Voeding en slaapschema 11 maanden

Hallo moeders,

Mijn dochtertje is nu ruim 11 maanden en nog steeds elke nacht twee keer en oms drie keer wakker en wil dan nog steeds eten. Ik geef nog steeds borstvoeding. Dat bevalt me eigenlijk prima, maar die nachten gaan me echt opbreken. Ik word er ook eigenlijk een beetje onzeker van. Komt het door de borstvoeding, krijgt ze overdag misschien te weinig eten en drinken, of slaapt ze overdag nog te veel? Wie heeft er voor mij een slaap en voedingsschema (het liefst ook voor bortgevoede kindertjes?) Alle tips zijn welkom hoor!

Groetjes Ellen

Hoi,

Voor zover ik weet geeft flesvoeding absoluut geen garantie tot doorslapen. Drinkt je kindje een volledige voeding als hij 's nachts wakker wordt? Misschien is het meer troost dan honger. Ik geef wel flesvoeding en ook mijn meid (10 mnd) slaapt nog niet altijd door. Ik geef haar 's nachts al een paar maanden geen melk meer 's nachts. Hooguit wat water. Ze drinkt het toch niet op (heb het wel geprobeerd in een wanhopige poging om haar te laten slapen.)

Ons schema ziet er ongeveer zo uit:

- 7.30: pap uit een bordje
- 9.30: slapen (half uurtje)
- 10.00: wakker en flesje thee of water met een koekje
- 12.00: boterham en flesje melk 140cc
- 14.00: slapen (1,5 uur)
- 15.30: wakker, fruit
- 16.30: flesje water/thee en rijstewafel
- 18.00: warm eten en yochurt toe
- 19.15: fles rooibosthee 180cc en slapen tot ong. 7 uur.

De slaapjes overdag zijn ongeveer. Ze wil de laatste tijd echt absoluut niet meer naar bed en krijst dan alles bij elkaar. Ik ben soms wel eens een uur bezig om haar in slaap te krijgen en dan is ze met een half uur weer wakker .

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes,

Desiree

Hoi Ellie,

Ons dochtertje is ook ruim elf maanden, ze is van 17 december!
Ik weet niet of je wat aan ons schema hebt, want ook zij krijgt geen borstvoeding meer.

08.00           : Papfles
09.30            : Naar bed voor ongeveer een uurtje
11.00           : Een beetje sap met een koekje of broodkorst
12.30           : Sneetje brood, met 150cc melk toe
13.00            : Naar bed tot ongeveer 15.00
15.30            : Fruit in stukjes ( banaantje, kiwi en manderijntjes zijn erg favoriet!)
18.00           : Warm eten, de ene keer wat meer de andere keer wat minder, en toetje
18.45           : Een flesje gewone melk van ongeveer 80 cc
19.00            : Naar bed tot de volgende ochtend ongeveer 08.00!!

Dit schema is ook ongeveer hoor, de ene keer loopt het ook net iets anders dan de andere keer. Het ochtendslaapje is heel verschillend, ik leg haar wel op bed maar soms slaapt ze even, soms blijft ze wakker maar heeft ze toch even haar rust.

Succes Essie

Hoi Ellie,

Het komt me bekend voor hoor. Mijn dochter komt wel iets minder 's nachts maar ze komt nog wel.
Mare is nu precies 10 maanden en onderstaande is ongeveer haar schema. Ik vind de nachten ook wel eens vermoeiend maar op het CB zeiden ze gewoon laten brullen dat hebben we twee nachten bijna twee uur aangehoord(broer wakker, wij wakker), dan toch maar even aan de borst. Als de productie zover terugloopt dat er niets meer is zien we weer verder, nu nog niet het geval. Ben wel van plan om echt na haar eerste jaar te stoppen.

7.00 wakker BV
7.30 ontbijten (met z'n allen) 1 boterham.
9.30 fruit + liga
slapen
12.00 wakker BV + (met z'n allen) lunch  1 boterham
14.00 slapen
15.00-15.30 wakker diksap + rijstewafel/liga
17.00-17.30 voor zover mogelijk met de pot mee + yoghurt
18.30 in bad
19.00 naar bed
22.30 ga ik slapen en krijgt ze vaak nog even de borst (drinkt ze goed).
's nachts (heel variabel qua tijd) nog 1 keer en dat is meestal een minuut of 5 en dan slaapt ze al weer.

Ik denk dat de nacht voeding toch vaak te maken heeft met het even bij je zijn (absoluut geen honger in ons geval want ze drinkt niet veel). De 22.30 voeding heeft ze nog wel echt nodig want dan drinkt ze heel goed, ze is niet echt groot dus die  kan ze nog wel gebruiken. Heb ook weleens voor het slapen gaan nog gegeven maar dan zit ze nog propvol eten en drinkt ze erg slecht.
Afgelopen twee weken is ze ziek geweest (dubbele middenoorontsteking) dan drinkt ze wel weer meer 's nachts maar nu ze weer beter is zit ze weer op haar oude schema zoals hierboven.

Hoop dat je er wat aan hebt en ik denk niet dat je onzeker moet zijn over wat ze binnen krijgt, dat zou ik pas doen als ze niet meer groeit.

o.ja wij hebben ook geprobeerd om haar na het eten een bord pap te geven, maar madam is niet van plan daar een hap van te doen, ook de fles weigerd ze sinds een mnd. Toen ze jonger was was dat geen probleem(kreeg ze wel afgekolfde melk en ook weleens KV). Hoop dat ze straks gewoon koemelk drinkt uit een beker.

Succes

Groetjes Marian

Terug
Bovenaan