Voeding en slapen baby met Reflux en waarschijnlijk ook KMA

Hoi,

Zoals de topic al zegt ben ik erg benieuwd naar ervaringen met voeding en slapen bij baby's met gecompliceerde verborgen reflux en ook een koemelkallergie.

Ik heb een dochter van 12.5 week oud. Toen zij 4 weken oud was had ik sterk het gevoel dat mijn dochter reflux had en zaten we binnen no-time bij de kinderarts. Ze is even opgenomen geweest omdat ze te weinig aangekomen was en niet goed dronk. Inderdaad werd er verborgen reflux geconstateerd. Ze spuug regelmatig, maar vooral veel slikken. We zijn gestart met Nutriton en het leek beter te gaan. Na een paar dagen toch weer veel huilen, overstrekken, melk wat omhoog kwam etc. Omeprazol erbij gekregen en na 2 weken dit te gebruiken zagen we verlichting. Geprobeerd om te stoppen met Nutriton (op advies van de k.a.), maar na 4 dagen dit geprobeerd te hebben, zagen we weer een dalende lijn. Ze ging weer minder drinken en verloor zelfs gewicht. Op advies van de k.a. toch weer gestart met de Nutriton. Een paar weken daarna (ze was toen 10 weken) ging ze steeds meer huilen tot krijsen aan toe. Het enige wat hielp was met haar wandelen. 's nachts slaapt ze goed, maar overdag vaak niet en 's avond is het echt krijsen, krijsen, krijsen. We dachten aan een KMA, want de darmkrampjes leken ook wel erger te worden. We gebruiken nu 1.5 week Pepti (eerst gaf ik borstvoeding, toen Nanny care, toen Hypo allergeen). Zoals jullie zien veel verschillende voedingen ,maar dit allemaal in overleg met de k.a. en lactatieverpleegkundige.

Mijn dochter is nu plusminus 4200 gram en 12.5 week oud. Ze drinkt om de ongeveer 4 uur een fles en de ene keer drinkt ze deze goed op en de andere keer niet. Ze drinkt gemiddeld 550 ml op een dag, meer krijg ik er echt niet in. Ze groeit gestaag, maar de k.a. maakt zich geen zorgen. Met de Pepti is het wel beter, maar nog steeds wel veel last van krampen. Over 3 weken worden we opgeroepen voor een provocatietest.

Nu ben ik benieuwd naar andere moeders met ervaringen met een baby met gecompliceerde reflux en mogelijk ook een KMA?

Wanneer werd het beter bij jullie? Wanneer werd jullie baby rustiger? Vanaf wanneer begonnen jullie met vast voedsel en wat gaf je dan? Wanneer waren de krampjes bij jullie over? Kan het zijn dat ze krampen heeft door de Nutriton (dat heb ik namelijk ook wel eens gehoord)? Zo ja, wat kunnen we daar dan nog meer tegen doen?

Ik geef haar een buikmassage tijdens iedere verschoning, ik houd haar een half uur rechtop na de voeding, ik probeer haar zoveel mogelijk te troosten in bed en niet haar eruit te halen, ik bied rust en regelmaat, altijd alles in dezelfde volgorde en zoveel mogelijk in bed of wandelwagen slapen. Als ze overstuur is, haal ik haar uit bed en wacht ik totdat ze weer helemaal rustig is. Daarna leg ik haar weer terug. Bedje staat schuin omhoog en ze slaapt op haar zij ipv op haar rug. Op haar rug wordt ze namelijk nog veel onrustiger en op haar zij (met een zijslaap kussentje) vindt ze prettiger. Inbakeren heb ik een week geprobeerd, maar hier werd ze ook nog onrustiger van. Waarschijnlijk omdat ze dan op haar rug ligt en dit vindt ze gewoon echt niet prettig.

Ze slaapt in de nacht vanaf ongeveer 22.30 - 07.00 uur en hier ben ik al heel blij mee. Ik heb ook begrepen dat de maag en darmen laat op de avond en de nacht altijd rustiger zijn, waardoor een baby dan makkelijker kan slapen en meer ontspannen is. Hoe zorg ik ervoor dat zij dit overdag en 's avonds ook heeft? Of moet ik gewoon echt geduld hebben en wachten totdat het over gaat?

Ik ben erg benieuwd of jullie nog tips hebben en mij gerust kunnen stellen. Ik vind het erg vermoeiend. Ik heb alles voor haar over en ik schakel ook hulp in van mijn ouders en schoonouders om een dagje op haar te passen zodat ik kan bijslapen.

Ik zou alleen zo graag een uitzicht willen hebben wanneer dit een beetje over gaat en mogelijk kan ik nog iets doen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben echt een beetje ten einde raad en wil zo graag dat het beter wordt.
Alvast bedankt.

Hoi enjoy,

Ons dochtertje had ook erge last van reflux, het uitte zich ook  in spugen maar vooral veel slikken. Ze sliep vanaf haar geboorte bijna niet overdag, en wilde alleen maar omhoog gehouden worden. Slapen in welke houding dan ook vond ze maar niks. Ook bij ons moesten we proberen rijstebloem, speciale voeding om kma uit te sluiten etc, nou ik kan je vertellen dat hebben we dus mooi niet gedaan. We wilde persee starten met omeprazol, we hadden gewoon het idee dat het echt pijn was aan haar keeltje van wegen het zuur. Inmiddels krijgt ze nog steeds omeprazol en ze krijgt nutriton in de flesjes (1 schepje per 60 ml water), ze is nu 10,5 maand. We proberen af en toe af te bouwen met de omeprazol, maar lager dan 1x per dag 3ml komen we niet, bij 2 ml spuugt ze weer heel veel terug.

Ze eet nu al heel veel vast, brood en warm eten enzo maar het spugen en zure adem blijft nog. Vanaf de 1e avond dat we haar omeprazol hebben gegeven sliep ze de hele nacht door (bij 3 maanden eerder kregen we het spul niet....) Ze slaapt nog steeds zeer weinig overdag maar dat is niet erg, ze speelt en is vrolijk en ze maakt lange nachten. Tegen ons zeggen ze dat ze er vanzelf overheen groeien bij de ene duurt het langer dan bij de andere.

Dus het komt allemaal goed, al is het nu even een frustrerende tijd, I know!

Groetjes en toi toi

Hoi lentezunke,

Dank voor je berichtje. Ik vind het soms echt heel frustrerend ja. Ik heb een heel lief meisje en ik houd heel veel van haar, alleen het is soms ook heel vermoeiend.

Ik heb nu bijvoorbeeld ook al een paar keer gehad dat ik boodschappen wilde doen en ook dan huilt ze in de wandelwagen, alsof ze dat ook niet fijn vindt. Ik kan haar dan ook niet troosten, ze blijft maar huilen totdat ik haar oppak.

Sinds we de omeprazol geven, gaat het al wel een stuk beter. Ik heb het idee dat het dus geen pijn meer doet, alleen ze vindt het nog steeds niet prettig. Het houdt haar uit haar slaap. Ze is de ene keer wel lekker wakker en vrolijk en de andere keer kan ze een hele dag mopperig / jengelig zijn.

Ze zeggen inderdaad dat het vanzelf beter wordt en dat ze er overheen groeit.. Ik ben benieuwd. Ik voel me soms gewoon alleen een kluizenaar.. Ik zit veel thuis, ondanks dat ik hulp ingeschakeld heb. Ze heeft onze zorg en aandacht hard nodig .. Ik had graag gewild dat het anders was, maar ik geloof dat ik moet accepteren dat het nou eenmaal zo is en ervan uitgaan dat dit nog wel een paar maanden duurt..

Terug
Bovenaan