voedings schema

ik wilde weten hoe jullie schema eruit ziet voor een kindje van 4 maanden,mijn zoontje is nu bijna 10 weken,met 3 maanden wil ik gaan beginnen, met een fruithapje, t is goedgekeurd door conceltatie bureau,omdat hij wat groter en zwaarder is dan de gemiddelde baby van 10 weken zijn schema ziet er nu zo uit 05.30 200 cc 09.30 200 cc 13.30 200 cc 17.30 200 cc en zijn laatse fles 21.30 200cc met 2 schepjes rijstenbloem liefs van mij
 
Ziet er goed uit hoor Monique!
5 X 200 cc is prima voor een kindje van 4 maanden! Daarbij kun je inderdaad tussendoor een fruit- of groetehapje geven en eventueel wat rijstebloem om de nacht door te komen.

Groetjes, May
 
hij is nog geen 4 maanden hij is 10 weken. drinkt al een maand 200cc per fles het is een flinke knul 6.5 kilo en 61 cm,hij mag dus maar 5 flessen, nu mag ik beginnen met 3 maanden, met een fruit hapje, die wil ik in de ochtend geven, maar wanneer moet ik die dan geven?? liefs monique
 
Sorry! Ik had het niet goed gelezen. Als je kindje inderdaad echt een flinke knul is lijken de 5 flessen van 200 ml me een prima hoeveelheid, zeker als hij daarop gewoon goed tevreden is.
Het advies om alvast te starten met een fruithapje vind ik echter wat vreemd. Daar moet je echt niet mee starten voordat je kindje 4 maanden is! Het heeft namelijk niets met het gewicht van je kind te maken of hij al toe is aan een fruithap, maar met de rijpheid van zijn darmpjes. Ik vind het erg vreemd dat jouw CB dus zegt dat je kunt starten met fruit. Maarja.. als dat hun advies is ga ik me er niet in mengen.
Een fruit- of groentehapje kun je het beste in de ochtend geven (dan hebben de meeste baby's de meeste trek..). Meestal hebben ze een uurtje of anderhalf na de fles wel weer voldoende trek om wat fruit te eten en na de fruithap is er dan nog voldoende tijd om weer trek te krijgen in de volgende fles; je flesvoedingen blijven de belangrijkste voedingen, het fruit of de groente is echt alleen voor erbij.
Bouw de hoeveelheden van het hapje langzaam op anders kunnen de darmen van je kindje nog wel eens heftig reageren (begin met 1 à 2 eetlepels)

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Groetjes, May (mama van lucas en CB-verpleegkundige)
 
Pfoeh!
Zeker een flinke knul zeg. Ongeveer net als Jamey. Maar bij ons op het cb zijn ze zeer streng met bijvoeding, pas bij 6 maanden en als je het dan toch echt wil dan hoogstens bij 4 maanden. Zelfs mijn huisarts en ik vind haar erg vooruitstrevend en makkelijk daarmee. En  inderdaad, een flink kind betekent nog niet dat de darmpjes goed ontwikkeld zijn. Daarnaast hebben ze het nog helemaal niet  nodig.  Maar ja, het zal wel goed zijn. Mij hebben ze ook verteld dat je dan het beste met groente kan beginnen dan met fruit, zoals worteltjes. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet eerder ben begonnen.
Ik geef Jamey nu fruit sochtends en sinds gisteren wortel tijdens het avondeten, gelijk met ons.
Succes ermee!
Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
bedankt voor de informatie, ik begin ook niet met 3 maanden met een fruithapje,heb het na jullie bericht nagevraagt, en er is inderdaad een fout gemaakt bij het cb, gelukkig dat ik het hier nog heb gevraagt anders was ik begonnen met bijvoeding,arm kind! heel erg bedankt liefs monique
 
Terug
Bovenaan