Voeding in de nacht (5,5 maand)

Hallo allemaal,

Zouden jullie eens met me mee willen denken?
Mijn dochter van 5,5 maand krijgt borstvoeding op verzoek. Overdag is dit elke drie uur ongeveer. De nachten gingen een hele tijd goed, dan sliep ze 8 tot 9u achter elkaar. De laatste tijd (anderhalve maand nu) komt ze steeds vaker weer in de nacht, meestal 1x rond 03.00u maar soms ook 2x dan rond 01.00 en 05.00u. Ze krijgt overdag 1x vast voedsel in de vorm van fruit of groente (ongeveer 75 gram).
Haar ontwikkeling gaat erg snel, ze probeert al te zitten en tijgert al de hele kamer rond. Wellicht heeft dit ook invloed?

Hebben jullue tips hoe ik kan stimuleren dat ze wat langer doorslaapt in de nacht?
Ik hoor het graag!

Groetjes!
 
Ben bang dat je er weinig aan doet.

Mijn beide dochters kregen flesvoeding en sliepen door rond 3 maanden. Met 4 maanden was dat weer voorbij en kwamen ze vaak voor een voeding in de nacht. Soms 1x, soms 2x, soms sliepen ze Ineens wel een nacht door. Elke nacht was een verrassing. En dit bleef zo tot 14/15 maanden.

Doorslapen is zoveel meer dan alleen honger hebben. Ze kunnen ook wakker worden en een speen nodig hebben, of mama nodig, of een aai over hun bol, of verlatingsangst of verkouden of tandjes etc. Er zijn tal van redenen waarom een kind wakker kan worden. Vaak vallen ze met een slokje melk het snelst en makkelijkst weer in slaap.

Ik gaf nooit een volle fles in de nacht, maar 90cc. Zodat ze niet wennen om met een mega volle buik weer te gaan slapen. Geen idee hoe dat met borstvoeding werkt. Maar dat je kindje ineens weer wakker wordt het nachts is echt niet gek, en dat kan zomaar nog maaaanden doorgaan.
Want na 14/15 maanden gaven wij geen flesjes meer, maar werd ze alsnog vaak wakker door verlatingsangst of bang in het donker etc. En echt, een krijsende dreumes die stampt in haar bed om 2.00 s nachts is soms nog wel pittiger dan een baby'tje.. ondertussen is onze dochter 2 jaar en nog altijd slapen we niet elke nacht door ;)
 
Geen tips, kan alleen maar vertellen dat wij dat hier ook hadden; perfecte nachten vanaf een week of 6, maar met 4 maanden was het over, vanaf het moment dat ze kon rollen en wereld kon ontdekken. En zonder je alvast gek te willen maken; hier duurde het tot een maand of 18, af en aan. Nu is ze ruim 2 en nog hebben we nachten dat ze wakker wordt en een beetje melk wil, zeker als we dingen doen die veel energie kosten/indrukken opwekken. Ik heb me er vollledig bij neergelegd en probeer in periodes dat het vaker is af te wisselen met manlief of wat vroeger naar bed te gaan. Maar jeetje, de tijgeren met 5,5 maand is heel vlot, sterkte!
 
Ach dat valt slecht te sturen hoor. Het hoort erbij. Wordt vanzelf weer beter. Dat tijgeren en bewegen en ontwikkelen kan er zeker bij horen. Hier hebben we tot 6 maanden 2/3 nachtvoedingen gehad. En tot 9 maanden 1. Daarna ongeveer de helft van de tijd een kleine. En dat is nu rond 16 maanden ook weer minder. Weinig aan gestuurd. Ze wordt wel nog regelmatig even wakker. Van ziek zijn, tandjes, dromen enzo.
 
doe je niks aan, zou heel goed een groeispurtje kunnen zijn oid. Kan ook zo ineens weer over zijn. Wij hebben ook van die fases (gehad); sliep ze maanden door en kwam ze ineens weer een paar weken voor een nachtvoeding, dan weer weken niet en dan ineens 2x per nacht. Nu slaapt ze alweer een tijdje de hele nacht door. 
 
Terug
Bovenaan