Voeding en slapen combineren

<p>Hallo,</p><p>Ik heb een zoon van 17 weken. Zijn slaapje zijn nog best onregelmatig, hij doet 3 a 4 dutjes overdag, soms 45 min soms 2 uur, dat verschilt. Nu geef ik sinds kort flesvoeding maar ik vind dit lastig te combineren met zijn slaapjes. Ik probeer altijd na het wakker worden binnen een half uur voeding te geven maar soms komt het niet uit. Ik hou mij aan zijn 1.5 uur wakkertijd, dat werkt het beste voor hem. Maar zoals vandaag werd die na 45min alweer wakker en dan komt het niet meer uit, hij zou om half 4 in principe weer moeten gaan slapen maar ook zijn flesje mogen hebben. Wat is dan handig om te doen? Flesje uitstellen, maar ben bang dat die dan niet gaat slapen van de honger of zijn slaapje dan uitstellen. Ik lees overal slapen en dan voeden en niet andersom maar soms kan het niet anders. Hoe doen jullie dit? Ik geef nu trouwens nog 6 flessen van 150ml en s nachts 1x borstvoeding.</p>
 
Hey, dit klinkt bekend. Mijn dochtertje van 18 weken oud doet ook dujes van ongever 3 kwartier tot 2,5 uur en ben aan het afbouwen met kolven en geef dus steeds meer flesvoeding. Maar daar zit dus nog helemaal geen ritme in. Ik geef eigenlijk gewoon wanneer ze wilt drinken en dat is vaak ook niet meer dan 140cc of minder. En ik geef ook altijd nog iets als ze gaat slapen. Zo krijg ik haar het beste in slaap. Vind het zo heel rommelig, maar krijg er gewoon nog geen ritme in maar hoor van iedereen dat dit vanzelf komt...dus geduld hebben..schijnt vanzelf goed te komen. Voor de rest kan ik je er ook niet mee helpen..sorry!
 
Hier een mannetje van 16 weken. Ook hier loopt soms ook niet zo lekker door kortere slaapjes etc. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met een wakker tijd van 1 5-2 uur. Maar soms komt het net niet uit allemaal. Als hij om 1500 uur naar bed moet, maar ook een fles dan geef ik hem wel eerst zijn fles en stop hem daarna in bed. Soms krijgt hij dus een fles voordat hij gaat slapen en de andere keer weer niet. Zo deed ik het ook bij mijn dochter en hier is geen slaap associatie gekomen met voeding.
 
Ah ja herkenbare situatie hoor!

Ik heb er altijd mee gespeeld. De ene keer kwam het uit net ná haar slaapje, dan vlak vóór en dan weer ergens ‘er tussen in’.
Voedingen gaf ik overdag sowieso allemaal beneden in het daglicht. En savonds en snachts boven ☺️.
Maar slaapassociaties op die leeftijd... Hmm, naar mijn mening gebeurd dat niet heul gauw hoor ?

Mijn dochter is inmiddels 8 maanden en er zit steeds meer ritme in, maar dan nog slaapt ze de ene keer een paar dagen 3 kwartier per slaapje en dan weer ineens 1,5 of 2 uur haha.
Je kan ze niet sturen hè ?
Succes!!!
 
Eens met de rest, een voeding hoeft helemaal niet altijd na een slaapje hoor. Klinkt leuk, maar zo krijgt in de praktijk toch niemand het geregeld??

Ik heb 2 dochters, zwanger van de 3e nu. Ik heb bij de eerste heel kort borstvoeding gegeven. Bij de tweede flesvoeding vanaf dag 1.
Ik gaf altijd gewoon een voeding ongeveer elke 3 uur, op den duur werd dat 4 uur (zodra ze 180cc gingen drinken en meer hapjes erbij gingen eten)

Voeding elke 3 uur, en t was steeds een verrassing hoe dat uitkwam. Soms was het dan ook tijd voor een slaapje, dan was het idd eerst de fles en dan maar ietsje later slapen. Een volgend moment sliepen ze juist heel lang en werden ze met honger wakker.

Ik liet altijd minimaal 2.5 uur tussen de voedingen, voedde niet elke 2 uur bijvoorbeeld omdat ze dan nooit volledige voedingen dronken en dan blijf je de hele dag kleinere beetjes geven, heel vervelend. Dus ik probeerde er minimaal 2.5 uur tussen te laten zodat ze een volledige voeding dronken. En soms sliepen ze heerlijk en zat er zomaar 4.5 uur tussen, ook goed.

Dus tja, go with the flow! Je kan je kindje niet dwingen altijd te drinken exact voor of na een slaapje, en soms komt het gewoon even rot uit. Het is niet anders!
 
Terug
Bovenaan