voeding van mijzelf

misschien een rare titel

Maar ik zal het uitleggen

Ik hou van eten maar ik ben een slechte eter, veel lust ik niet, pietje precies met sommige dingen en vooral suikerverslaafd. Als ik geen avondeten binnenkrijg grijp ik dus naar suikers.
Tegelijkertijd ben ik niet echt erg, ik eet geen chips, drink geen fris,alcohol, koffie of thee, eet min 50% vega, geen gevogelte of babydieren, ik hou van fruit, ik eet geen zakken snoep leeg of repen chocola op tenzij ik zwanger ben. Koekjes trekken mij niet, Maar toch ben ik echt suikerverslaafd.

Nu ik met al die hormonen zit is het net als de vorige zwangerschap, eten is echt een kriem. Ik heb mezelf in de jaren geleerd om te dwingen tot eten in "noodsituaties" zoals nu. Hierdoor kan ik gezond ontbijten en lunchen. Als ik echt moeite heb met eten dan kies ik voor ene tosti bijv. om mezelf uit te nodigen toch te eten.
Maar avondeten is het lastigste, de zin om wat te maken en op te eten. Zelfs als de thuiszorg kookt dan krijg ik het niet door mijn keel. Gelukkig lukt vla nog wel en evt een boterham straks, maar meestal eet ik babyporties of iets ongezonds of niks.

Ik wil dit niet! Ik vind het zo moeilijk om alle dagen te koken en gezond te houden. Maar het is wel nodig, voor mijn lichaam maar ik wil ook mijn kinderen gezond opvoeden. Ik wil niet twijfelen of zij genoeg groente binnenkrijgen. ALs ik zo gek op fruit ben, waarom zie ik er dan zo tegenop om het te pakken en te eten.
Nu spelen de hormonen momenteel een heel groot probleem, maar ook daarna vind ik het nog een challange.

Ik ben zo bang dat ik deze laatste weken niet genoeg binnenkrijg, dat mijn klachten erger zijn door gebrek aan voedingsstoffen. Dat ik straks moeite heb om op dit gebied goed voor mijn kids te zorgen

Het gaat niet om gewicht of omvang, ik ben straks weer slanker dan voorheen, en dus gezonder. Ik vind rondingen mooi en hoef geen model te zijn.
Wat ik wel lastig vind is om elke keer wat te bedenken om te maken en enthousiast te zijn, om het te maken. Ik ben geen gewoontedier, 9-5 baan vind ik echt deprimerend en word ik ziek van ongelukkigheid.
Toen ik in Turkije was stond daar elke dag heerlijk vers fruit, gezonde groenteschotels en heb ik zo lekker gegeten, dat zou ik thuis willen. Als straks de meisjes allebei 2 en ouder zijn kan ik vaker salades opzetten. Maar tot dan moet ik mij redden en ik moet het wel doen. Plannen zijn er wel maar ik zet nooit door.

Mijn man heeft een frituurdieet, het verleid mij niet want ik gooi die pan graag direct de deur uit. Ik frituur zelf nooit. Maar het steunt mij ook niet. Bij hem zit echt een fobie achter en hij kan dus niet 1,2,3 veranderen.

Er speelt veel meer bij ons, dus ik wil niet alles tegelijk aanpakken en teveel hooi op mijn vork nemen. Maar ik denk wel dat ik er wat mee moet gaan doen. Want ik ben van nature heel gezond ingesteld maar tegelijkertijd kijk ik er zo tegenop of kan ik er afkeer van hebben. Een dietiste heeft zelfs een keer duidelijk aangegeven dat ik veel meer moet eten!
Ook hier moet ik voor mezelf gaan kiezen, en dat vind ik zo moeilijk, en mijn man moet mij meer steunen. Dat besef ik nu ik dit opschrijf.

Ik zou graag jullie reacties willen horen, om mijzelf bewuster van te maken en door zwart op wit te zetten orden ik het ook meer.
Maar ook hoe jullie dat doen?
Het studentikoos koken met instant pasta's en pizza's is met kids afgelopen, een soepje is zo lastig met kleine kids, dus wat dan wel?

ik moet zeggen ik vind het ook moeilijk. wij zijn ook lekker eters. probeer 3x per week sowieso groenten te eten. bijv 1x spinazie, eitje hamburger en aardappels, 2x bijv bloemkool, saucijzen aardappels.en de andere keer bijv bietjes. speklappen en spekjes en aardappels. dan eet ik een keer macaroni of spaghetti of nasi. en dan 1 x per week patat. en dan bijv zondags aardappelschijfjes ook gefrituurd met bijv een rollade of een biefstukje erbij. en ik eet regelmatig wat lekkers op brood smiddags. bijv knakworstjes of een ei. of harde broodjes of een bolus naast een boterham. eet veel tussendoortjes. koek of een chipje of chocola.. ik eet bijv vanavond wel soep met stokbrood en evt een paar gewone boterhammen erbij.. kinderen vinden het hier erg lekker maar kan me voorstellen dat het met 2 jarige lastig is. maar moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt zin heb om bijv 5 dagen groenten te eten.. ril er dan ook van. maar als ik zwanger ben kan kecht wel genieten van een prakkie bloemkool maar nu kzwanger ben als t aan mij ligt eet kde hele week en dag lekker dingen. gelukkig heb kunnen stoppen dat ksavonds nog wel is wat lekkers haalde bij de mac ofzo want dat vind kzo lekker zou kzo nu gaan doen haha.. maar blijft echt een sport. ik heb zoiets van als ze aardig eten groenten bijv en ook fruit ze eten dan welis peren of als k sinaasappels pers en mijn kleine zoon wil dat echt niet vind dat vies dan geef khem rustig een potje zodat ie wel fruit binnen krijg maar tegenover eet hij zich krom en andersom aan bijv een prakkie en een lekkere gehaktbal! eet ook altijd tarwe brood dus zal best goed komen hoor! succes ermee meid! je bent dus niet de enige!

Ja voor je kinderen wil je het beste, ik geef haar wel fruit maar neem zelf niks. Daar baal ik dan zo van want ik vind het wel lekker

Bloemkool vind ik zo heerlijk, maar nu? ik zit echt met lange tanden te eten.
Als ik het al binnen krijg
Aardappels eet ik maar 1x week, vind ze echt niet lekker. Aziatisch of turks eten, indonesisch daar kan ik normaal dan echt van genieten.

en dan wordt ik zo bang he, ik moet nu eten voor mijn kleine en hoe gaat het straks dan

Volgens mij ben ik echt op een punt dat ik echt mijn eigen weg ingeslagen ben en die weg nu af moet maken. Doorzetten en vechten voor wat ik nu wil.

Na alle gezeur van mij hier op de site vraag ik me wel af of ik niet een hysterisch mens ben hahaha. Thuiszorg heb ik klacht ingediend, opvang gaan we ook regelen en werk ga ik ook kijken wat beste voor mij is. Mijn ouders blijft een lastige situatie en laat ik achter mij. Ergens komt mijn afkeer momenten van eten ook wel daarvandaan. Het dwingen tot eten, het vieze eten, het bunkeren wat ze deden.
De ommezwaai van levenstyle in je leven is supermoeilijk en ik wil gewoon weten: ga ik dat redden? kan ik dat?

En af en toe die hormonen he

Zou het je lukken om bijvoobeeld 14 gezonde avondgerechten te bedenken? Je hoeftniet alles super lekker te vinden maar wel eetbaar. Dan maak je een week planning voor jezelf waar je noteert welke dag je wat gaat eten en dan verplicht jeje zelf om je daar aan te houden. Als het moeilijk is maak dan een planning voor 5 dagen en geef jezelf een beetje speling door toe te staan dat je 2 keer in de week ' ongezond' eet. Als je zowiezo een lijst hebt met 14 gerechten kun je altijd daar op terug vallen als je het niet weet.

Je kan ook op de site van ah iets intikken, bijv iets wat je wilt eten, in de koelkast ligt, of in de aanbieding is en dan krijg je van hun allerlei recepten waaruit je kan kiezen met een boodschappenlijstje erbij echt heel handiig dat doe ik ook vaak. Het is echt niet makkelijk om altijd iets te bedenken!

Misschien kan je man wat aan zijn frituur dieet doen, want dat is natuurlijk heel ongezond en ook geen goed voorbeeld Hoe is het met zijn cholesterol? Daarnaast vind ik dat hij je wel mag steunen want het is hartstikke goed van je dat je wil proberen gezond te eten zeker omdat het moeilijk VOOr je is en julliezijn samen verantwoordelijk voor de voeding van jullie kinderen. Misschien Jan hij ook elke week 2 gerechten voor jou bedenken of een keer lekker gezond voor jullie koken!

Vitamines slikken! Een kind groeit altijd goed wat jij ook eet! Hij neemt gewoon alles van jou. Ik heb altijd te horen gekregen( heb maanden extreem gespuugd) dat in arme landen kinderen groot worden terwijl mama alleen droge rijst eet. Ik moest aanvullen met vitamine pillen. Vocht was belangrijker dan vitamines. Natuurlijk is gezond eten beter maar misschien
Dat je je wat minder Zorgen maakt.

ja die man moet ervoor naar de psych ben ik bang. Het is een fobie en niet niet-lusten. Te lang verhaal.

hij steunt wel door vers fruit en groente braaf te halen voor mij, maar koken en meeeten is er niet bij. hij kent geen fatsoenlijke gerechten dus hij kan niet meedenken.
Dat mis ik wel hoor, Daardoor mis ik idd net dat extra steun wat ik nodig heb
hij kookt weleens voor Mara! bonen in saus met hamburger en aardappelschijfjes. Maar ik lust die bonen weer niet, ik eet geen kipkalkoensepareerhamburgers en gefrituurde aard. schijfjes vind ik neit zo super.
Maar voor zijn doen probeert hij voor zijn dochter te koken en met haar samen te eten! Dat waardeer ik dan wel weer. Alleen lust ik niks van wat hij lust.
Hoe lastig maak je het jezelf he?
Idd recepten opzoeken en ook echt uitvoeren! dat laatste blijf ik vaak bij steken. Ik doe de helft maar.

Ik denk dat ik echt mijn hormonen onder controle moet krijgen en straks eerst maar weer eens beginnen met gewoon koken, zelf koken. Zoals ik dat lekker vindt.

Wij zijn echte warme eters,kook zo en zo 4 x per week groenten,gekookte aardappels meestal maar 2 x per week.en dan vaak nog pasta of bami met verse groenten erin(eten mn kids ook heel goed)verder lusten mn man en ik eigenlijk alles wel,vind warm eten veel lekkerder dan brood en ook nu nog,
ook de gerechten van knorr of honig gaan hier goed(bv bloemkool of witlof uit de oven met saus)misschien ook iets voor jullie??
verder eten wij wel 2 x friet ook per week(soms met groenten erbij)fruit probeer ik iedere dag te eten,maar schiet er ook wel eens bij in,daarom neem ik 2 stuks mee naar het werk(maar morgen ook laatste werkdag)dus ga me er thuis helemaal toe zetten...
ik moet zeggen:vind koken ook niet erg om te doen en vind ook belangrijk dat mn kindjes goed eten(lukt ook niet altijd hoor,maar ga steeds beter)

liefs jootje

Hey hoi,

Goh wat vervelend voor je. En ook erg jammer dat je man je niet kan steunen hoe jij het graag zou willen... (als ik je verhalen zo lees de laatste tijd, is hij niet de makkelijkste ! Lijkt me best heel erg moeilijk voor je).

Ik was vroeger een super slechte eter..... ik lustte helemaal niets wat mijn moeder maakte... ik ben toen ik 18 was erg depressief geweest en een burnout.. nou toen at ik helemaal niets gezond meer... ik bestelde 3 keer in de week domino's pizza en daarnaast at ik brood ofzo... soms "at" ik warm.. maar ging dan altijd boven in mijn eentje zitten eten met mijn hond erbij........ 3 x raden wie mijn bord leeg at..

Op een gegeven moment ben ik het huis uit gegaan en had een vriendinnetje met een kookhobby. Zij heeft me leren eten... ik bleek gewoon het eten wat mijn moeder maakte niet lust (puur hollands, vlees/aardappels/groente). Ik ging meer rijst eten en meer aziatische gerechten. Later heb ik besloten om ook geen vlees meer te eten en er ging een wereld voor me open !! Ik lust opeens alles !

Toen ik mijn man leerde kennen, heb ik hem weten te overtuigen dat vegetarisch eten lekker is. We aten vaak in het begin nog wel kip en af en toe biefstuk, maar dat hebben we 2 jaar geleden ook gedag gezegd... Wat dat betreft ben ik zo blij met mijn man dat hij vegetarisch eten ook heerlijk vindt ! Dat maakt het ee stuk makkelijker..
Vaak in het weekend probeerden we van alles uit... alhoewel dat alweer een tijdje geleden is hoor.

Ik heb de laatste maanden, eigenlijk nog wel langer dan dat, totaal geen zin om te koken.. Ik heb altijd rond etenstijd een instortmoment en heb ik gewoon geen energie om te koken.. Dus dat doet mijn man.. ik beslis wat we eten want dat kan per moment verschillen waar ik trek in heb.. en mijn man vindt alles best..

Toch is sinds de zwangerschap mijn eetlust wel iets beperkt.. heb niet overal meer trek in.. soms ben ik ook wel bang dat ik te weinig binnenkrijg.. maar ik probeer er ook geen probleem van te maken.
Wel neem ik altijd fruit iedere dag (of een vruchten/groentensap die ik zelf maak, of een versgeperst sinaasappelssap..).
Het is zo moeilijk een patroon te doorbreken.. je moet voor je zelf gaan uitvogelen wat je echt lekker vind en waar je zin in hebt. Vind het super knap dat je niet mee doet met dat stomme gefrituur... dat is zo slecht en ongezond voor je... 1 x per week ala maar verder heb je er helemaal niets aan. Is alles behalve gezond..

Eten jullie dan ook nooit samen? Want dat is ook best lastig denk ik... pff meid, ik schrijf een heel verhaal, maar kan je eigenlijk helemaal geen advies geven............

het enige wat ik kan bedenken is dat je goed voor je zelf moet uit gaan zoeken wat jij lekker vind ! Koop een kookboek en maak daar eens een ander gerecht uit. En probeer toch je man ervan te overtuigen om eens samen te eten en samen te koken ! Dat maakt eten zoveel leuker..
Misschien kan je zo'n speciale stoomkookapparaat kopen (heb je van philips en beaba babycook). Is wel prijzig, maar lijkt mij ideaal.
Dan kan je voor je kinderen iig iets gezonds klaar maken apart van wat jij lekker vind. Ik ben van plan om zo'n ding te kopen. Lijkt mij ideaal. Misschien vind je het zelf ook wel lekker.

Nou meid.... ik weet je hebt niets aan mijn verhaal.. ik hoop dat je er uit komt.
Het is in ieder geval een goede stap die je wilt nemen ! Dat is het begin ! Nu nog uitzoeken hoe en wat. Maak er niet een te groot probleem van, want anders is eten echt niet meer leuk.. Probeer gewoon een paar dagen, al is het er maar 1, iets goeds te maken.. iets anders dan wat je gewend bent.
Koop desnoods bij de supermarkt zo'n standaard groentenzak.. met rijst erbij en een sausje..
dat doen wij als we weinig tijd hebben en toch gezond willen eten..

Succes !!!! En probeer je man ervan overtuigen dat het beter is en dat jullie hiervoor samen vechten !

Liefs Marit !

Terug
Bovenaan