Voedingsritme

Hoi mede moeders,

Mijn dochter is nu bijna 4 weken (26 dagen) en weegt 4125 gram en ik zit met het voedingsritme probleem, ik krijg haar nog steeds niet in een ritme en zit momenteel nog op 8 flessen van 110 cc per dag. Ze krijgt 's avonds om 22.30 uur een fles met 120 cc die niet altijd op gaat en dan komt ze tussen half 2 en half 3 weer en dan tussen 5 en 6 uur. Dan weer om kwart over 8/half 9 en om half 11, ik probeer het dan te rekken tot 13.00 uur om dan in het 3 uurs ritme te komen van 16.00 uur, 19.00 uur en dan weer 22.30 uur 's avonds maar nu heb ik afgelopen dinsdag van het CB te horen gekregen dat ik de voedingen moet verhogen en het aantal voedingen af moet bouwen naar 6 per dag, maar ik vraag me af hoe ik dat moet doen 2 voedingen per dag minder en dat terwijl ze nu soms haar flesjes al niet leegdrinkt. Dus als er moeders zijn met tips, dan graag en dan liever niet van "je moet gewoon je gevoel/intuitie volgen" want die weet het nu even ook niet meer. Of is ze gewoon nog te jong en moet ik meer geduld hebben en komt ze vanzelf wel in haar ritme en laat ik het cb maar even praten?

Groetjes Linda
 
Hhhmm lastig hoor. Toen Thijs 4 weken was zaten wij ook zo te klooien met ritmes e.d. Wij hebben toen geprobeerd om 5 flesje per dag en een nachtvoeding te geven. Meestal om de 4 uur ongeveer. Soms ging het goed en soms niet pas vanaf dat hij 11 weken was merkte we dat er echt een ritme in kwam (toen ging hij ook doorslapen) Misschien wil ze iets meer voedning in haar flesjes waardoor de tijd tussen de flessen ietsje langer wordt?
Hte is maar ene ideetje...

Heel veel succes!
 
Hallo Linda,

Ik heb een mooi boek gekregen van mijn schoonmoeder. De tevreden baby, van Gina Ford. ISBN Nr 90-5897-162-7 Hierin staan allemaal voedingsschema's voor alle leeftijden tot een jaar, en ook slaapschema's zodat je baby na een poosje lekker doorslaapt. Ik heb best wel wat aan het boek gehad. Sommige dingen staan er wat overdreven en moet je met een korreltje zout nemen. Ik ging me aan bepaalde richtlijnen houden waardoor mijn zoontje ook in een bepaald ritme kwam. Je moet wel een paar dagen geduld hebben hoor voordat het helemaal lukt maar het is het proberen waard. Ik gebruik het nog steeds als naslagwerk. En mijn zoontje is nu bijna 5 maanden.

Groetjes Sieuwke

 
Wij moesten ook naar minder flessen met meer voeding, terwijl onze baby de flesjes ook niet leegdronk. We dachten dat 'ie er dus ook nog niet aan toe was. Tot onze verbazing dronk hij echter juist wel die vollere flessen leeg:)
In tijdschema:
08.00, 11.00, 14.00, 17.00, 20.00, 22.30
By the way: Ik ben rond 4 weken wel overgegaan op voeding voor hongerige baby's. En met 9 weken kreeg hij in de laatste fles een schepje rijstebloem.
Hopelijk heb je hier iets aan.
 
hier bijv het voedingsschema van 4-6 weken:voeden om 7.00, 10.30, 14.00-14.30, 17.00 halve voeding, 18.15 halve voeding, en om 22.30 daarbij horen de volgende slaaptijden: 9.00 - 10.00, 11.30/12.00
tot 14/14.30 en van 16.15/1700. Daarna moet de baby dan om 19.00 weer gaan slapen tot de late voeding. Tussen de halve voedingen zou hij dan in bad moeten volgens het boek. Als het goed is komt de baby dan 's nachts 1 keer. Zo staan er in het boek heel veel schema's dus. Het is veel te uitgebreid om het hier allemaal op te schrijven want er staat nog veel tekst en uitleg bij. Maar als er iemand is die een schema wil voor een bepaald aantal weken wat de baby oud is dan zeggen jullie het maar. Dan kan ik de tijden er wel even neerzetten.

Groetjes Sieuwke
 
Waarom moeten baby's van zo jong al om de vier uur eten? Ik vind dat ze eten moeten krijgen als ze honger hebben. Je kunt best proberen te rekken met bijvoorbeeld een speentje, zodat ze wennen aan meer tijd ertussen, maar honger is honger, toch? Mijn ervaring is dat ze vanzelf toegroeien naar langere tijd ertussen! Dus het cb lekker laten praten. Ze gaven mij toen mijn dcchter 6 weken was het advies om naar 6 voedingen toe te gaan, inclusief nachtvoeding en toen ze 8 weken was, was het opeens weer prima dat ze nog 7 voedingen kreeg! Daar schiet je dus lekker wat mee op. Nu met 4 maanden zit ze op 5. Ging echt vanzelf. Ze maken je alleen maar onzeker en onrustig. En dat is ook niet goed voor je baby.

Groetjes,
Maartje
 
Ik ben het met Maartje eens: je wordt zelf helemaal gestresst als je moet gaan rekken tussen 2 flesjes. Als je zeker weet dat je kindje honger heeft (huilen kan natuurlijk ook wel eens om een andere reden zijn, maar dat hoor je er meestal wel aan), gewoon voeden! En hoe sneller je aan de behoeft van een ukkie voldoet, hoe sneller hij z'n goeie ritme gaat vinden en hoe makkelijker het ook voor de mama's en papa's is! Ook is de baby dan later meer tevreden als hij gewoon krijgt wat hij wil. Mijn ventje is 1 jaar geworden afgelopen weekend en nu officieel "dreumes" geworden. Ik heb het zo aangepakt en daar zijn we allemaal heel blij mee!
Succes!
 
Terug
Bovenaan