Voedingsschema 1 week oud (flesvoeding)

A

Anoniem

Guest
Hi,

Ik ben een beetje zoekende. Onze kleine man is nu net  9 dagen oud en ik weet niet zo goed welke voedingstijden ik kan hanteren en de hoeveelheid.

Onze kleine heeft nog moeite met het dag en nachtritme. Hij slaapt heel veel overdag (valt  ook tijdens het voeden in slaap)  en we maken hem wel bewust wakker om de 3 uur. Soms wordt hij vanzelf al wakker. Hij is 's nachts rond 3 uur opeens klaarwakker en wil niet meer gaan slapen. Dit duurt zo rond 6 uur 's ochtends. Kan ik met een juist voedingsschema hier meer structuur in brengen.

We gaan de komende dagen het volgende schema proberen:

- 3 uur 's nachts
- 6 uur 's ochtend
- 9 uur 's ochtend
- 12 uur 's middags
- 15 uur 's middags
- 18 uur 's middags
- 21.00 's avonds
- 12.00 's avonds

Oja,  hij krijgt nu steeds fles an 90cc (mix van Nutrilon en Forte), maar dat drinkt hij niet altijd op. Is dat voldoende?

Als jullie  ook tips hebben voor het omdraaien van  dag en nachtritme. Dan hoor ik dat graag.

Groetjes
Bro

Hoihoi,

Ja, het is me wat het ritme van de kleintjes in het begin. Onze kleine meid is nu 2 maanden en die heeft in het begin ook wat gespookt 's nachts. Maar dat is ook een beetje logisch, daar ze bij ons in de buik overdag meestal sliepen en 's nachts wakker waren. Dit ritme hebben ze nu dus ook nog en dit gaat langzaam aan veranderen in een "normaal" ritme. Evy slaapt nu sinds een week 's nachts door.
Ze zeggen, dat het helpt om overdag als ze in bedje liggen niet de gordijnen/rolluik dicht te doen, zodat ze wennen aan dag/nacht. Maar dat is ook ieder voor zich.

Wat betreft de flesvoeding. Het schema wat je aangeeft kun je zeker proberen, als het voor jullie beide werkbaar is .

Je mag in principe 3-4 uur tussen de flessen laten. Of je moet willen voeden op vraag van je kindje.
Qua hoeveelheid is het belangrijkste dat je kijkt naar je eigen kindje. Als je merkt, dat de flesjes niet leeggedronken worden, kan het zijn, dat het gewoon teveel voeding is of dat er een voedingsmoment tussenuit kan. Hierdoor komt er meer tijd tussen de flesjes, maar krijgen ze dan ook iets meer voeding aangeboden.

Ik gebruik, buiten de signalen die Evy mij geeft, deze regel die op de voedingskaart van het consultatiebureau staat:
De gemiddelde behoefte is 160-180 ml voeding per kg lichaamsgewicht/per dag.

En als je twijfelt of je kindje wel voldoende binnen krijgt/groeit; ga je (als dat bij jullie ook is) naar het weeguurtje op het consultatiebureau. Dit wordt bij ons door een verpleegkundige gedaan, waar je dan gelijk mee kunt overleggen.

Veel succes ermee.
Groetjes Iris mv Evy

8 - 12 voedingen is heel normaal op deze leeftijd.

Alleen snap ik niet goed waarom er Forte gegeven wordt, terwijl hij niet alles opdrinkt? Forte is voor kinderen die hongerig zijn en daarom niet genoeg aan hun standaardfles hebben, en als een kindje de fles niet leegmaakt is dat dus niet het geval.

De beste manier om een kind te voeden, ook met kunstvoeding, is om op verzoek te voeden. Je geeft de fles als een kind zich meldt (de eerste 3 weken met maximaal 3 a 4 uur ertussen), en laat de kind zoveel uit de fles nemen als het zelf wil. Niet pushen om de fles toch leeg te maken! Per voeding noteer je wat je kind genomen heeft, dat kan bij elke voeding een andere hoeveelheid zijn, zodat je weet hoeveel er per 24 uur ingaat.

Vuistregel is dat een kind per dag per kilo lichaamsgewicht ongeveer 150cc moet drinken. Dus een kind van 4 kilo krijgt per dag ongeveer 600cc, verdeeld over zoveel flesjes als het zelf wil.

Hoi

Onze kanjer is inmiddels al weer 5 maanden en er zit een redelijk ritme in qua voeding
Ik gaf ook fles voeding wij gaven hem op de dag in het begin om de 3 uur eten zoveel als hij wilde.
Hij sliep ook veel wij deden het als volgt;
Wakker maken, schone luier, spelen knuffelen even in de box en dan weer naar bed.
Dit overdag s nachts, vaak geen schone luier meteen fles alles donker houden niet praten en na het boertje meteen weer terug naar bed.

Hij sliep met 5 weken door maar dit is ook afhankelijk van gewicht hoor.

Onze kraamverzorgster zei en bij ons klopt het als je er overdag langer tijd tussen laat komen ze snachts eerder en vaker.

Ik gaf overdag omneo en 's avonds forte dan drinkt hij hij zijn flesjes goed leeg.

Bij ons heeft dit gewerkt maar ieder kindje is anders en echt het komt goed voor ze een jaar zijn heeft je kindje echt wel een ritme.

Ps laat je niet gek maken door wat andere zeggen maar ga op je eigen gevoel af dat is het beste echt waar !!!

Groetjes M.L

Nog even iets ik heb de vuistregel van 150 gram per kg lichaams gewicht al snel los gelaten onze uk dronk soms veel meer en ik maakte me zorgen over dat hij te dik zou worden maar hij zit van het begin af aan op het gemiddelde kindjes pakken echt wat ze nodig hebben.

Onze dochter daarintegen dronk veel minder dan die 150 gr per kg lichaamsgewicht en zij groeide ook gewoon volgens het onderste lijntje.
En zij eet nu behoorlijk veel maar zit nog steeds op het onderste lijntje.

Terug
Bovenaan