Voedingsadviezen

Hallo lieve mensen op dit forum!
Ik heb een meningsvraag. Denk ik. Want voedingsadviezen zijn adviezen, maar komen op me af als voldongen feiten, haha.

Ik merk dat ik me zo nu en dan erger aan de zwangerhap app. Hartstikke goed dat hij er is natuurlijk, dus ik gebruik hem vaak. Maarrrr ik vind het bijvoorbeeld ingewikkeld dat ik tijdens de zwangerschap van mijn dochter, 3 jaar geleden, nog gewoon verhitte garnalen heb gegeten (en regelmatig ook, want ik vind ze lekker) en er nu een dik rood uitroepteken bij staat omdat het niet goed is.

Nou heb ik twee soorten mensen in mijn omgeving. De mensen die zeggen 'ab-so-luut aan alle adviezen houden, je vergeeft het jezelf nooit als er iets mis is!' (mensen in mn omgeving die voor het eerst zwanger zijn bijvoorbeeld) en mensen die zeggen: 'joh, je moest eens weten wat ik allemaal at en dronk en ik heb 3 kerngezonde kinderen.' (zoals mijn moeder).

Geen waardeoordelen, maar vooral veel nieuwsgierigheid. Hoe staan jullie hier in?

Liefs!

Ik ben nu zwanger van de 3e en behoorlijk nuchter hoor. Ik let echt wel op, maar ik eet gerust brie, mozzarella, zalm, soms een plakje runderrookvlees op brood etc. En ik eet gewoon een hamburger die nog ietwat rood is van binnen hoor.

Vorige week ging ik uit eten en heb ik 1 hapje carpaccio van m'n man op en 1 nipje wijn en 1 hapje tiramisu. Ik zal het nooit zelf bestellen tijdens m'n zwangerschap, maar heel soms geniet ik wel 1 hapje of slokje mee met hetgene wat m'n man op z'n bord heeft!

Ik geloof gewoon niet dat het direct zo vreselijk veel kwaad kan voor de baby. In m'n andere 2 zwangerschappen eigenlijk op dezelfde manier ermee omgegaan en idd, m'n dochters zijn kerngezond hoor.

Bewust een vol glas wijn leegdrinken of een bak tiramisu leeg lepelen vind ik dan wel te ver gaan, maar ik zie echt geen kwaad in om soms eens een piepklein hapje of slokje ergens van te nemen!

En inderdaad, garnalen mag je toch gewoon eten in je zwangerschap. Elk jaar worden de adviezen weer strenger en ook ik vind ze echt wel ietwat overdreven soms.

Eens met de dames hierboven.. bij mijn vorige twee zwangerschappen mocht idd veel meer, en de eerste was amper 4 jaar geleden. Beide gezonde kinderen. Ik denk wel eens... Als m'n dochter zwanger zou zijn over een jaar of 25 ofzo dan mogen ze alleen nog sondevoeding ?

Ik hield me exact aan:

- geen alcohol
- niet roken
- multivitamine voor zwangeren
- geen rauwe producten van vlees en vis en ei
- max. 1 koffie per dag vanwege de cafeïne

Ik denk dat ze het niet voor niets aangeven dat je het beter kan vermijden. En die paar maanden zonder is heus wel te doen vind ik ☺️

Doe vooral wat voor jou goed voelt! En als je risico's neemt dan weet je dat ?

Je eigen verstand gebruiken. Ik wist zelf echt wel wat wel of niet kan, en dus ook wat dingen die op de lijst staan. Wat je zegt over garnalen, ik at ze gewoon want inderdaad vorig jaar mocht het nog. Sommige dingen zijn not-done maar er zijn echt wel dingen die op zijn tijd geen kwaad kunnen!

Ik heb wel de neiging me er aan te houden. Adviezen kunnen ook veranderen omdat ze ondertussen meer onderzocht hebben en simpelweg meer info hebben over de eventuele gevolgen. Ze zeggen het niet voor niks denk ik dan.

Terug
Bovenaan