruit zelf gepureerd)en bij uitzondering soms nog wel een beetje sap - als hij humeurig begon te worden.

Ik heb met dit schema nooit problemen gehad. Hij was altijd zeer tevreden.
Ik kan mij voorstellen dat je zoontje de yoghurt niet lekker vindt (ik kan mij ook wel beters verzinnen).

Mijn ervaring met het consultatiebureau is dat zoals jij vindt dat je het goed doet is het goed. Mij werd gezegd: "Kijk maar hoe het gaat en wat zijn behoefte is".

Mijn oudste zoontje is nu bijna 3 jaar en is een heel tevreden en makkelijk ventje geworden! Dus ik zal het wel goed gedaan hebben toch...

Succes!
 
Hoi Jacquelien,

Mijn tip: geef je dochter dingen, die ze lekker vindt. Dan leert ze met plezier te eten, en daar heb je later alleen maar voordeel van. Houdt ze niet van yoghurt met water? Weg ermee!

Toen mijn dochtertje zeven maanden was lustte ze: pap, rijstewafels (prima hapje voor 15.00 uur), aardbeien, perzik en mosselen; verder niets, geen enkele groente. 200 gram fruit is me niet gelukt, 200 gram groente al helemaal niet: ik mocht blij zijn met 4 hapjes.

Intussen is ze bijna een jaar oud en is ze een prima eetster geworden. Wij hebben nooit aangedrongen met dingen, die ze niet lustte, gewoon gewacht, zo nu en dan aangeboden, en het kwam goed.

Verder: ik kreeg een sticker van het CB met daarop voedingsadvies vanaf 7 maanden, en daarop stond dat yoghurt pas kon vanaf 9 maanden. Je kunt er dan inderdaad water bij doen, om het toch geschikt te maken voor zo'n kleintje, maar daar wordt de smaak niet beter van (heb je het geproefd? vond je het lekker?), en het wordt zo dun, dat je een enorme knoeiboel krijgt. Ik zou eens lekker een paar maanden wachten.

Succes,
michelle.
 
Hallo,
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Zoals jullie ook al aangeven worden er wel meer een beetje gek van al die verschillende adviezen. De een zegt dit de ander dat. Vooral met yoghurt en diksap of doontje wordt door de een goed bevonden en de ander op cb niet. Ik denk dat ik maar doe zoals jij ook aangeeft, doen wat jij denkt dat goed is voor je kindje.
En het antwoord op jou vraag over het klaarmaken van de flessen. Dit doe ik wel fles voor fles maar wel allemaal tegelijk 210 water en 7 schepjes. Ik maak 3 flessen en voor 15.00 uur een halve (90ml water en 3 schepjes)
Hoewel ik denk dat ik dit flesje maar probeer te stoppen.
 
ik mag van het cb ook een danoontje geven na de warme maaltijd en ze mag ook gewoon diksap en roosevice hebben al vind ze dat niet zo'n succes thee vind ze wel heel lekker ik maak meteen een halve liter voeding dat is veel makkelijker dan per fles Mijn dochter eet ongeveer 1/3 potje fruit en 1/3 potje groente meer wil ze echt niet en ze heeft geen honger meer
 
Mijn dochter is 8 maanden en met 5,5 / 6 maanden zijn we begonnen bijvoeding in de vorm van groente naast de fruithap. Ze vindt er nogsteeds niet veel aan. Met 7 maanden mocht ik van het cb een beetje vlees gaan geven, dit vond ze even lekker, maar ze vind de danootjes en yoghurt (met een beetje diksap) veel lekkerder en ze weigert nu zelfs maar 1 hap warm eten te nemen en gaat er zelfs bij huilen tot het 'toetje'verschijnt. Ze krijgt nog 4 x 200 ml opvolgmelk (om de ca. 4 uur). De laatste fles van 200 drinkt ze niet altijd meer leeg, afhankelijk van wat ze gegeten heeft. Ik ga niets forseren, ga nu een paar dagen geen warm eten meer geven, alleen haar fruit en ga maar boterhammetjes proberen (soepstengels doen het ook erg goed). Ze wil overigens niets anders drinken dan haar melk, roosvice vindt ze niets. Iemand nog tips om haar beter te laten eten / drinken??
 
Ik zou ook graag advies willen voor een slechte eter. Mijn zoontje van 6,5 maanden weigert zijn mond open te doen nadat er per ongeluk 1 lepeltje groente fruit of danoontje wel naar binnen is gegaan. Ik probeer 3 dagen achter elkaar het zelfde maar dit werkt niet. Moet ik gewoon geduld hebben of zijn er ook kinderen bij wie het nooit goed komt?????
 
Terug
Bovenaan