voeding voor hele dag.

Hoi.

Ik las net het stuk over wel/geen kraanwater,
Het viel mij op dat iedereen steeds apart een fles klaar maakt. Ik maak 's avonds een kan met de voeding voor de hele dag klaar en zet dit dan in de koelkast. ik maak dat met koud kraanwater. Ik doe dit al vanaf zijn   geboorte (nu 10 weken). De kraamhulp kwam daar mee.
Ik doe dan de juiste hoeveelheid in zijn fles en warm het op in de flessenwarmer.

Doen meer mensen dit?

Groetjes Minke
 
Ha meid,

Ik heb het ook een hele tijd gedaan, maar hier zijn de meningen verschillend over. Omdat in de poedermelk bacterien zitten die zich kunnen vermeerderen als je de voeding 24 uur van tevoren klaar maakt. Deze bacterien krijgt je kind niet in grote getale binnen als je dit niet van te voren klaar maakt. Maar ja.... iedereen heeft wel een mening en je moet doen waar je zelf achter staat. Volgens mij kan het niet veel kwaad hoor! je kunt ook voor halve dagen klaar maken! Of alleen het water klaar maken voor 24 uur, dat mag wel weer!

succes!
 
Hoi Minke,

wij vonden het iedere keer weer ellende, om midden in de nacht naar de koude bijkeuken te moeten lopen om de fles op te warmen.
Als oplossing hebben wij toen bedacht om met een thermosfles te werken: 's avonds voor het slapen kokendheet water erin en  de drie vakjes van het doseerbakje vullen met de juiste hoeveelheid melkpoeder. Alles mee naar boven nemen en klaarzetten naast de fles.
Tijd voor een fles: heet water uit de thermos mengen met koud (bron)water tot de juiste temperatuur, melkpoeder erbij uit het doseerbakje: kind kan de was doen.
Dit systeem werkte ook goed voor onderweg: zo hebben we zelfs eens op een parkeerplaats de fles klaargemaakt . Erg gemakkelijk.

Groetjes, Marijon






 
quote: Minke39 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-05-2009 12:44:12'));

Hoi.

Ik las net het stuk over wel/geen kraanwater,
Het viel mij op dat iedereen steeds apart een fles klaar maakt. Ik maak 's avonds een kan met de voeding voor de hele dag klaar en zet dit dan in de koelkast. ik maak dat met koud kraanwater. Ik doe dit al vanaf zijn   geboorte (nu 10 weken). De kraamhulp kwam daar mee.
Ik doe dan de juiste hoeveelheid in zijn fles en warm het op in de flessenwarmer.

Doen meer mensen dit?

Groetjes Minke



Ik hoop niet dat meer mensen dit doen!
Het wordt namelijk al sinds 2003 ten stelligste afgeraden voor kinderen jonger dan 6 maanden.
Het poeder waar je de flessen mee aanmaakt en ook pappoeder zoals nutrix is namelijk niet steriel en kan vanuit de fabriek sporen bevatten van ziekmakende bacterieen. De beruchtste gevaarlijkste zijn de enterobacter sakazakii en salmonella.
Als je een fles aanmaakt en meteen geeft is het geen probleem ook als het poeder besmet was. Maar laat je de voeding een aantal uur staan (ook in de koelkast!!!) dan kunnen die bacterieen uitgroeien tot gevaarlijke hoeveelheden.
Nadat in 2002 een Belgisch jongetje daaraan is overleden hebben de kunstvoedingsfabrikanten meteen hun aanmaakadvies gewijzigd van 24 uur naar klaarmaken per fles.
Naast doden (in Frankrijk rond dezelfde tijd 9 babies!!!) worden regelmatig kinderen opgenomen met darminfecties.
 
Een arts op het CB gaf mij inderdaad ook de tip niet voor 24 uur aan te maken, maar een aantal voedingen tegelijk mag best. We worden soms met elkaar ook voor vanalles bang gemaakt.  misschien zijn er kinderen door ziek geworden, maar het betekent niet  DAT je kindje ziek wordt! En iedereen denkt er anders over... ook de artsen op het CB, de één zegt dat je rustig voor 24 uur mag klaarmaken en de ander zegt dat dit absoluut niet mag. En je kunt je voorstellen dat fabrieken waar  ze melkpoeder maken alles willen uitsluiten en totaal geen  risico  willen nemen om aangeklaagd te worden: vandaar dat je met afgekookt water klaar moeten maken en 1 voeding tegelijk. Stel dat er een kindje ziek wordt, kan niemand hen ter verantwoording roepen. Al zou het misschien niet eens van de bacterien in de vooraf klaargemaakte melk komen.  Maar de deskundigen hebben zelf vaak andere meningen. Dus  doe datgene waar je zelf achterstaat.
 
Maar waarom zou je onnodig risico's nemen met je kind?

Even ter vergelijking: als je je kindje zonder autostoeltje in de aute vervoert betekent dat niet automatisch dat je kindje een ongelijk krijgt. Toch ken ik maar heel weinig mensen die hun kindje zonder autostoeltje vervoeren.

Bij steekproeven de afgelopen jaren bleek dat 9-11% van alle onderzochte monsters kunstvoeding en pappoeders besmet waren met enterobacter sakazakii. Maak je klaar en geef je meteen, dan is dat geen probleem. Maar zodra een aangemaakte fles langer dan 3 a 4 uur bewaard wordt dan kan het al gevaar opleveren voor een baby. Je gaat toch geen russisch roulette spelen met je kind?

Even wat info over deze bacterie (van site Universiteit Wageningen)


Wat is Enterobacter sakazakii ? Welke ziekten kan de bacterie veroorzaken?
Enterobacter sakazakii is een bacterie die tot de familie van de Enterobacteriaceae behoort, waartoe een aantal bacteriën behoren, die voorkomen in menselijke en dierlijke darmen en in het milieu. Enterobacter sakazakii wordt in verband gebracht met uitbraken van hersenvliesontsteking en darmontsteking, vooral bij kinderen.
In de weinige uitbraken die gemeld zijn stierf 20% tot meer dan 50% van de kinderen die besmet waren. Voor degenen die het overleefden, kunnen nog langdurig heftige neurologische optreden. De gevolgen van de ziekte bij volwassen zijn significant minder heftig.



Hoe wordt flesvoeding voor zuigelingen besmet met Enterobacter sakazakii ? Kan ander voedsel ook worden besmet?
Over het algemeen zijn er drie manieren waarop er in flesvoeding voor zuigelingen Enterobacter sakazakii kan voorkomen:

Door de grondstof die voor het produceren van de flesvoeding wordt gebruikt;
Door besmetting van de flesvoeding of andere droge ingrediënten na pasteurisatie;
Door besmetting van de flesvoeding wanneer het poeder door de verzorger voorafgaand aan het voeden opgelost wordt.
Enterobacter sakazakii is ook ontdekt in andere levensmiddelen, maar alleen poedervormige zuigelingenvoeding is in verband gebracht met uitbraken van deze bacterie.


En van de infectieziektenbestrijdingssite:

Poedervormige zuigelingenvoeding (THIP  2005-5)
Vraag
Op de verpakking van zuigelingenvoeding in poedervorm wordt geadviseerd om de voeding per flesje te bereiden en direct te gebruiken. Geldt dit ook voor de ziekenhuizen of mag daar de voeding per 24-uurs voorraad worden bereid?
Antwoord:
Enterobacter sakazakii
E. sakazakii is een Gram-negatieve staaf behorende tot de familie Enterobacteriaceae. Tot 1980 werd deze de "yellow-pigmented Enterobacter cloacae" genoemd. Het organisme is zeer temperatuurtolerant. Uit de literatuur blijkt dat al bij lage temperaturen van rond de 8 ° C groei optreedt (1,2). E sakazakii wordt geassocieerd met een aantal zeer ernstige en levensbedreigende ziektebeelden zoals meningitis, sepsis en necrotiserende enterocolitis bij neonaten. In de literatuur is wereldwijd een aantal meningitisgevallen beschreven veroorzaakt door de E. sakazakii (3,4). Alhoewel het aantal gevallen laag is, zijn de consequenties van een dergelijke infectie zeer ernstig. In het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw werden infecties veroorzaakt door E. sakazakii gerelateerd aan poedervormige zuigelingenvoeding in combinatie met neonatale intensive care verpleging. In 1988 werd door Muytjens et al beschreven dat in 14% van de poedervormige zuigelingenvoeding E. sakazakii voorkwam. Dat was niet alleen in Nederland zo, want het onderzoek was gedaan in 35 landen (5) .
De aanwezigheid van E. sakazakii vormt het grootste microbiologische risico bij de zuigelingenvoeding in poedervorm. Deze bacterie komt tijdens het productieproces in de fabriek in het poeder terecht en men is niet in staat dit te voorkomen, noch dit na het proces te verwijderen. In de Warenwet is het vooralsnog niet geregeld hoeveel E. sakazakii in poedervormige babyvoeding aanwezig mag zijn. Internationaal is men wel bezig hier afspraken over te maken.
Maatregelen
Thuiszorg en kinderdagverblijven
Omdat poedervormige zuigelingenvoeding geen steriel product is, moeten tijdens de bereiding tot flesvoeding de nodige maatregelen worden genomen om uitgroei van m.o. waaronder de E. sakazakii te voorkomen. Hoe snel de bacterie uitgroeit in de klaargemaakte flesvoeding is niet goed bekend, maar aangenomen wordt dat dit in voeding die gedurende enige tijd bij kamertemperatuur wordt bewaard,   wel gebeurt.
In de thuissituatie, maar ook in kinderdagverblijven, wordt aangeraden om de voeding per flesje voor direct gebruik klaar te maken en de restanten niet te bewaren maar weg te gooien.
Indien dit door omstandigheden niet mogelijk is dan moet de klaargemaakte voeding direct in een koelkast worden geplaatst. Gezien de temperatuurtolerantie van E. sakazakii mag de temperatuur van de koelkast niet hoger zijn dan 4 °  C.
Ziekenhuizen
In ziekenhuizen wordt zuigelingenvoeding in een speciale daartoe ingerichte ruimte onder gecontroleerde omstandigheden en door deskundig personeel klaargemaakt. Alle bij de bereiding van de voeding te gebruiken materialen zijn thermisch gedesinfecteerd. De voeding wordt klaargemaakt in een 24-uurs voorraad en bewaard in een koelkast die een temperatuur heeft van ten hoogste 4 ° C. Voordeel van dit systeem is dat de voeding klaargemaakt wordt door deskundig personeel. Hierdoor worden fouten in de bereiding en dosering   voorkomen. Fouten in de bereiding   cq dosering kunnen, zeker voor kleine neonaten, zeer ernstige gevolgen hebben en de risico's van beide systemen zullen tegen elkaar moeten worden afgewogen.
Indien in de ziekenhuizen niet onder de hierboven beschreven gecontroleerde omstandigheden kan worden gewerkt, dan moet de voeding per fles worden klaar gemaakt en direct gebruikt. Restanten mogen niet worden bewaard maar moeten worden weggegooid.
 
Literatuur:

Farmer J.J. 3rd, Ashbury, M.A. Hickman, F.W., Brenner D.J. The Enterobacteriaceae study group. Enterobacter sakazakii: a new species of Enterobacteriaceae isolated from clinical specimens. Int J Syst. Bacteriol 1980; 30;569-84.
Farmer J.J. 3rd et al. Biochemical identification of new species and biogroupss of Enterobacteriaceae isolated from clinical specimens. J. Clin Microbiol. 1985;21:46-76.  
Biering G, Karlsson S, et al. Three cases of neonatal meningitis caused by Enterobacter sakazakii in powdered milk. J Clin Microbiol. 1989;27:2054-6.  
Jaspar A.H.J. Muytjens HL et al. Neonatale meningitis door Enterobacter sakazakii: melkpoeder is niet steriel en bacteriën lusten ook melk. Tijdschr. Kindergeneeskd. 1990;58:151-5.  
Muytjens H.L. et al. Quality of powdered substitutes for breast milk with regard to members of the family Enterobacteriaceae. J. Clin Microbiol. 1988;26:743-6.  

Auteur:
Thea Daha
Hygieniste Werkgroep Infectiepreventie.
T(H)IP-DOC - Tijdschrift voor Hygiene en Infectiepreventie
 
 
Zullen we ophouden te discussieren, ik denk dat we genoeg hebben gezegd. Misschien is het handig een beetje tact aan te brengen in je reacties. Niet iedereen hoeft hetzelfde te denken als jij en je hoeft een ander niet te overtuigen, maar dit is een plek om met elkaar mee te denken. Ik vind dat je veel te ver gaat! van mij zul je nu niets meer horen.... laat elkaar gewoon vrij!
 
Terug
Bovenaan