voeding /slaapschema 12 maanden

hallo,

mijn zoontje is gister 1 jaar geworden en nou wil hij al 3 dagen geen avondeten meer (at met de pot mee) maar wil wel een boterham en die geef ik dan ook maar.
11.00 zijn boterham red ik ook niet meer dus de fles ook niet meer.
kan iemand mij adviezen geven.

mijn schema was:

08.00 papfles nutrilon 3 200 cc
09.15 fruithapje
11.00 boterham met smeerworst
11.30 fles 200 cc
11.30 14.30 slapen
14.45 koekje met sap
18.00 meeeten met de pot en toetje
19.00 tandenpoetsen en naar bed

groetjes sandra
 
Hoi,

Je zoontje mag nu inprincipe gewoon alles hebben, ook gewone halfvolle melk. Hij moet nu zo'n 300ml aan melkproducten op een dag.
Ik zou het als volgt doen denk ik:

ontbijt: 1 / 2 boterhammen met beleg en een bekertje melk.
10.30 uur fruithap van 2 stuks fruit
lunch:   1 / 2 boterhammen met beleg en een bekertje melk.
15.00 uur bekertje sap + een soepstengel, rijstewafel etc...
avondeten: met de pot mee en een toetje.

Ik zou niet een drama maken van het avond eten, maar ook geen vervangend eten geven als een boterham. Het wel zo doen als je elke avond doet. Dus ook al heeft hij geen groentes en zo gegeten wel gewoon zijn toetje. En er niet al te veel aandacht aan besteden. Hij gaat wel eten als hij honger heeft.

Groetjes Kirsten
 
Hoi Sandra,
Gefeliciteerd met de 1e verjaardag van je zoon...!!!!!!!

Mijn dochter is nu 14 maanden. Maar heeft nu al een tijdje onderstaande schema:

Ca. 08:00 uur 120ml pap + wat water of thee
10:00 uur fruit (ca 100gr) + drinken
12:00 uur 1 boterham met roomboter (ze vindt beleg erop niet lekker) + kv melk (60-100ml) OF 120ml pap
13:00 uur voor het slapen gaan krijgt ze nog bv (ben wel aan het minderen, 1 borst ipv 2)
15:00/15:30 uur wakker
16:00 uur fruithap 150-200gr + drinken
18:00 uur avondeten (100-200gr) + 100ml plain yoghurt
19:30 uur bv voor het slapen gaan
Tussen 22:00 en 06:00 uur: nog 1 en soms 2 keer bv

Fruit krijgt ze gepureerd. Want anders eet ze het niet. En bij het avondeten krijgt ze een eigen bordje met etten. Daar eet ze dan een klein beetje van maar ze speelt er eigelijk meer van en ikgeef dan het eten gepureerd aan haar. Want anders eet ze het gewoon echt niet. Ze eet het alleen als ze het zelf doet. Maar dan eet ze misschien maar 5 a 6 happen.

Maar toen mijn dochter net 1 was heeft ze denk ik 2 a 3 weken heel slecht gegeten. En ik had toen de bv overdag al afgebouwd. Maar op een gegeven moment at en dronk ze helmeaal niets meer. Dus ik ben overdag ook weer bv gaan geven. Toen natuurlijk paar keer per dag. Maar nu krijgt ze overdag alleen voor haar middagslaapje nog bv, maar daar wil ik mee stoppen. Daarom probeer haar te stimuleren om meer kv te drinken maar dat drinkt ze alleen als ik het met een lepeltje geef. Laat haar trouwens ook al wennen aan gewone melk. Dus meng nu de nutrilon met gewone melk. En ik was echt helemaal op van de zorgen en ze kwam toen 's-nachts wel 3 of 4 keer voor een voeding. Dus ik was erg moe en sjacherijnig en dat helpt ook niet want dat had weer zijn invloed op de kinderen (heb er 2). En toen heb ik het roer omgegooid. Tijdens het eten muziekje aan, ben zelf wat gek gaan doen. Mijn ddochter meer zelf laten doen. En dat deed het het gewoon. Ze begon weer te eten.

Ik weet hoe je je moet voelen als moeder als je kindje niet wil eten. Heel frustrerend. En ervaring is dat mannen nogal nuchter kunnen zijn. Nou dan eet hij/zij toch niet. Maar ik merk dat moeders niet zo (kunnen???) denken. Wij blijven ons zorgen maken over onze kleine schatten.
Succes
gropetjes Chantal


 
Hoi,
Is je zoontje misschien moe tijdens het eten? Bij ons helpt het als Max vlak voor het eten heeft geslapen. Verder laten we hem zoveel mogelijk zelf doen, dat vindt hij fijn. Ik geef hem worteltjes (bijvoorbeeld) die hij zelf kan pakken en opeten. Die autonomie vindt hij echt heel prettig.
Voor de volledigheid ons schema ook (Max wordt volgende week 1 jaar)

6.30 uur borstvoeding (jawel, nog steeds)
9.00 uur drinken en soepstengel oid
10.00 -11.30 slapen
11.30 uur 1 boterham met smeerleverkaas, worst, smeerkaas, .... of een tosti (kan hij lekker zelf goed eten), 1 portie fruit en 100 ml halfvolle melk
14.00 uur drinken en iets lekkers erbij
15.30-17.00 slapen
17.30 uur 150-200 gram warme hap, met de pot mee en 100 ml yoghurt
19.00 uur 100 ml halfvolle melk
en daarna wassen, tanden poetsen en naar bed

Op keukenkikker.nl vind je hele lekkere en makkelijke recepten voor kinderen, die je ookgerust zelf kunt eten hoor.

succes ermee

Patricia
 
hoi hoi mijn dochter is ook 1 jaar en krijgt als volgt:
smorgens rond 8:30 bordje pap +/- 160 cc
rond 10 uur sapje met een koekje
rond half 1 boterham met beleg en een bekertje melk 150 cc
dan naar bed tot half 3/ 3uur
dan fruit ( 2 stuks) met wat sap
dan rond half 6 /6 uur avondeten en toetje
ze eet met ons mee maar wilt ook alles zelf doe dus hoef het alleen maar in stukjes op dr bord te leggen ipv te prakken soms wel lastig als je bijv rode kool eet ofzodan rond half 7 /7 uur naar boven wassen tandenpoetsen en pyama aan en naar bed
 
Terug
Bovenaan