Voeding- en slaapschema 10 weken oud.

<p>Hallo,</p><p>Ik heb een vraagje. Namelijk wat is jullie schema van jullie zoon/dochter van rond de 10 weken oud?</p><p>Mijn dochter is inmiddels ook al 10 weken oud. Met 7/8 weken heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen,omdat zij extreem veel huilde. We hadden toen thuis ook helemaal geen rituelen laat staan een schema meer. Inmiddels gaat het ietsjes beter en slaapt ze zelfs al door s nachts. </p><p>Nu is haar schema ongeveer:</p><p>07:30u wakker maken, luier, borstvoeding, spelen, inbakeren, slapen.</p><p>10u word ze vaak zelf wakker , badje/wassen, borstvoeding, inbakeren slapen (wat ze dan vaak niet wil)</p><p>12u /12:30u wakker , luier , borstvoeding, spelen, inbakeren , slapen</p><p>16u /16:30u Wakker , luier,  borstvoeding, spelen ,inbakeren,slapen.</p><p>Meestal wil ze tot de voeding van 20u niet meer slapen en blijft ze jammeren/huilen/krijsen. Vaak pak ik haar dan in de draagdoek of gaan we een stukje wandelen. Helemaal niet handig met mijn eigen etenstijd. Hoe doen jullie dit?</p><p>Vaak rond 19:30u gaan we weer naar boven en doen we het ritueeltje weer. Luier verschonen , borstvoeding, inbakeren, slapen.</p><p>23u wakker maken, kunstvoeding 90ml met 30ml bv , inbakeren , slapen. </p><p>Hierna slaapt ze dus door tot 07:30u</p><p>Ze wil niet in de box spelen, dan is het vrijwel meteen krijsen. Alleen bij mij of haar vader op schoot. Hoe doen jullie dit?</p><p>En als ze in haar bedje en we leggen haar neer begint ze ook altijd te krijsen. Soms valt ze dan na 15min in slaap. Maar soms duurt het ook wel een uur of gaat ze helemaal niet slapen. Tips? </p><p>Gisteren was ze bv om 13:30u al wakker en bleef ze krijsen. Wat doen jullie dan? Want ik mag haar niet te vaak oppakken, dragen en al helemaal niet voeden. Dit ging namelijk mis voor de ziekenhuis opname. Toen sliep ze alleen bij mij en zat ze ongeveer overdag elk uur aan de borst.</p><p>Oeps het is een wat langer bericht geworden dan verwacht ? Maar hopelijk hebben jullie wat tips voor mij en schema's.  </p><p> </p><p>Ohja nog 1 vraag. Ik moet straks weer beginnen met werken en dan moet ik om 06:45u al het huis uit. Hoe hebben jullie dit gedaan met bv? Omdat zij nu pas om 07:30u wakker word. Moet ik haar dan eerder naar bed brengen? Maar als ik dat doe is het hele dag schema in de war en komt ze waarschijnlijk niet aan 6 voedingen. </p><p> </p><p>Oke dit was het dan echt ?</p>

Hoi, wat vervelend dat ze in het ziekenhuis heeft gelegen. Ik ben natuurlijk geen arts, maar sommige regels vanuit t ziekenhuis snap ik niet helemaal. Zoals niet mogen dragen. Klinkt voor mij nogal raar. Ik snap dat ze dan geen ritme heeft, maar dat hoeft zo jong ook nog helemaal niet. Mijn dochter heeft tot 12 weken bijna ieder slaapje overdag in de draagzak gedaan. Ik liep dus bijna hele dag met haar. Prima voor mij want ze sliep, was vrolijk en huilde daar amper. Als ik haar op bed legde was het gelijk krijsen, dus deed ik niet. Met 12 weken was ze bij mn moeder en sliep ze opeens wel in een bedje (mn moeder had haar in dr bedje neergelegd en was daarnaast gaan werken en opeens sliep ze zonder te huilen). 
Dus mijn tip zou zijn: voeden redelijk op schema (elke 3 uur, werkte bij mij ivm krampjes), maar slapen lekker in de draagzak. Ik deed dat dus ook tijdens eten voorbereiden (snijden enzo) en met eten zelf. 
Veel succes! 

Hoi, wat vervelend dat ze in het ziekenhuis heeft gelegen. Ik ben natuurlijk geen arts, maar sommige regels vanuit t ziekenhuis snap ik niet helemaal. Zoals niet mogen dragen. Klinkt voor mij nogal raar. Ik snap dat ze dan geen ritme heeft, maar dat hoeft zo jong ook nog helemaal niet. Mijn dochter heeft tot 12 weken bijna ieder slaapje overdag in de draagzak gedaan. Ik liep dus bijna hele dag met haar. Prima voor mij want ze sliep, was vrolijk en huilde daar amper. Als ik haar op bed legde was het gelijk krijsen, dus deed ik niet. Met 12 weken was ze bij mn moeder en sliep ze opeens wel in een bedje (mn moeder had haar in dr bedje neergelegd en was daarnaast gaan werken en opeens sliep ze zonder te huilen). 
Dus mijn tip zou zijn: voeden redelijk op schema (elke 3 uur, werkte bij mij ivm krampjes), maar slapen lekker in de draagzak. Ik deed dat dus ook tijdens eten voorbereiden (snijden enzo) en met eten zelf. 
Veel succes! 

Hoi,
De enige echte "tip" die ik voor je zou hebben is: probeer het iets "los te laten". Met 10 weken is het heel normaal dat ze nog niet (echt) in een ritme zitten en daarnaast: volgens mij doen jullie het echt super goed als ik het zo lees! De afgelopen 10 weken moeten niet makkelijk voor jullie zijn geweest, met een veel huilend meisje en een ziekenhuisopname. 
Bij ons wilde mijn zoontje ook nooit slapen overdag, altijd strijd en krijsen en moeizaam. En ik maar denken dat het lag aan ons (gebrek aan) ritme, maar achteraf (nu bijna een jaar later) kan ik zeggen dat ik denk dat dit niet perse aan ons lag - maar aan hem (klinkt lullig, maar je snapt misschien wat ik bedoel). Uiteindelijk was het enige dat hielp hier om hem wel zelf zonder strijd te laten slapen hem op zijn buik te leggen - wat een verademing was dat zeg, hij viel ineens zelf in slaap. Wat verder wel enigszins hielp (en dan bedoel ik niet altijd, maar soms ineens wel) was: hem op de arm leggen en wiegen (maar best hard wiegen, hij is nogal een rouwdouwer blijkt nu hij wat ouder is en blijkbaar zat dat er als kleine baby al in haha), draagzak, muziekje van de babyfoon, vast ritueel, kamer echt goed donker (voor zover dat kan overdag), slaapzak aan ook overdag..
Maar het voornaamste dat dus hielp hier was tijd. Met 4 maanden ging het al een stuk beter (hij kwam steeds meer in een vast slaapritme overdag vanaf het moment dat hij naar het kdv ging) en vanaf 6 maanden slaapt hij prima overdag. 
Met borstvoeding en weer gaan werken kan ik je helaas geen tips geven, heb te kort borstvoeding gegeven om daarmee te maken te hebben gehad. Maar zou me kunnen voorstellen dat zij ook naar een opvang (of iets) moet en dus misschien sowieso eerder wakker zal moeten worden die dagen? Als mijn zoontje niet wakker is voor hij naar het kdv moet maken wij hem ook wakker (gebeurt helaas niet zo vaak hier).

Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo van de schema’s ben. Vooral niet met 4 kids? vooral de eerste weken is een schema aanhouden niet te doen. Er wisselt iedere keer zoveel qua slaapjes en drinkmomenten dat ik dat liever loslaat, tenminste dat vind ik veel relaxter. Ik heb altijd gevoed op verzoek, nu bij mijn vierde kindje ( ze is 6 mnd) nog steeds. De ene dag heeft ze 7 BV momenten de andere dag 9. Soms heeft ze net een uur geleden gedronken maar heeft ze voor het slapen gaan nog even een slokje nodig. Als ze hierdoor fijner kan slapen, prima toch. Slapen gebeurd hier nog steeds niet altijd in het bedje. Soms in de box, soms in de draagzak en dan weer tijdens een rondje wandelen. Ik snap niet zo goed waarom je je kindje niet te veel mag oppakken. Je kindje heeft lekker 9 maanden in je buik gezeten en nu moet alles ineens alleen. Je kunt ze echt niet verwennen zo jong. Ze hebben gewoon even geborgenheid nodig. Door ze lekker in een draagzak te nemen dan hoort ze je ademhaling en je hartslag waardoor ze vaak lekker kunnen slapen. Ik zou zeggen probeer eens wat uit en houd je niet te veel vast aan een schema. Succes!

1000% eens met de reactie van Kim hierboven. Laat het een beetje los..  ritmes veranderen toch continue het eerste jaar. In bed slapen komt ook écht vanzelf, hier sliepen mijn 2 dochters de eerste maanden NOOIT boven. Alleen in de nacht ging het goed. Verder gewoon beneden in de box, op de bank, op schoot, in de wagen etc. Gewoon hoe het uitkwam. Dat is nou juist ook zo relaxed aan die eerste maanden,  slapen doen ze overal! Vanaf zo'n 6 maanden wordt dat ineens lastiger en moet je thuis blijven voor de slaapjes.
Voeden is met bv heel handig want je kunt ze niet overvoeden. Dus elk uur drinken mag gewoon als dat een keer zo uitkomt en je kindje is onrustig.
Ik gaf beide kinderen  flesvoeding, hield een 'ritme' aan van elke 3 uur. Maar helemaal niet stipt. Soms zat er 2.5 uur tussen een voeding, soms 4 uur. Ik vond het allemaal prima. 
Waarom maak je haar wakker s ochtends? Lekker  laten slapen ;) Ze meld zich wel als ze honger heeft en als dat een uur later is, is dat toch ook geen ramp? Het ritme kun je s ochtends zó in je hoofd hebben, maar vaak loopt een dag toch anders..
Probeer het een beetje los te laten en te genieten! Knuffel haar, gewoon de hele dag als ze dat wil. Er is niks mis met haar vasthouden en bij jou laten slapen,  ze gaat écht vanzelf aangeven wanneer ze behoefte heeft om in bed te slapen (meestal rond de 4 maanden!) 
En ze hoeft niet van voeding tot voeding te slapen hè. Even een half uurtje huilen of gewoon in de wipper of in de box of op schoot wakker zijn, hoort er ook bij! Ze wordt al ouder dus kan wat langer wakker zijn. De en uren s avonds dat ze onrustig is,  is ook heeeel normaal. En ja, dan eet je dus zelf later of je kindje huilt maar even terwijl jij kookt/eet.. kan echt geen kwaad ;) 
Succes!!

En wat betreft het kinderdagverblijf: gewoon een uurtje eerder wakker maken, voeden en naar de opvang brengen. Die voedingen trekken zichzelf echt wel recht op een dag. 
En je kindje slaapt nu tot 7.30, maar dat kan morgen ineens 6.30 of 5.30 zijn hoor, geloof me! Dat zal nog 100x veranderen het komende jaar ;) dus klamp je er niet teveel aan vast...

Mijn dochter is ook 10 weken oud. Wij volgen geen schema met gezette tijden. Ik geef borstvoeding op verzoek en probeer wel het ritme slapen - voeden - spelen aan te bieden, maar dat lukt niet altijd. Soms slaapt ze bijvoorbeeld maar 45 min en is ze bij het ontwaken nog niet klaar voor de volgende voeding. Zoals de andere mama's ook adviseren: ik probeer dat maar een beetje los te laten en te blijven kijken naar mijn dochter en waar zij aangeeft behoefte aan te hebben.

Slapen in haar bedje overdag lukt lang niet altijd, dus ik pak haar ook vaak in een draagdoek of zak. Mijn man en ik hebben vele maaltijden bereid én genuttigd met haar in de draagzak, dat gaat prima! Spelen in de box doet ze ook niet. Ze vindt mensen véél interessanter dan speelgoed, dus het spelen dat wij met haar doen is vooral veel kletsen als ze op het aankleedkussen ligt, samen boekjes "lezen" en zelf speelgoed aanbieden dat ze kan volgen met haar ogen etc.
Uit interesse: waarom krijgt jullie dochter een fles kunstvoeding 's avonds? Ben je van plan de borstvoeding af te bouwen of wil je het op deze manier blijven combineren? Ik overweeg af te bouwen, vandaar mijn interesse! 

Terug
Bovenaan