Voeding klaar maken voor 24 uur?

Hallo,

Mijn kleine is nu 5 weken en wij maken elke dag voor 24 uur voeding klaar. Dit mocht van de kraamhulp en de verloskundige.

Uiteraard doe ik het heel hygiënisch. En wat er de volgende ochtend over is gooi ik weg.
En ik maak t koud klaar dus niet warm.

Doen jullie dit ook?

Bij mijn eerste twee heb ik bv gegeven en toen ik na drie maanden fles ging geven was t advies om t niet per 24 uur te doen maar per fles te bereiden.

Mijn kindje vaart er goed bij, maar ik vraag me even af of t nou wel of niet goed is.

Hoe doen jullie dat?
 
Het is echt af te raden om een grotere hoeveelheid kunstmatige zuigelingenvoeding voor een langere termijn te bereiden. Het is namelijk een kwetsbaar product dat erg gevoelig is voor bacteriegroei. Een gevaarlijke bacterie die in poedermelk kan voorkomen is enterobacter sakazakii. Het feit dat hier eerder jonge baby's ernstig ziek van zijn geworden en sommige kindjes er zelfs door zijn overleden is reden geweest om de bereidingswijze aan te passen. Meer hierover kun je lezen op de website van de Nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (NVWA): http://www.vwa.nl/onderwerpen/bacterien-ziekteverwekkers/dossier/enterobacter-sakazakii/wat-kunnen-consumenten-doen .
 
Ok, dank je.
Zo te lezen is t risico vrij klein. Zeker als de baby al iets ouder is en je thuis bent.

Maar goed. Gevoelsmatig zat t me ook al niet lekker dus ik doe t nu gewoon per fles.
Ook qua bereiden voelt dat beter. Dus ipv bereide voeding alleen water op warmen in de magnetron en dan pas de poeder erbij. Heb toch t idee dat de magnetron er ook voedingswaarde uithaalt ofzo. Al schijnen onderzoeken te zeggen dat dat niet zo is.

En qua tijd of moeite maakt t niks uit.
Dus gewoon lekker zo!

Bedankt voor je reactie!
 
Ik maakte zelf ook nooit de voeding voor 24 uur klaar maar wel voor bijv voor de nacht of voor een gedeelte van de dag.
Zelf had ik nooit een goed gevoel bij het gebruik van de magnetron. Het is toch straling. Ik deed dan vaak 's ochtends water koken, af laten koelen en daarna in een flesje in de koelkast. En als ik een flesje maakte dan kookte ik water in de waterkoker en dan deed ik ongeveer 40% heet water en de rest koud water... gelijk je fles op temperatuur.. en je gebruikt toch geen magnetron!
 
Terug
Bovenaan