Voeding 8 maanden

Goedenavond
Onze dochter is 8 maanden en wij zijn dit weekend begonnen met de potjes van 8 maanden met stukjes.
Dit is echt 1 grote ellende ze raakt zo overstuur, ze kokhalst rn ze wilt gewoon echt niet eten. We hebben al verschillende potjes groente en fruit geprobeerd.

Nu hadden wij vanavond het potje van 6 maanden gegeven en dT ging er zonder problemen in.

Is het een probleem als we nog een week of 2 de potjes van 6 maanden en 8 maanden half half geven aan haar zodat ze er rustig aan kan wennen en daarna nog eens alleen die potjes geven.

Haar schema is als volgt

06.00 uur ochtendfles
09.00 uur fruit
11.00 uur brood
13.00 uur fles
15.00 uur soepstenhel of baby toetje
18.00 uur groente
19.00 uur avodnfles met pap

Ook moesten wij stoppen met de fles van 15.00 uur van het cb dus dan krijgt ze een soepstengel.

Het is geen probleem toch dat we nog even half half doorgaan met de potjes van 6 maanden
 
Keurig ritme hoor! Hier was het vanaf 7.5 a 8 maanden ook nog 3 flessen om 7.00/13.00/19.00 en 2 dutjes per dag!

De potjes van 6 maanden hebben we hier zelfs tot 12 maanden gegeven. De potjes met stukjes vond m'n dochter echt vies. Vers eten at ze wel met stukjes erin, maar de potjes dus niet. Alleen de spaghetti-potjes geloof ik haha.

Dus nee joh, echt geen probleem. Of er nu wel of geen stukjes in zitten, t is hetzelfde eten he! Alleen is die van 6 maanden wat fijner gemaald.

Maar probeer ook vers eten te maken. Fruit deed ik sowieso altijd vers en dat ging vanaf een maand of 8 prima in kleine stukjes op een vorkje of wat grof geprakt. Zo leerde ze sowieso fruit al grof te eten.
En verse aardappelen met groenten at ze ook geprakt, dus zo at ze toch wel het één en ander wat grof was én vers! Probeer een beetje uit wat wel werkt. Maar nog een poos de 6 maanden potjes geven is helemaal prima.
 
Dat klinkt toch hardstikke goed dan?? Super hoor. 
Ik zou me niet zoveel druk maken over wat het cb zegt en wat er op die potjes staat. Het zijn allemaal maar richtlijnen. Gemiddelden. Elk kindje volgt zijn eigen ontwikkeling en tempo. 
Als je kindje groenten en fruit met structuur niet gewend is, zal het weer opnieuw wennen zijn. Daar kun je best even de tijd voor nemen hoor. Misschien als je een maandje later een 8 mnd potje probeert gaat het al beter. Je kan ook af en toe wat van je eigen eten geven. Zet je je kindje er gewoon bij en geef je een gekookt stukje groenten of aardappel ofzo. Ik sneed alles zoveel mogelijk in pinkvorm of als het rond was zoals tomaatjes ofzo in kwarten. In eerste instantie zal het vooral veel spelen zijn denk ik. Lekker kneden, smeren, gooien. Maar al ontdekkende worden ze vanzelf nieuwsgierig hoe het in de mond voelt. En naar verloop van tijd leren ze ook kauwen en slikken. Dat is ook een manier om te wennen. 
Sommige kindjes doen het juist goed op potjes. Maar mijn dochter bijvoorbeeld heeft die nooit echt lekker gevonden, en daar werkte de hierboven beschreven stukjesmethode juist heel goed. Wij hebben de melk vanzelf terug laten lopen toen zij meer vaste voeding ging eten. Ze ging dan vanzelf haar fles niet meer leegdrinken, dus dan kon die eraf.
Dat bedoel ik. Niet alle kindjes zijn hetzelfde. Dus volg lekker je kindje ipv cb/richtlijnen op potjes.
 
Onze dochter stopte met 8 mnd met de 23 uur fles. En met 9 maanden ging ze naar 2 slaapjes en toen verviel de 4e dagfles ook heel natuurlijk. Nu is ze 17 mnd en bouwen we de ochtendfles af, die laatst overgebleven fles gaat minder automatisch ? maar ook niet wat het cb zegt dus. 
 
Terug
Bovenaan