Voedingen......

Hoi allemaal,

Hoe gaat dat bij jullie met het aantal voedingen en de hoeveelheid ervan?

Xavi Jay is maandag 8 weken oud en krijgt sinds vandaag 5 flessen van 180 cc en 6 scheppen, hij heeft hem nu van de 4 flessen die hij tot nu toe gehad heeft vandaag 2 keer leeggedronken en 2 keer een kleine 30 cc laten staan.
Snachts komt hij nu niet meer, hij krijgt de laatste fles om ongeveer 23.00 uur en slaapt dan tot ongeveer half 7. Hij kwam een aantal dagen om 5 uur maar dan dronk hij 20cc en viel weer in slaap tot 7 uur dus doe nu op aanraden van mijn schoonzus in zijn laatste fles 1 schep van de voeding 1 wisselen voor een schep van de voeding 2, dit maakt het geheel net wat dikker waardoor hij doorslaapt tot half 7 en niet voor 20 cc wakker wordt.

Ik snap soms werkelijk niks van het cb en de huisarts, op het cb zeggen ze dat ie dus met 8 weken 180cc mag hebben en de huisarts zegt weer dat dat te vroeg is en dat je daardoor een dik kind krijgt. (Moest naar de ha met hem omdat ons frummeltje spruw heeft)
Nou heb ik wel zoiets van hij heeft het nodig want als ik maar 150 geef komt meneer gewoon na 2,5 a 3 uur weer en dan krijgt hij dus nog meer binnen, maar het maakt me wel in de war.

Xavi jay woog vorige vrijdag op het cb 4264 gram en dus ruim 1,2 kilo boven zijn geboortegewicht.

Begrijp me goed, ik heb niks te klagen want hij doet het echt hartstikke goed, maar begin aan mezelf te twijfelen of ik het allemaal wel goed doe als ik zo die tegenstrijdigheden van het cb en de huisarts hoor.

Groetjes Anouska

Hoi Anouska,
Ali krijgt borstvoeding hij drinkt 7 keer en soms minder dus ik weet het niet hoeveel hij krijgt ,ik ben met hem een keer naar cb geweest hij is 500 gram boven zijn geboorte gewicht Ali vandaag een maand oud. als je kindje 30 laten staan dan heeft hij alleen 150 cc nodig als hij meer wil dan geef nog 30 bij .
Gr Huda

Hoi Anouska,
Ali krijgt borstvoeding hij drinkt 7 keer en soms minder dus ik weet het niet hoeveel hij krijgt ,ik ben met hem een keer naar cb geweest hij is 500 gram boven zijn geboorte gewicht Ali vandaag een maand oud. als je kindje 30 laten staan dan heeft hij alleen 150 cc nodig als hij meer wil dan geef nog 30 bij .
Gr Huda

Hoi Anouska,

Een algemeen geldende regel is dat je kindje 150-160 cc per kg lichaamsgewicht nodig heeft om te drinken.
Voor een kindje van 4 kg is dit dus 600 - 640 cc per dag. En dat wordt dan verdeeld over het aantal voedingen. Snel gerekend zou Xavi Jay dan 670 cc mogen hebben, verdeeld over 5 voedingen is dat 135 cc per keer. Dan zou hij te veel krijgen. Maar let wel: dit is een gemiddelde! Ik weet niet in hoeverre hier van afgeweken kan worden.

Onze Isa drinkt met haar 3,8 kg ook 670-700 cc per dag en dat zou iets te veel zijn, maar ze zit onder het gewicht voor haar lengte, dus dat is geen probleem.

Ik denk dat je ha alleen naar het gemiddelde heeft gekeken, het cb zal de groeicurve bekeken hebben.

Bij onze Cas hebben wij altijd op het gemiddelde gezeten. Het is nog steeds een gemiddelde eter. Ze zeggen dat als je je kind in het eerste jaar te veel geeft en je kind te zwaar is (maar ik weet niet of Xavi Jay dat is), het meer aanleg heeft om dik te worden later.

Ga vooral op je gevoel af. Als jij denkt dat het goed is, blijf dat dan doen.

Succes.

Gr. Tamara.

hoi Anouska

Ik zou gewoon op je eigen gevoel uitgaan.
Doet hij het goed op 180 cc per keer. Dan is het toch goed.
Sydney mag eigelijk maar (volgens de verpakking)
90 cc hebben maar ze krijgt 110 / 130 cc omdat ze aan 90 cc niet genoeg heeft. En ze doet het goed.

Bij ons op het cb zeggen ze dat ze niet meer als 1 liter mogen hebben.

Maar ga vooral op je gevoel af.

groetjes Danielle

Hoi,

wij hoorde ook steeds tegenstrijdige berichten en ik heb het dan ook aan de kinderarts gevraagd toen wij er met mijn zoontje waren.

Zoals al eerder in een bericht stond vertelde de kinderarts ook dat een kindje 150-180 cc per kilo mag hebben, maar dat het niet voor elk kindje geld.

De kinderarts zei ook dat niet elk kind evenveel nodig heeft om te groeien en dat is met volwassenen ook niet.
Als je merkt dat je kindje niet genoeg meer heeft aan zijn flesje moet je hem meer per keer geven zo niet dan gewoon hetzelfde.
Ook al zou hij voor zijn gewicht meer binnen moeten krijgen.

Bram (nu 2 maanden) drinkt nu sinds een paar dagen ongeveer 150cc / 160cc per keer (5 keer per dag) en hij is nu 5255 gram dus hij doet het nu prima zo.
Daarvoor kreeg ik er niet meer in dan 130cc en dat zou op een dag te weinig zijn als je naar zij gewicht keek, maar toch is hij heel erg goed gegroeid.
Je moet dus echt naar je kindje kijken.
Groeit je kindje goed en in het tevreden dan is er niks aan de hand en kan je het gewoon zo laten.
Op een gegeven moment zal je kindje zelf wel aangeven dat het niet meer genoeg heeft aan zijn flesje door bv eerder weer voor een flesje te komen en dan is het denk ik vroeg genoeg om je kindje meer te geven.

Gewoon goed kijken naar de behoefte van je kindje.
Groeit hij/zij goed en heeft hij/zij genoeg natte luiers dan hoef je niet bang te zijn dat je kindje te weinig binnen krijgt.

Terug
Bovenaan