voedingenschema voor een kindje met koemelk allergie (tips gevraagd)

Hallo,

mijn kindje heeft een koemelkalergie en krijgt daarom dus ook speciale voeding (Nutramigen)

Nu weet ik dus dat hij ook geen zuivel mag in de vorm van Yoghurt, Danoontjes, Pyamapapje etc .etc.

Hebben jullie vervangende producten hiervoor?
ik zou hem tochwel graag een papfles willen gaan geven voor het naar bed gaan  o.i.d.

zou een lige 1e stap fijnmalen met zij eigen melk een optie zijn? of zeg ik nu iets vreemds?

Alles tips zijn welkom!!!!!

ik weet niet hoe oud je kindje is, maar je kunt een hoop dingen vervangen.
Tuurlijk kun je een liga door de melkvoeding heen doen.
Er zijn veel dingen waar geen koemelk in zit, rijstewafels, soepstengel, liga.
Je kunt uiteindelijk ook soja toetjes kopen gewoon in de supermarkt, maar dan moet je even kijken naar de leeftijden vanaf waanneer dat kan.
misschien heb je iets aan de site   www.topgoods.nl
dat is een allergie site, wie weet kun je er produkten vinden.
Martine

Xander is nu 1,5 en mag (zeker) tot z'n 2e geen koemelk. Toen we er achterkwamen was hij inmiddels 6 maanden (na ziekenhuis opname, eczeem  enz. enz.. wat een getob!) Ik kan me voorstellen dat je nog aan het "zoeken" bent wat je kan geven. Xander mocht namelijk in het begin ook geen ei, varkensvlees,tomaat,pinda, soja en nog een aantal allergenen. We zijn op advies van het cb, naar de dietiste doorverwezen, zij gaf aan wat andere woorden voor melk (en ei) waren en wat hij wel aan voedingsstoffen binnen zou moeten krijgen.

Het boekje op voedingswijzer.nl, (moet je wel geloof ik 8 euro voor betalen) is een goed idee, zeker voor het begin.

Soja toetjes kan je proberen, maar veel kinderen schijnen daar ook heftig op te reageren, omdat soja ook allergeen is en soms lactose (melksuiker) bevatten.

Liga is melk en eivrij tot en met de 2e stap, daarna niet meer.

Toetjes is iets wat ik ook moeilijk vond, nu maken we soms toetjes van rijstmelk (die heb je naturel en in vanille) en dan bijvoorbeeld custard, rijstepap maken. Je kan het ook van de pepti/nutrimigen maken maar dan smaakt vaak wel naar die "bittere" melk.

Brood is bijvoorbeeld van Blue Band Goede Start aan te raden, die heeft geen melk en ei... en zo is het (zéker) even zoeken naar de juiste broodvervangers.

Wat betreft de avondpap, nam ik Bambix of Molenaars en dan deed ik het wel 'ns blenderen met een peertje of zo, onze kleine was daarvoor namelijk gek van het "pyamapapje".

Hoop dat je er wat mee kunt.... (wat een verhaal he?

Groetjes Kirsten

hoi, via de dietiste van je consultatieburo kan je lijsten krijgen met producten waar geen koemelk in zit, ook brood etc. Daarnaast staan op die lijsten ook schema's hoe je de voeding kan introduceren en opbouwen en wat ze met hoeveel maanden mogen hebben.
Onze Cas heeft ook KEA en ik ben door de CB arts verwezen naar de dietiste en heb een lijst gehad met producten. In de supermarkt kan je ook op de producten vaak zien of er koemelk in zit ja of nee.
Bij KEA wordt geadviseerd om de Soja pas met 9 maanden te geven. Onze zoon reageerde daar eerst ook heftig op, gaat nu beter.
Succes!!!
Stanneke

Hallo moeders,

Ik heb een dochter van 3,5 week, dus jullie problemen ben ik nog niet tegen gekomen.
Omdat ik zelf ernstige koemelk allergie heb, krijgt de kleine via de borstvoeding ook geen melk binnen.

Maar omdat ik toch wel zuivel wil nemen, drink en eet ik geitenmelk producten.
Friesche Vlag verkoopt geitenmelk via de Digros/Dirk, Plus en AH.
Den Eelder verkoopt melk, yoghurt en vanillevla via de Plus en Jumbo.

Nu smaken geitenmelk producten natuurlijk anders dan gewone melk. Maar zeker als je er op jonge leeftijd mee begint weet je kleintje straks niet beter.

Als je trouwens zorgt voor genoeg vezels en groente kan je kleinte best eens een dag zonder zuivel hoor.

Sterkte meiden!

Terug
Bovenaan