Voeding minder pureren? 10 mnd

<p>Hi allen. Onze zoon is bijnaaa 10 maanden oud. Wij pureren fruit en avond maal nog altijd,  sinds paar weken al wel wat grover allemaal.. er zitten dan wat stukjes doorheen. Soms geven wij een potje Olvarit 8+ en vergelijkbaar hoe "gepureerd" we de verse voeding geven.</p><p>Brood geven we in stukjes met korst er aan. Dit gaat goed maar soms neigen tot kokhalzen/hoesten.</p><p>Hoelang blijf je eigenlijk alles pureren? Kan je bijv al stukken fruit niet gepureerd geven zonder problemen of in ons geval misschien te vroeg? Zo ook met avondmaal</p><p>Groetjes</p>
 
Mijn zoontje is 8,5 maand en hem geef ik zacht fruit in stukjes. Hij kauwt er dan op net als bij zijn stukjes brood.
warme maaltijd pureer ik ook vrij grof. Rijst en macaroni pureer ik zelfs niet. Dus je zou het bij je zoontje zeker kunnen proberen. Begin je anders eerst met banaan in kleine stukjes te geven. Dat is heel erg zacht.
 
Mijn dochtertje krijgt stukjes banaan, aardbei, zachte kiwi, framboos en zachte peer. De rest wordt qua fruit nog gepureerd of geprakt. Of soms beide. Een fruithap met daarbij stukjes.
Groenten eet ze stukjes wortel, broccoli, bloemkool, avocado. De rest gepureerd of geprakt of gestampt. Cherry tomaatjes in vieren. Als ze iets niet zo lekker vindt, dan pureer ik het fijner, dan is er bij haar minder weerstand. Anders laat ik het grof. 
Bij pastagerechten pureer ik de saus en voeg ik gekookte rissoni toe, straks macaroni en daarna grotere pasta. Hoewel ze van de week flink wat fussili weg zat te werken (dat aten wij, dus kreeg ze er een paar naast haar eigen eten). Hetzelfde geldt voor rijstgerechten, dan de groenten en vlees/vis gepureerd, de rijst gewoon gekookt. Chili met hele linzen, fijn geruld gehakt, maïskorrels en klein gesneden paprika. Voor de smeuïgheid doe ik er geprakte avocado en een schep zure room door.  
Ik maak het steeds iets grover. Soms ga ik weer terug in de fijnheid als ik merk dat ze er moeite mee heeft. 
Ze maakt een heel goede kauw beweging, maar ivm gebrek aan tanden lukt nog niet alles. Er komen er nu 3 tegelijk door.
 
Terug
Bovenaan