Voeding, reflux en scheetjes

Ons zoontje van 13 dagen spuugt heel veel, is onrustig en huilt veel.
Volgens cb heeft hij reflux en zijn we met jbpm begonnen vandaag.

Nu heeft hij steeds krampjes en laat enorme stink scheetjes en ademt onrustig tijdens en na de fles. We kunnen hem ook bijna niet meer wegleggen.

Het spugen is dan nu wel gestopt maar hier is de kleine ook niet blij mee.

Iemand tips?
 
Veel spugen hebben ze niet perse last van. En jbmp kan flinke krampjes geven. Ik zou het niet zomaar toevoegen. 
Die eerste 2a 3 maanden kunnen ze zoveel krampjes hebben, erg naar om te zien. Je zou eens kunnen proberen om hypoallergene voeding te geven, of een kleinere flessenspeen of dr brownfles met ventiel. Ook heb je dingen als sab simplex of infacol om het proberen te verlichten. Goed boeren en rechtop houden na de voeding. Verder is het gewoon heel veel rondlopen en wiegen en billetjes trommelen. De mijne vond het heel fijn om op haar buik op de arm rond gewiegd te worden. 
Het is ook best normaal dat ze die eerste maandjes nog niet graag in hun eigen bedje slapen. Ze hebben nog veel behoefte aan nabijheid. Mijn dochter sliep met 6 weken pas af en toe in de box of cosleeper en met 17 weken overdag in haar bedje. In de avond zijn ze vaak nog onrustiger ivm krampjes. Mijn dochter huilde dan uren lang de boel bij elkaar. Na 3 maanden wordt dit vanzelf beter. Je mag ze nu ook nog lekker bij je houden en alles doen om ze in slaap te krijgen. Een draagdoek kan helpen, dan heb je je handen wat vrij, of wandelen, autorijden, even slapen op je buik, een cosleeper waar je naast kan liggen, sommigen zweren ook bij een babynestje op de bank, hier hielp dat niet, veel rondlopen en wiegen. Wat maar helpt. 
Succes!
 
Stoppen met jpbm! Dat raken ze van verstopt en het is niet bewezen dat het werkt. Kijk maar eens in het boek Reflux baby, altijd fijn om zelf ook goed te weten waar het over gaat. Je kunt medicatie krijgen als het echt te erg is en hij er ook pijn aan heeft (mijn dochter wilde niet liggen vanwege het zuur dat steeds omhoog komt). Sommige dingen horen erbij, maar luister ook naar je moederhart want van reflux kan je echt een heel zielig kindje hebben en dan is het goed om aan de bel te blijven trekken. Nu lijkt hij verstopt, door de scheetjes, en doordat ze steeds persen om de verstopping op te lossen, komt er meer voeding omhoog. Door de jpbm is dat een dikke brei geworden, heel onprettig dus. Veel succes, in dat boek staan heel veel tips over symptomen en oorzaken (zoals onderliggende koemelkeiwitallergie).
 
Ik zou idd de jhbm weg laten. Ik heb precies hetzelfde gehad als wat jij nu hebt. Wij zijn overgestapt op advies van de kraamhulp naar een Dr Brown fles met een speen voor een prematuur dus staat een p op. Me dochter is nu 4 weken oud en doet veel langer over on de fles leeg te drinken we laten haar regelmatig boeren en geven haar een pauze tussendoor. Zo houd ze de voeding goed binnen. ik heb een hongerige baby en dacht ook aan het begin de jhbm te geven heb het geweten. Ze kreeg alleen maar krampjes daardoor dus maar weer mee gestopt. Ben nog steeds aan het zoeken wat nou het beste werkt kwa flesvoeding.
 
Ons dochtertje is ook bekend met reflux. Wij hebben het reflux kussen van Snoozzz besteld, hierdoor ligt ze hoger en het is een ergonomisch fijn kussen. Daarnaast hebben we op advies van de kinderarts Gelilact om de voeding in te dikken.
Veel kindjes reageren niet of nauwelijks op jbpm. Of krijgen er juist veel last van krampjes
Succes!

 
Ik vind het ook apart dat ze op het cb jbpm adviseren. De werking ervan is inderdaad niet bewezen. Maar voor de darmen is dit alleen maar belastend. Je kan vaak niet veel meer doen dan alles wat kan verlichten (kruik, goed laten boeren, lang rechtop houden, massage). Die krampjes horen er nu eenmaal bij. De darmen zijn zich heel hard aan het ontwikkelen.
Zoals hierboven al is beschreven, kun je jonge baby's heel moeilijk weg leggen. De eerste weken en maanden willen ze hun moeder ruiken, voelen en horen. Ik zou daar zoveel mogelijk aan toegeven want dat is waar je baby nu behoefte aan heeft. En anders ben je constant bezig met het laten slapen van je baby wat keer op keer nier lukt. Vanaf een week of 6 kun je oefenen met één slaapje per dag in de wieg maar box/wandelwagen kan ook gewoon als je baby daar rustig kan liggen. Gedurende de weken en maanden die volgen zal dit steeds beter gaan. 
Een draagdoek is echt bijna onmisbaar voor die eerste tijd!
De eerste weken en maanden zijn baby's vaak in de avond heel onrustig. De bekende huiluurtjes. Ze zijn dan moeilijk te troosten. Vaak weet je niet wat er aan de hand is en denk je dat het darmkrampjes zijn. Want wat je vaak ziet is dat babys zich dan ook overtrekken en vuistjes maken. Vaak ontstaat dit gedrag door alle prikkels die ze die dag hebben opgedaan. Jonge babys kunnen al die prikkels nog niet filteren. Na een maand of 3 á 4 begrijpen ze de wereld een stuk beter. Je ziet dan echt ander gedrag bij je kindje. Die onrust in de avond zal dan een heel eind over zijn.. of in ieder geval een stuk minder ?  
 
Zoals gezegd, stoppen met jbpm. Heel vaak is reflux een oorzaak van een ander probleem, en niet een op zichzelfstaand probleem. Bijvoorbeeld allergie en slechte drinktechniek kan een oorzaak zijn. Is hier al naar gekeken?
 
Terug
Bovenaan