Voedingsschema 6 1/2 mnd: ik loop achter! Tips?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

mijn dochter is nu 6 1/2 maand, en al lezende op dit forum kom ik er achter dat ik een beetje achter loop met haar.

Omdat er allergieen e.d. in de familie voorkomen, zijn we pas onlangs gestart met fruithap, we wilde graag wachten tot ze 6 maanden was. Het eten hiervan gaa nog niet zo flitsend, een paar hapjes gaan er in.

Zo ziet ons schema er nu uit:

8.00 1e fles: 200 cc hypo-allergene melk
11.00 paar hapjes fruit, daarna fles 200cc
14.00 fles
17.00 fles
20.00 fles

Volgens mij kan ze wel naar 4 flessen al. Ze slaapt ook nog na elke voeding, is dit bij jullie kindjes ook zo? En hoe kan ik het beste (rustig aan) het schema veranderen zodat het meer bij haar leeftijd past?

Groetjes, Paulien

Beste Paulien,
volgens mij loop je helemaal niet achter hoor! Juist verstandig om tot 6 maand te wachten met bijvoeding, gezien de allergieën. En niet alle kindjes eten nu eenmaal ineens een heel bord fruit op. Ik zou de fruit rustig aan blijven aanbieden, zoals je het nu doet. Ik heb, toen het fruit eenmaal goed ging, eind van de middag wat groenten aangeboden. Mijn dochter at fruit meteen goed, groenten nog niet zo (ze is nu 7 maand).
Op zich kun je inderdaad wel terug naar 4 flessen, eventueel van 1 fles een papfles maken (heb daar zelf geen ervaring mee, geef borstvoeding). Is je dochter al weer helemaal aan de fles toe als het tijd is? Of zou je vrij gemakkelijk de tijden tussen de flessen wat op kunnen rekken?

En nogmaals, ik denk dat je je niet moet laten opjagen door moeders / kids die al vanaf 4 maanden bijvoeding krijgen en dus bij 6 1/2 maand een heel ander schema hebben. Doe het rustig aan zou ik zeggen!

Hopelijk kun je hier iets mee, succes!

groet
Mandarijn

Je loopt helemaal niet achter hoor je doet het heel goed. Kinderen tot 1 jaar hebben als basis voeding melk wat ze daarnaast aan bijvoeding binnen krijgen is alleen maar meegenomen en extra.

Gewoon doorgaan zoals je nu doet. Lekker rustig aan opbouwen en als ze om de 3 uur nog wil drinken prima. Als ze straks wat meer vastvoedsel eet dan zal je zien dat de flessen vanzelf minder worden.

groetjes joyce

Dag Paulien,

Zag je vraag en wilde even reageren.
Onze dochter is morgen 6 maanden en sinds vorig weekend doen wij het zo:

7 uur: fles 180 ml
10 uur: fruithapje (1 stuk fruit, of 2 halfjes gemengd)
door het fruithapje heb ik de fles een uurtje vooruit geschoven, die komt nu dus om
12 uur: fles 180 ml
16 uur: fles 180 ml
18 uur: groentehap
hierna lekker naar bed en rond 22 uur (of iets eerder als ze zelf komt) de laatste fles met wat pap er door.
Wij zijn hier dus vorige week mee gestart en ze pikte het eigenlijk vrij goed. De fles minder mist ze niet en de hapjes vindt ze geweldig. Door de hapjes kun je dus schuiven met de flesvoeding.

Volg je gevoel (hebben wij ook gedaan) en het komt allemaal goed. Er is geen vast schema, elk kindje is anders. Je doet het prima!!

Groetjes en succes, Dee

Hoi Paulien,

Volgens mij valt het inderdaad wel mee met achterlopen hoor. Kevin is nu ruim 6 maanden en we zijn sinds een week of 4 bezig met bijvoeding. We zijn ook begonnen met fruit en dat was in het begin ook niet zo'n succes, maar na een week of zo ging het steeds beter. Gewoon blijven aanbieden. Sinds een week zijn we ook met een groentehapje begonnen, dit zijn nog maar een paar hapjes, want ookhier moet hij duidelijk weer aan wennen. Ons schema ziet er als volgt uit:

half 7 / 7 uur 210 cc + 7 scheppen
10 uur fruithapje (fruit wat heel dun is zoals meloen doe ik een beetje liga eerste stap  bij)
11 uur / half 12 180 cc + 6 scheppen
15 uur 180 cc + 6 scheppen
17 uur klein beetje groente
half 7 / 7 uur 210 cc + 7 scheppen en een schepje nutrix

tussen alle vaste hapjes krijgt hij nog wat extra drinken, water of vruchtensap en soms een half liga koekje (deze eet hij meestal niet op, maar vind hij vind het erg lekker om op te sabbelen).
Volgens het cb moet ik ernu naartoe werken dat hij echt een groente maaltijd krijgt en daarna nog een kleine fles (150 cc of zoiets). We zien het wel hoe het loopt.
Succes ermee.
groeten, Kabo

Terug
Bovenaan