Voedingsschema 5 maandan: borstvoeding i.c.m. flesvoeding. Schema klopt niet meer!

Omdat ik langzaam mijn borstvoeding wil afbouwen ben ik begonnen met de 2e voeding als flesvoeding aan te bieden. Het is mijn bedoeling, dat ik nog enkele voedingen zelf blijf geven. Dat zou ik zelfs nog wel enkele maanden kunnen volhouden. Mijn ideale schema zou er als volgt uit zien met zes voedingen:

7.00/7.0 bv
10.30 fv
14.00 bv
17.30 fv
19.30/20.00 bv
nachtvoeding bv

Door het verschuiven van een slaapje ziet het schema er al drie dagen als volgt uit met vijf voedingen:

7.00/7.30 bv
9.30 slaapje
11.30/12.00 fv
14.00 slaapje
16.00 bv
19.30/20.00 bv
nachtvoeding bv

Hoe krijg ik met vijf voedingen met daarbij 2 flesvoedingen (voorkeur 2e en 4e) een goed schema.
Alles zal uiteraard weer veranderen als hij meer bijvoeding krijgt.
Is het verstandig om hem om 11.00 uur wakker te maken voor zijn fles om zo mijn eigen schema aan te houden?

Ik hoor graag van jullie, want zo komt er natuurlijk niets van afbouwen terecht.

Groetjes Martine


 
Hoi,

Eerst een vraagje...hoe oud is je kindje? Ik heb zelf vanaf dag 2 fles gegeven, weet dus niet goed hoe het werkt, maar als ik je schema bekijk lijkt het mij handig om de 2e en 3e voeding flesvoeding te doen. Zo heb je 2x fles en 3x borst. Dit kun je dan steeds meer gaan uitbreiden naar fles.
Uit eigen ervaring weet ik dat als ik een kind wakker maak voor een fles, hij/zij weinig tot niks drinkt. Maar dat is mijn ervaring, elk kind is weer anders.
Hopelijk heb je er iets aan! Succes!!
 
Als je kindje pas 5 maanden is, en je gaat al een voeding vervangen voor de fles, dan is de kans wel groot, dat de borstvoeding helemaal terug gaat lopen.

Als je gewend was om op verzoek te voeden, is het wel lastig om nu je eigen schema door te voeren lijkt me. Ik zou gewoon op verzoek (blijven) voeden.
 
Mijn andere twee kinderen heb ik tot 8 maanden en een jaar gevoed. Ik had op het laatste alleen nog een ochtend en avond voeding. Dit heb ik vrij lang volgehouden. Mijn andere kinderen wilden sneller achter elkaar drinken (kortere tussentijd), waardoor ik dus aan die 6 voedingen kwam. Nu mijn zoontje ineens zoveel tijd tussen de voedingen laat zitten, weet deze mama even niet hoe ze verder moet. Mijn gevoel zegt: mijn eigen schema volgen anders kan ik die 4e voeding niet geven. Twee voedingen achter elkaar weglaten is geen optie, omdat ik dan bang ben voor een borstontsteking. Er zit dan ineens teveel tijd tussen.
 
Als je zoontje maar 5 voedingen wil, dan zou ik er geen 6 van maken. Ik zou het tweede schema volgen (dus wat je zoontje nu al doet) en dan zou ik de 2e voeding van de dag vervangen (11.30). Rond 16.00 dan weer de borst en rond 19.00 weer een flesje.
Ik maak mijn eigen zoontje wel wakker voor voeding (hij drinkt nu om de 4 uur, dus 7, 11, 15, 19 en 23 uur). waarom zou je 6 voedingen willen als hij er maar om 5 vraagt? Eventueel zou je kunnen proberen om de nachtvoeding naar 23.00 te halen, zodat je kindje de hele nacht doorkan?
 
Hallo,

Ik ben na drie maanden langzaam over gegaan op flesvoeding. Ik heb elke week een voeding weg gelaten. En heb nog wel iets langer een avond en ochtend voeding gegeven.

Twee voedingen achter elkaar weg laten hoeft geen probleem te zijn, als je het maar niet in een keer doet. Je krijgt dan echt niet gelijk een ontsteking hoor. Gewoon rustig de tijd nemen.

Ik heb eigenlijk met flesvoeding ook een beetje aangehouden dat ik voed op het moment dat hij dat wil. Als je dus op 5 voedingen komt betekent dit dat hij er niet meer wil. Ik heb veel moeite moeten doen elke keer om er een fles af te krijgen. Dus als hij het zelf al doet, lekker laten gaan.

Ik zou inderdaad proberen om de nacht voeding weg te gaan laten. Dan kun je zelf ook lekker door gaan slapen. Als je dat gaat doen dan wil hij misschien overdag wel een extra fles of borst. Omdat hij dan net weer niet genoeg krijgt.

succes, altijd een gedoe :)
 
Terug
Bovenaan