voeding

Hallo,
mijn dochter is nu 4 maand. Ze krijgt 5 voedingen op een dag van 200 cc. Ze drinkt nooit de fles helemaal leeg. Meestal laat ze een 50 cc zitten. Dus krijgt ze 5 flessen van 150 cc. (soms drinkt ze wel meer)
Naar mijn idee is dit veel te weinig, ze is ook onder haar gewicht. Toch is ze heel tevreden. Ze huilt niet tussen de voedingen door en ze slaapt de hele nacht door. Ik ben ook al begonnen met een hapje (fruit en groente) maar ook hier wil ze niet veel van eten. Weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan?
O ja tijdens het voeden is ze heel onrustig huilen etc, het duurt soms wel een drie kwartier voordat ze haar voeding gehad heeft.
 
Hoi Linda!

Je moet ervan uitgaan dat je kind datgene drinkt waar hij/zij op dat moment behoefte aan heeft. In principe moeten ze per dag minimaal 500cc binnenkrijgen. Jouw dochter krijgt dus ruim voldoende binnen. Bijvoeden hoeft tot 6 maanden nog niet en zorgt er misschien in jouw geval alleen maar voor dat ze nog minder gaat drinken. Ik zou daar dan ook maar even mee wachten. Volgende maand kun je dan weer proberen wat fruit te geven en de maand daarna wat groente.

Wat betreft de onrust: Heb je weleens gechecked of het gaatje van de speen niet te klein is? Misschien gaat het haar niet snel genoeg. Je zou over kunnen gaan op een 3 standen speen, kijken of dat haar beter bevalt. Ze zou ook ergens last van kunnen hebben, bijv. oor,keel, darmen of tandenpijn. Is het iets van de laatste tijd? Dan zou het daar aan kunnen liggen. Het beste kun je dit natuurlijk met de CB arts bespreken.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips, ik wens je veel succes en geluk voor de toekomst.
Marieke
 
Ons jochie had dat dus ook. Nou werd ons verteld, als het kindje niet wil eten dan laat het maar, bij de volgende fles drinkt hij vanzelf meer. Niet gaan dwingen, want anders lusten ze het dadelijk helemaal niet meer.

Bij ons klopte het, als meneer zijn flesje niet meer wil, begint hij ook te huilen, om zich heen te slaan etc. Nou, dan niet. En inderdaad, de fles erna heeft hij zo'n honger dat die er héééél gemakkelijk in gaat. 15 minuten en de fles is helemaal "droog" gezogen. Je moet natuurlijk niks tussendoor geven dan. Anders proberen ze je gewoon een ander ritme op te leggen. Wel vasthouden aan je tijden. Daar wennen ze heel snel aan, en ze merken snel genoeg dat ze hun flesje gewoon leeg moeten drinken, want voor de volgende krijgen ze niks.

Sinds we dat zo doen hebben we bijna geen problemen meer. Zelden dat hij nog huilt bij het flesje.

Misschien een tip ?
 
Hoi Linda,
Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Marieke. Geen bijvoeding geven als ze de fles niet leegdrinkt. Hierin zitten nl. de belangrijkste voedingsstoffen! En ik zou ook meer gaatjes proberen, (of de driestanden speen, maar bij mijn dochter werkte die niet zo). Gaatje erbij wel.
Succes!
 
Hallo
bedankt voor de tips. met een drie standen speen gaat het beter.
En idd als ze niet meer wil drinken, dan drinkt ze de volgende fles helemaal leeg.
Bedankt.
 
Terug
Bovenaan