voeding en slapen overdag

Hallo,

Mijn dochter van ruim 7 weken eet en slaapt heel erg goed! Ze slaapt 's nachts van 23 tot 7 uur uur maar nu hetvolgende: soms slaapt ze overdag 5 uur achterelkaar en soms wilt ze nog wel langer slapen. Als dat het geval is maak ik haar wakker maar dat lukt niet altijd even goed. Ik moet dan echt een nat washandje in haar gezicht wrijven en vaak lukt het dan nog niet eens. Ik weet dat het niet goed is om haar te lang te laten slapen ivm te diep in slaap raken door suikergehalte maar wat doe ik eraan??
Ze krijgt volledige borstvoeding op aanvraag.
Wie heeft raad of tips??

Groetjes Loes
 
Heerlijk dat je dochter al doorslaapt!
Wb het slapen overdag; is ze als ze wakker is wel goed alert. Kijkt ze goed uit haar oogjes en is ze 'bij'? Hoe vaak geef je voeding op een dag? Drinkt ze dan goed? Beide borsten of een?
Groeit ze goed? Heeft ze genoeg natte luiers?
Als dat allemaal in orde is, lijkt mij er zo op het eerste oog niks mis mee. Dan heb je gewoon een kind dat veel slaapt.
Waar je wel op moet letten is dat je kind niet suffig wordt. Kinderen die te weinig voeding binnen krijgen, kunnen suf worden en niet meer aangeven wanneer ze honger hebben met als gevolg dat ze alleen maar meer gaan slapen en minder gaan drinken. Maar als ze goed groeit, voldoende natte luiers heeft en alert is....Lijkt mij dan geen probleem. Wat zegt het consultatiebureau?

Groetjes
 
ze eet genoeg want ze komt erg goed aan, heeft genoeg gevulde luiers en maakt als ze wel wakker is een goede alerte indruk. Ze volgt je, lacht veel een reageert duidelijk op allerlei signalen (muziek, de deurbel, de tv, de hond die blaft...)
Ze geeft vaak duidelijk aan wanneer ze honger heeft want als ik haar laat slapen word ze soms na 6 uur wakker en dan heeft ze ook duidelijk honger!!
Soms al na 3,5 uur en dan weer eens na 4 uur maar vaak slaapt ze gewoon 6 uur na een voeding.
Ze slaapt trouwens niet na elke voeding weer door hoor, soms is gewoon tussen twee voedingen wakker en inderdaad goed wakker!
Ik moet volgende week naar het cb en dan wilde ik het voorleggen maar denk je dat ik beter na al kan bellen? Ik maak me niet echt veel zorgen hoor want ze is heel lief en vrolijk dus...
Bedankt voor je verhaaltje!!

groetjes Loes
 
Klinkt goed allemaal!!
Zou het inderdaad even voorleggen bij het consultatiebureau. En tuurlijk kun je nu al bellen als dat je toch meer gerust stelt. Maar als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken!
Geniet maar lekker van je kleine meid!

Groetjes
 
Hoi Loes,

Lekker hoor, zo'n slapekopje. Geniet er nog maar van :) Als ze tevreden en alert is, genoeg plast en goed groeit, zou ik me geen zorgen maken! Kijk anders even op http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html, daar kun je lezen hoe je ziet of Floor genoeg voeding krijgt. Wordt ze niet ingebakerd? Dat kan er nl. voor zorgen dat ze haar hongersignalen niet goed kan uiten en dan mis je dus een voeding.

Wat je zou kunnen doen, is Floor overdag bij je in de buurt te slapen te leggen, bijv. in de box of een reiswiegje. Het is nl. heel goed mogelijk dat ze om een voeding vraagt maar dat je het niet doorhebt, omdat ze in haar kamertje ligt. Vroege hongersignalen zijn bijv.: het hoofdje opzij draaien op zoek naar de tepel, smakken, op de handjes zuigen, met de armpjes en beentjes zwaaien. Huilen is pas het allerlaatste signaal! Soms komt het niet zo ver en slaapt een baby weer in. Je hebt dan een voedingsmoment gemist.

Overigens kan een fopspeen "vraag en aanbod" bij de borstvoeding ook in de war brengen. Het kan zijn dat ze daardoor minder vaak om de borst vraagt.

Groetjes,
Pauline
 
Terug
Bovenaan