Voeding baby 10weken

Hi allemaal,

Wij zitten een beetje te strugglen met de hoeveelheid voeding. Onze dochter is 10weken en krijgt afgekolfde borstvoeding en 1 flesje kunstvoeding omdat ik net te weinig borstvoeding heb.

Ons schema is als volgt:
0700: 160ml borstvoeding (gaat altijd op)
1030: 160 ml borstvoeding (soms leeg soms laat ze tussen de 10-40cc staan)
1400: 160ml borstvoeding (laat altijd 20-40cc staan)
1730/1800: 160ml borstvoeding (soms leeg soms 10-40cc staan)
2230: 150ml kunstvoeding+ 5 scheppen (laat altijd staan 50-60cc)

In de nacht komt ze sinds een week niet meer. Daarvoor wel en kreeg ze 100ml afgekolfde borstvoeding. Omdat er geen berekening is hoeveel borstvoeding ze mogen hebben. Heb ik geen idee of ze genoeg krijgt. We hebben wel eens geprobeerd langer tussen de voedingen te laten zodat ze het op drinkt maar ze komt altijd op bovenstaande schema voor haar voeding. De laatste fles de kunstvoeding drinkt ze nooit leeg, die drinkt ze ook altijd slapend. Moet haar wakker maken hiervoor. We hoeven pas eind van de maand naar het cb. Volgens mij groeit ze goed, ze draagt nog maat 56. Twijfel ze wel genoeg binnen krijgt. Ze was wel erg klein bij geboorte 2,8kg.
 
Hey, 
Wat lastig, want ja, voor borstvoeding zijn er inderdaad geen richtlijnen. Het mag zo vaak en veel als de baby wil. (Als ze veel drinken, verdunt je lichaam het vanzf met wat water, zodat de totale voedingswaarde ongeveer gelijk blijft. Maar ja, als je niet genoeg hebt... ik produceerde veel te weinig, dus onze kindjes doen het vanaf dag 5 helemaal op flesvoeding. Ik kan daarom alleen vertellen wat mijn intuitie zegt, ook omdat onze kids met 4 kilo geboren werden....
 
Het zou kunnen dat de fles met kunstvoeding wat dikker is, en daardoor lastiger door de speen gaat. Hierdoor kan het teveel moeite kosten om hem leeg te drinken. Of ze heeft gewoon genoeg aan flessen van 120 ml, behalve de ontbijtfles omdat daar veel langer tussen zit. Zou het kunnen dat kleine kindjes ook gewoon minder voedsel nodig hebben om hun lichaam te onderhouden? Natuurlijk moet het niet te weinig zijn...
Tja, je zou altijd naar het inloopsreekuur kunnen gaan, om alleen even te wegen en meten, zodat je weet of ze volgens haar lijntje groeit?
Sterkte, en lastige situatie. Maar het klinkt wel lekker, als ze nu eigenlijk zelf de nachten al helemaal doorslaapt... onze jongste is 2 en wordt 90% van de nachten nog wakker voor een late fles ergens tussen 11 en 3....
 
Hoi, er is wel een berekening hoor. Je kunt even kijken op deze site https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/#:~:text=De%20hoeveelheid%20melk%20per%20kilogram,de%20vijfde%20maand%20110%20ml. 
Succes!
 
Nog even een aanvulling. Mijn kindje van 3 maanden drinkt elke 3-4 uur en 's nachts ook nog, dus wel vaker, maar drinkt nooit meer dan 90 ml. Mijn andere kinderen drinken ook nooit meer dan max 150 en toen waren ze toch echt al een stukje groter en hadden ze minder voedingen nodig. Het maakt soms super onzeker en ik was ook altijd bang dat ze tekort kwamen, maar ook van flesvoeding aten ze niet meer... Kleine maagjes misschien ?
 
Als ze regelmatig wat laat staan lijkt het me genoeg.
Hongerhuil klinkt als startmotor. Je kan het dus duidelijk horen als het onvoldoende is.
Niet teveel stressen over het gewicht, die van ons bungeld al sinds het begin aan de onderkant van de curve.
Als ze geen honger heeft, en geen andere problemen, vooral zo doorgaan! Je doet het goed mama!
 
Bedankt voor alle reacties. Ga inderdaad even naar het inloopspreekuur even wegen en meten. Doet me goed om te lezen dat het waarschijnlijk genoeg is. Blijft lastig die voedingen en alles kan zo onzeker maken!
 
Ja, dat gedoe met gewicht heeft mij ook heel lang onzeker gemaakt. We hebben onze baby meer dan een half jaar voor en na iedere voeding gewogen. Om te weten hoeveel ze binnen kreeg. Maar na diverse onderzoeken blijkt het gewoon genetisch.
Als je baby verder gewoon in orde is, laat je dan niet gek maken door de groeicurve. Grote afwijkingen kunnen betekenen dat er iets mis is (maar dan zijn er meestal ook andere problemen). Maar sommige baby's horen van nature op de extremen van de curve. 
 
Ik snap de struggle niet zo goed? Baby's hebben van nature een heel goed ontwikkeld gevoel voor verzadiging. Dus als ze elke keer iets laat staan dan heeft ze dus genoeg. Zolang ze niet spuugt en goede plasluiers heeft dan gaat het gewoon goed. Als ze elke keer s avonds zoveel laat staan dan zou ik een kleiner flesje geven (zonde om steeds weg te gooien). Als ze meer honger heeft dan komt ze vanzelf. Geniet ervan dat ze door slaapt ?
 
Terug
Bovenaan