voedingsadvies en nog wat vraagjes

Hallo medemama's,

Ik heb een dochter van 6 weken, vorige week vrijdag woog ze 3940, dus ze zal nu ongeveer wel over de 4kg zitten. Ze krijgt sinds een week of 4 KV.

Vraag 1:
Hoeveel mag een baby nu precies binnenkrijgen? En wanneer is het echt teveel?
Ze "moet" 660 drinken volgens haar gewicht zeggen ze, maar ze kan veel meer op (6x130/140) =780/840 per 24 uur. En heel soms komt ze nog een 7de keer (in de nacht dan), maar dat beperk ik dan tot max 70cc.

Vraag 2:
Ze heeft af en toe (om de paar dagen)  best veel last van krampjes en winderigheid  en krijgt hiervoor al sab simplex (middel wordt alleen in duitsland en belgie verkocht maar kraamverzorgster prees het aan). Ze poept ongeveer om de dag (2 volle luiers meestal, soms maar 1).
Krijgt ze  van de "vele"voeding  krampjes?

Vraag 3:
Ze meld zich door de dag elke keer om de 3 uur soms om de 3,5 maar dat is echt soms  en de laatste voeding moet ik haar voor wakker maken, dat doe ik dan na 4 uur, op het cb zeggen ze nl. dat je niet langer dan 4 uur ertussen moet laten zitten anders gaat ze dag/nacht omgooien.
ik probeer met de laatste voeding rond 23.30 te zitten  zodat ze langer blijft slapen hoop ik dan want ze meld zich dan tussen 5.00 en 6.30). Als ze zich om 5.00uur meld krijgt ze max 70cc als ze zich 6.30 meld dan de gewone volle fles.
Iemand een tip of ik hier al mee naar 5 voedingen kan gaan? En zo ja ga ik dan geen problemen met de nacht krijgen, ze slaapt nl. nog steeds niet echt de 8 uur vol.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groetjes,
Nymue

Hoi,

Ik kan niet al je vragen beantwoorden want ik geef zelf BV en dat werkt misschien anders met ritmes enzo.
Maar wel weet ik dat je kindje best meer mag drinken dan dat er op de pakken staat (zie ook een ander topic over voeding). Op het CB zeiden ze vandaag nog tegen mij dat, moscht ik willen overstappen, ik niet moet letten op wat er  de pakken staat, maar gewoon  geven waar mijn kindje om vraagt.  
 groetjes, Paulien

Nou breekt mijn spreekwoordelijke klomp toch......
de telefonische hulpdienst van het cb vertelde me dat ik max 110 mocht geven, en nu lees ik dat bij pauwtje ze zeiden dat er in principe geen max is (opdie 1 ltr na dan misschien)
zouookhandig zijn als het cb al eens op 1 lijn zat, daar creeer je toch alleen maar meer onrust mee als prof org.

iemand nog tips voor die andere vragen??

groetjes,
Nymue

Jeetje, wat stom zeg! Zo word je wel erg in verwarring gebracht!

Lijkt mij typisch een geval van je eigen gevoel volgen.  Heb je het idee dat je  kindje zich echt overeet en alleen maar blijft  drinken omdat ie nog zuigebehoefte heeft?  Of denk je dat je kindje nog echt honger heeft? Probeer het een beetje uit, hopelijk kom je dan zelf tot een hoeveelheid waar jullie alletwee teverden mee zijn.

Mij persoonlijk lijkt het sterk dat alle kindjes hetzelfde moeten drinken. Het is toch heel logisch dat het ene kindje meer nodig heeft dan een ander kindje?

Succes!

Nou van dat cb wordt je ook niet veel wijzer!! Als je denkt dat ze echt honger heeft gewoon wat meer geven, maar niet boven de max uit dan. Misschien slaapt ze dan wat langer en krijg je er meer ritme in. En kun je zo naar 5 voedingen.
Lekker je gevoel volgen, jij kent je kindje het beste!!
groetjes Sonja

Hoi,

Ik zou inderdaad niet al te zwaar tillen aan die strenge woorden van het CB! Volgens de regeltjes van CB zou mijn zoontje 5 x 165 mogen hebben, op verpakking staat dat hij 5 x 200 mag hebben, nogal een verschil!!
Christian drinkt altijd zijn flesje leeg en maakt daarna nog wat zuigbewegingen in het luchtledige, alsof hij nog meer op kan. Als ik hem een grotere fles zou geven, drinkt hij die vaak ook leeg, maar we hebben gemerkt dat hij dan "te veel" drinkt. Veel meer spugen, boeren, windjes... Zonder dat hij langer verzadigd is! Komt dan nog gewoon 3-4 uur later... Daarom geven we nu 5 x 165. Hiermee blijft hij ook 3-4 uur verzadigd en veel minder last van spugen etc.
In het begin kwam hij ook vaak vroeg in ochtend. Ik heb toen met mezelf de afspraak gemaakt: iedere fles na 4:00 uur geldt als 1e ochtendvoeding (dus volledige fles) en ik zie wel wanneer hij komt voor de volgende... En het gekke was, hij regelde het zichzelf zo met slapen e.d. dat hij netjes op (toen) 6 voedingen per 24 uur uitkwam!

Dit zijn mijn ervaringen, misschien dat je het een en ander kunt uitproberen. Iedere baby is toch weer anders! En dan komen die 5 voedingen vanzelf wel... Ik zou het vooral niet te hard proberen! Christian is met 8 weken over gegaan naar 5 voedingen, daarvoor was het me echt niet gelukt!

Veel succes,

Karin, mama van Christian (9,5 weken)

Terug
Bovenaan