voedingsschema 10 week

Na die lange bijdrage over de Neerlandsche taal heb ik ook nog een vraagje betreffende mijn dochtertje van 10 weken. Het probleem is het volgende: over 2 weken ga ik weer aan het werk en ons meisje gaat naar het KDV. Maar zij heeft nog totaal geen regelmaat in haar voedingen! De ene nacht slaapt mevrouw lekker door, terwijl ze de andere nacht fijn om 4 uur krijst om voeding. Speentjes of troosten heeft geen zin, want als ze krijst moet ze drinken. En haar gehuil gaat door merg en been, dus negeren is geen optie! Overdag is het ook een chaos. Mijn vraag is dus: is dit een probleem voor een KDV en kan ik er iets aan doen? Daarnaast wil ik graag weten hoe andere moeders het ervaren hebben dat hun kleintje voor het eerst naar de creche gingen. Ik zie er best tegenop namelijk. Alvast bedankt,
Melanie
 
Hoi melanie,

Mijn dochtertje gaat al naar het kdv sinds ze 8 weken is (inmiddels bijna 10mnd.oud). Eerst had ze een wen ochtend, maar ja daar had ze niet zoveel aan(nog zo klein). Daarna was het verzoek of we 2 weken paraat konden zijn voor het geval dat.Ook mochten we een dag meedraaien zodat we konden zien hoe of wat. Nou ja, dan kwam die eerste ochtend.Snik..snif...mijn hart brak..maar..het is heel goed gegaan en wordt er super goed opgevangen!! Het went echt hoor (ook voor je kindje). Wat betreft het eten;ritme komt vanzelf;leidsters op het kdv kunnen hier vast wel mee overweg hoor en anders bespreek je het lekker vooraf;ze kunnen je vast gerust stellen!
 
Mijn zoontje gaat pas met 6 maanden naar de creche, maar hij zit al vanaf 2 weken op een vast schema wat voeding betreft. Eerst kreeg hij daarbij nog een nachtvoeding (waarvan de tijd overigens wel variabel was, eerst tussen 02:00 en 04:00 en later tussen 04:00 en 05:30). Toen hij pas om half zeven wakker werd hebben we de nachtvoeding laten vervallen. Hij is nu 12 weken en krijgt zijn laatste voeding om 22:00 uur en zijn eerste om 07:00 uur. Ik maak hem daar altijd voor wakker en verder krijgt hij om 11:00, 15:00 en 19:00 uur een voeding. Heeft hij eerder honger, dan rekken we met het speentje, slaapt hij nog dan maken we hem wakker. Nu komt hij sinds een paar weken uit zichzelf op de tijden dat hij moet komen. En hij hoeft nooit meer van de honger te huilen, omdat hij gewend is aan de tijden. Bij ons werkt het dus prima. Ongeacht zijn nachtvoedingstijd de eerste weken, kreeg hij altijd om 7 uur zijn eerste voeding, zelfs als hij om 05:30 nog gehad had. Door de 1e en laatste voeding strak te houden aan de tijden, hebben wij structuur gekregen en een blij en tevreden zoontje. Zelfs in zijn dutjes overdag zit nu al een vast ritme. Heerlijk. Succes ! Groetjes Cato
 
Hoi Melanie,

Veel kindjes hebben met 10 weken nog niet zo'n vast ritme, dat is heel normaal. Op het KDV van mijn kinderen geef je voor kleine babytjes door hoe laat ze zijn wakker geworden en wanneer hun laatste voeding die ochtend is geweest (dus de ene keer 6.00 uur en de volgende keer weer eens 8.00 uur). En daar wordt dan rekening mee gehouden voor volgende voedingen en slaapjes. Het is pas veel later dat je dochtertje geleidelijk mee gaat doen aan een vast dagprogramma.

Alles schrijf je ook nog eens op in een schriftje, en daarin schrijven de leidsters ook hoe laat en hoeveel ze bij hen drinkt en hoe laat en hoe lang ze daar slaapt.

Bij de kennismaking geef je door hoeveel je kindje drinkt en slaapt bij jou thuis, wat jullie gewoontes zijn ed. Zo krijgen de leidsters en goed idee van hoe het zou moeten/kunnen, en op basis daarvan gaan ze dan proberen dat ook te realiseren.

Wel is het waarschijnlijk dat er altijd wel iets anders zal gaan dan thuis. Op de creche slapen mijn kinderen eerder dan thuis; mijn dochter verdomde het tot 10 maanden om uit een fles te drinken; een fruithapje at ze daar pas met 15 maanden; mijn zoontje at van het fruit alleen banaan, waar hij thuis van gruwde, dat soort dingen.

Hoe je alles gata ervaren, dat kan ik niet zo inschatten; in het begin is het heel moeilijk en loop je de halve dag rond met gedachten "wat als...", maar zolang het een goede creche is, zou ik me geen zorgen maken. ZEker voor die kleintjes is het gemakkelijker wennen dan voor hun ouders.

Succes,
Michelle.
 
Mijn dochtertje ging naar KDV toen ze 10 weken oud was. Ze had ook geen ritme, alleen 's nacht sliep ze 3/4 uurtjes door. Maar dankzij de KDV hebben we een ritme opgebouwd, en ik ben er heel blij mee.
Persoonlijk denk ik dat het me niet gelukt was om een ritme op te bouwen, als ze huilde en ze wilde niets ging ik een flesje warm maken (borstvoeding) en soms dronk ze maar 10 cc en viel in slaap.
dus geen zorgen maken, alles komt goed, alleen opletten of je baby het wel leuk vind op KDV
 
Hoi
Leidster op het kdv passen zich aan, aan het ritme van jouw kleine. Je kunt als ze zo klein zijn nog niet verwachten dat ze dit al zo snel hebben. Zolang je maar duidelijk aangeeft om ong. hoeveel tijd ze een flesje mag, en natuurlijk wanneer ze haar laatste voeding en slaapje heeft gehad. Misschien krijgt ze wel een redelijk ritme doordat ze op het kdv meedoet met de rest. (gebeurt regelmatig!)
Succes
 
Hoi Melanie,

Nou bij het kdv kunnen ze er vaak wat meer ritme voor je in krijgen.
Het is dan wel van belang dat je dit zelf ook voort zet.
Maar misschien kun je zelf ook alvast wat regelmaat in bouwen door op de tijd eten te gaan geven. Dus bijv. om de drie uur een fles. (weet niet of ze dat red ofzo hoor) en om de twee uur slapen. (maar dat is per kind ook anders) Mijn kleine is twee uur nadat ze wakker is alweer moe. Vooral in de ochtend. Ze is inmiddels 6 maanden maar slaapt dus in ieder geval 3 x per dag. dus als ze in de ochtend om 6 uur wakker is dan gaat ze er om 8 uur weer in. In het begin huilde ze nogal omdat ze niet in haar bed wilde maar ik ben er bij gebleven en troosten en aaien en speentje. Het heeft me in het begin 3 kwartier gekost en maar nu gaat het super.Dus het vergt even wat doorzettingsvermogen maar je hebt er uiteindelijk baat bij. En ik wens je veel succes met de eerste keer kdv. Neem een zakdoek mee voor de tranen hi hi.
 
Hoi Melanie,

Onze kleine vent is inmiddels 8 maanden! Vanaf 13 weken brengen we ´m naar het KDV en hij vind het geweldig. Ik heb gemerkt dat ze op het KDV niet zo moeilijk doen als de kleine nog niet echt een schema heeft. Dat komt vanzelf!
En wat ik je mee wil geven, wees niet te streng voor jezelf...je mag best wel een keertje bellen om te horen hoe of het gaat, halverwege de dag ofzo! Weer werken zal je ook wel bevallen, even weer onder je collega ´s en even geen poepluiers! Voor je het weet is het tijd op de kleine te halen.

Veel succes!
 
Terug
Bovenaan