Voeding & lengte cyclus?!

<p>Dag allen,</p><p>Ik ben in juni jl. gestopt met de pil. Mijn cyclus ziet er tot nu toe zo uit: 95 - 31 - 38 dagen. Ik zit nu op dag 9 van de volgende cyclus. De 1e cyclus was een ramp zoals je ziet, maar de 2e en 3e komen gelukkig aardig weer bij de 4.5-5.5 week. Op dit moment ben ik dus nog niet helemaal regelmatig, nou vind ik het niet erg als het een paar dagen verschilt maar ik wil niet dat mijn cyclussen weer langer worden. Ik las op verscheidene sites dat voeding een positieve invloed kan hebben op je cyclus lengte. In de zin van: genoeg groente/fruit, volkoren producten, weinig alcohol, weinig suikers. Nou eet ik over het algemeen altijd gezond, ik drink nooit, sport genoeg maar ik ben wel een enorme snaaikont (met name chocola etc.). Ik neem me dan afgelopen maanden steeds voor om dit even niet te nemen en te kijken wat er dan met mijn cyclus gebeurt, maar laten we het erop houden dat december niet echt een gunstige maand daarvoor is ;-) </p><p>Heeft iemand ervaring met het beïnvloeden van je cyclus puur door  gezond te eten? Zo ja wat adviseer je me? Ik hoor graag...</p>
 
Hoi hoi
Ik ben zelf februari gestopt met de pil. De reden dat ik aan de pil ging waren heftige menstruaties variërend van 18 tot 25 dagen en pms klachten. 
Om dat allemaal mijn cyclus regelmatig te krijgen, minder heftig en pms klachten ben ik een speciaal beweeg- en eetprogramma om mijn hormonen in  balans te brengen. Mijn cyclus is nu strak 26-27 dagen, minder hevige menstruaties. Pms klachten werden niet minder. Daarvoor loopt ik bij de acupunctuur.
Maar goed. Ik doe 2x per week krachttraining en skeeler ik daarnaast als het weer mee zit. Zelf heb ik last van toleranties (tarwe en lactose) maar dat komt mooi uit.
Tips die ik kan geven  is: drink 2-3 liter water, gevarieerd eten, 400-500 gram groente per dag, max 150 gram zuivel per dag, liefst glutenvrij maar anders volkoren producten, vermijdt soja, eieren en zuivel liefst biologisch (geldt eigenlijk voor alles, haal anders goede kwaliteit producten en maak groente en fruit goed schoon), maximaal 2 stuks fruit per dag,  vervang tussendoortjes voor gezonde tussendoortjes (pure chocola ipv melk), gebruik ipv (bak)boter olijfolie of kokolie en als je graag botersmaakje wil hebben doe er een klontje roomboter bij, 1x (vette) vis eten. Maar belangrijkste tip denk ik wel ga genieten. Veel dingen speken voor zichzelf. Belangrijk is dat je lekker in je vel zit en een gezond bmi. Ze geven 6 maanden tot een jaar ontpillen
 
Groetjes!
 
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik was een half jaar geleden een paar maanden gestopt met de pil, omdat ik hier na jaren klachten van kreeg.
Cyclus was toen 28 - 26 - 24. Daarna heb ik weer 2 strips geslikt en nu gestopt om zwanger te raken. Vorige maand was cyclus 33 dagen en nu 31 dagen. 
Wil natuurlijk liever weer die kortere cyclus van een paar maanden geleden :). Heb geen idee waarom ze nu ineens zo 'lang' zijn vergeleken met een paar maanden geleden..
 
Hoi xLisz, bedankt voor je uitgebreide reactie!! Gezond BMI heb ik ook. Jij hebt dus veel positieve ervaringen met echt gezond eten. Eet je daarnaast helemaal geen snoep/chocola/chips etc. meer? Of in mindere mate en zo ja hoe moet ik dat voor me zien?
En Iris- ik vind dat absoluut geen lange cyclussen hoor, haha. Als het elke keer rond de 30-33 dagen is zou ik voor tekenen haha. Te kort is vaak ook niet goed (kans op korte luteale fase is dan aanwezig)
 
Ja denk dat het wel invloed kan hebben. Verwacht geen wonderen maar voeding doet meer met je lijf dan je denkt. Ik kan het boek aanraden van rika: innesteling, zwanger worden, zwanger blijven. Het gaat wel een beetje ver dus zou het niet te letterlijk nemen.. maar ik ben daardoor wel wat bewuster geworden van mijn voeding. Wellicht helpt het jou ook. ?
 
 
@Mientjeeee ik kan niet zonder mijn chocolade en dropjes haha. Zonder dollen. Ik eet het in mindere mate. Ik zit met intoleranties waardoor ik 'ongezonde eten' niet mag. Ik denk wel dat voeding invloed op je cyclus/hormonen, maar ook hoe je in je vel zit of stress heb. 
Uiteraard let ik op wat ik eet en probeer bewuste keuze te maken. Eet lekker een taartje op een verjaardag, neem lekker een toetje als je uit eten gaat, neem wat te knabbelen in het weekend. Als het maar niet elke dag is. Althans, zo kijk ik ernaar :)
 
Groetjes!
 
 
Hi! Ik heb het boek "real food for pregnancy" in huis en vind het echt een topboek! Je moet wel een beetje van wetenschap houden want alles is onderbouwd maar dat vind ik juist fijn. Ik weet niet of je van Keto gehoord hebt maar dat is een dieet waarbij je ultra low carb eet. Er is veel geschreven over het effect van dit dieet op je vruchtbaarheid (het normaliseert je cyclus en zou zelfs helpen bij pcos). 
Real food for pregnancy is wat minder streng dan keto maar het is dan ook gericht op dames die al zwanger zijn. 
Ik kan er zelf niet extreem veel over zeggen (of keto helpt bij vuchtbasrheid). Het enige wat ik kan zeggen is dat ik de eerste ronde na stoppen met de pil zwanger was (helaas mk met 7 weken). Ik at toen al 3 maanden keto. 
Het boek is op amazon te bestellen (ik heb t via de Duitse amazon besteld, was binnen een paar dagen in huis). https://www.amazon.com/Real-Food-Pregnancy-Prenatal-Nutrition/dp/0986295043
 
 
Terug
Bovenaan